Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/739 |
Resumo: | This essay aims to discuss the possibility of promoting emancipatory health from the dialogue with the literature of black women in Biology Teaching. We believe that the invisibility of certain narratives in the school space is a factor of illness and an important guideline for thinking about pedagogical practices that can face the dangers of a single story. Therefore, seeking paths for epistemologies that can summon black experiences is urgent and capable of embodying the school. Through the theoretical reflections of bell hooks and Paulo Freire and their interlocutions with the literature of Conceição Evaristo, we hope that this school-body can favor the construction of pedagogical communities engaged with the promotion of health in the school environment. |
id |
SBEnBio_00d40a5c08e4a87cf82b76a761d982b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/739 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotionVoces de mujeres negras en la enseñanza de Biología para una escuela comprometida con la promoción de la saludVozes-mulheres-negras no ensino de Biologia para uma escola comprometida com a promoção da saúdeEscrevivênciasEducação das Relações Étnico-RaciaisLiteraturaEnsino de CiênciasSaúdeEnsino de CiênciasWritings Education of Ethnic-Racial RelationsLiteratureScience teaching HealthScience teachingEscritosEducación de las Relaciones Étnico-RacialesLiteraturaEnseñanza de las ciencias SaludEnseñanza de las cienciasThis essay aims to discuss the possibility of promoting emancipatory health from the dialogue with the literature of black women in Biology Teaching. We believe that the invisibility of certain narratives in the school space is a factor of illness and an important guideline for thinking about pedagogical practices that can face the dangers of a single story. Therefore, seeking paths for epistemologies that can summon black experiences is urgent and capable of embodying the school. Through the theoretical reflections of bell hooks and Paulo Freire and their interlocutions with the literature of Conceição Evaristo, we hope that this school-body can favor the construction of pedagogical communities engaged with the promotion of health in the school environment.Este ensayo tiene como objetivo discutir la posibilidad de promover la salud emancipatoria a partir del diálogo con la literatura de mujeres negras en la Enseñanza de la Biología. Creemos que la invisibilidad de ciertas narrativas en el espacio escolar es un factor de enfermedad y una importante pauta para pensar prácticas pedagógicas que puedan enfrentar los peligros de una sola historia. Por lo tanto, buscar caminos para epistemologías que puedan convocar experiencias negras es urgente y capaz de encarnar la escuela. A través de las reflexiones teóricas de bell hooks y de Paulo Freire y sus interlocuciones con la literatura de Conceição Evaristo, esperamos que esta escuela-cuerpo pueda favorecer la construcción de comunidades pedagógicas comprometidas con la promoción de la salud en el ámbito escolar.Este ensaio tem por objetivo discutir a possibilidade de promoção da saúde emancipatória a partir do diálogo com a literatura de mulheres negras no Ensino de Biologia. Acreditamos ser a invisibilidade de certas narrativas no espaço escolar um fator de adoecimento e pauta importante para se pensar práticas pedagógicas que possam enfrentar os perigos de uma história única. Portanto, buscar caminhos para epistemologias que possam convocar as experiências negras se mostra urgente e capaz de corporificar a escola. Através das reflexões teóricas de bell hooks, Paulo Freire e das interlocuções com a literatura de Conceição Evaristo, desejamos que este corpo-escola possa favorecer a construção de comunidades pedagógicas engajadas com a promoção da saúde no ambiente escolar.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/73910.46667/renbio.v15inesp2.739SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 513-530Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 513-530Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 513-5302763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/739/263BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Nascimento, Brenda Iolanda Silva do Carvalho, Iago Vilaça deCosta, Fernanda Antunes Gomes da 2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/739Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion Voces de mujeres negras en la enseñanza de Biología para una escuela comprometida con la promoción de la salud Vozes-mulheres-negras no ensino de Biologia para uma escola comprometida com a promoção da saúde |
title |
Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion |
spellingShingle |
Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion Nascimento, Brenda Iolanda Silva do Escrevivências Educação das Relações Étnico-Raciais Literatura Ensino de Ciências Saúde Ensino de Ciências Writings Education of Ethnic-Racial Relations Literature Science teaching Health Science teaching Escritos Educación de las Relaciones Étnico-Raciales Literatura Enseñanza de las ciencias Salud Enseñanza de las ciencias |
title_short |
Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion |
title_full |
Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion |
title_fullStr |
Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion |
title_full_unstemmed |
Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion |
title_sort |
Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion |
author |
Nascimento, Brenda Iolanda Silva do |
author_facet |
Nascimento, Brenda Iolanda Silva do Carvalho, Iago Vilaça de Costa, Fernanda Antunes Gomes da |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Iago Vilaça de Costa, Fernanda Antunes Gomes da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Brenda Iolanda Silva do Carvalho, Iago Vilaça de Costa, Fernanda Antunes Gomes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrevivências Educação das Relações Étnico-Raciais Literatura Ensino de Ciências Saúde Ensino de Ciências Writings Education of Ethnic-Racial Relations Literature Science teaching Health Science teaching Escritos Educación de las Relaciones Étnico-Raciales Literatura Enseñanza de las ciencias Salud Enseñanza de las ciencias |
topic |
Escrevivências Educação das Relações Étnico-Raciais Literatura Ensino de Ciências Saúde Ensino de Ciências Writings Education of Ethnic-Racial Relations Literature Science teaching Health Science teaching Escritos Educación de las Relaciones Étnico-Raciales Literatura Enseñanza de las ciencias Salud Enseñanza de las ciencias |
description |
This essay aims to discuss the possibility of promoting emancipatory health from the dialogue with the literature of black women in Biology Teaching. We believe that the invisibility of certain narratives in the school space is a factor of illness and an important guideline for thinking about pedagogical practices that can face the dangers of a single story. Therefore, seeking paths for epistemologies that can summon black experiences is urgent and capable of embodying the school. Through the theoretical reflections of bell hooks and Paulo Freire and their interlocutions with the literature of Conceição Evaristo, we hope that this school-body can favor the construction of pedagogical communities engaged with the promotion of health in the school environment. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/739 10.46667/renbio.v15inesp2.739 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/739 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15inesp2.739 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/739/263 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 513-530 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 513-530 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 513-530 2763-8898 10.46667/renbio.v15inesp2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068865991081984 |