Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Panteleão, Anna Carolina Araújo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Batitucci, Maria do Carmo Pimentel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/742
Resumo: Science was able to produce racist discourses that, until today, have severe consequences for different ethnicities, so it is important that science education educates in order to promote positive ethnic-racial relations. From this perspective, an illustrated manual for teachers was created, in order to introduce the discussion about the ethnic-racial issue, extolling its importance and bringing suggestions on how to approach it in the classroom. The material was built on the Canva platform, based on a theoretical study. It is understood that the debate of ethnic-racial relations in science education is important and urgent, thus, the material was developed with attractive language, becoming an enhancer of the fight against racism through science education
id SBEnBio_29f7093b94bb15c70de71d8ff947f6cf
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/742
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science educationValoración de los conocimientos étnicos y tradicionales en la educación en ciencias básicasA valorização dos conhecimentos étnicos e tradicionais no ensino básico de ciências RacismoEnsino de ciênciasMaterial DidáticoProfessorEducação BásicaEducação das Relações Étnico-RaciaisCombate ao RacismoEducação em CiênciasScience was able to produce racist discourses that, until today, have severe consequences for different ethnicities, so it is important that science education educates in order to promote positive ethnic-racial relations. From this perspective, an illustrated manual for teachers was created, in order to introduce the discussion about the ethnic-racial issue, extolling its importance and bringing suggestions on how to approach it in the classroom. The material was built on the Canva platform, based on a theoretical study. It is understood that the debate of ethnic-racial relations in science education is important and urgent, thus, the material was developed with attractive language, becoming an enhancer of the fight against racism through science educationLa ciencia fue capaz de producir discursos racistas que, hasta la actualidad, tienen severas consecuencias para las diferentes etnias, siendo importante que la educación científica eduque para promover relaciones étnico-raciales positivas. En esta perspectiva, se elaboró ​​un manual ilustrado para docentes, a fin de introducir la discusión sobre la cuestión étnico-racial, exaltando su importancia y aportando sugerencias de abordaje en clase. El material fue construido en la plataforma Canva, a partir de un estudio teórico. Se entiende que el debate de las relaciones étnico-raciales en la enseñanza de las ciencias es importante y urgente, así pues el material fue desarrollado con un lenguaje atractivo, convirtiéndose en un potenciador del combate al racismo mediante la enseñanza científica.A ciência foi capaz de produzir discursos racistas que até hoje, trazem consequências severas para diversas étnias, logo, é importante que o ensino de ciências eduque com o intuito de promover relações étnicorraciais positivas. A partir desta perspectiva, criou-se um manual ilustrado para professores, com o intuito de introduzir a discussão acerca da questão étnicorracial, exaltando sua importância e trazendo sugestões de como abordá-las em sala de aula. O material foi construído na plataforma Canva, a partir de um estudo teórico. Entende-se o debate das relações étnicorraciais no ensino de ciências é importante e urgente, assim, o material foi desenvolvido com linguagem atrativa, tornando-se um potencializador do combate ao racismo pelo do ensino de ciências.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/74210.46667/renbio.v15inesp2.742SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 569-588Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 569-588Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 569-5882763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/742/268Brasil Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPanteleão, Anna Carolina Araújo Batitucci, Maria do Carmo Pimentel 2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/742Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education
Valoración de los conocimientos étnicos y tradicionales en la educación en ciencias básicas
A valorização dos conhecimentos étnicos e tradicionais no ensino básico de ciências
title Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education
spellingShingle Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education
Panteleão, Anna Carolina Araújo
Racismo
Ensino de ciências
Material Didático
Professor
Educação Básica
Educação das Relações Étnico-Raciais
Combate ao Racismo
Educação em Ciências
title_short Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education
title_full Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education
title_fullStr Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education
title_full_unstemmed Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education
title_sort Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education
author Panteleão, Anna Carolina Araújo
author_facet Panteleão, Anna Carolina Araújo
Batitucci, Maria do Carmo Pimentel
author_role author
author2 Batitucci, Maria do Carmo Pimentel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Panteleão, Anna Carolina Araújo
Batitucci, Maria do Carmo Pimentel
dc.subject.por.fl_str_mv Racismo
Ensino de ciências
Material Didático
Professor
Educação Básica
Educação das Relações Étnico-Raciais
Combate ao Racismo
Educação em Ciências
topic Racismo
Ensino de ciências
Material Didático
Professor
Educação Básica
Educação das Relações Étnico-Raciais
Combate ao Racismo
Educação em Ciências
description Science was able to produce racist discourses that, until today, have severe consequences for different ethnicities, so it is important that science education educates in order to promote positive ethnic-racial relations. From this perspective, an illustrated manual for teachers was created, in order to introduce the discussion about the ethnic-racial issue, extolling its importance and bringing suggestions on how to approach it in the classroom. The material was built on the Canva platform, based on a theoretical study. It is understood that the debate of ethnic-racial relations in science education is important and urgent, thus, the material was developed with attractive language, becoming an enhancer of the fight against racism through science education
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/742
10.46667/renbio.v15inesp2.742
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/742
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15inesp2.742
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/742/268
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 569-588
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 569-588
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 569-588
2763-8898
10.46667/renbio.v15inesp2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068865996324864