Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/742 |
Resumo: | Science was able to produce racist discourses that, until today, have severe consequences for different ethnicities, so it is important that science education educates in order to promote positive ethnic-racial relations. From this perspective, an illustrated manual for teachers was created, in order to introduce the discussion about the ethnic-racial issue, extolling its importance and bringing suggestions on how to approach it in the classroom. The material was built on the Canva platform, based on a theoretical study. It is understood that the debate of ethnic-racial relations in science education is important and urgent, thus, the material was developed with attractive language, becoming an enhancer of the fight against racism through science education |
id |
SBEnBio_29f7093b94bb15c70de71d8ff947f6cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/742 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science educationValoración de los conocimientos étnicos y tradicionales en la educación en ciencias básicasA valorização dos conhecimentos étnicos e tradicionais no ensino básico de ciências RacismoEnsino de ciênciasMaterial DidáticoProfessorEducação BásicaEducação das Relações Étnico-RaciaisCombate ao RacismoEducação em CiênciasScience was able to produce racist discourses that, until today, have severe consequences for different ethnicities, so it is important that science education educates in order to promote positive ethnic-racial relations. From this perspective, an illustrated manual for teachers was created, in order to introduce the discussion about the ethnic-racial issue, extolling its importance and bringing suggestions on how to approach it in the classroom. The material was built on the Canva platform, based on a theoretical study. It is understood that the debate of ethnic-racial relations in science education is important and urgent, thus, the material was developed with attractive language, becoming an enhancer of the fight against racism through science educationLa ciencia fue capaz de producir discursos racistas que, hasta la actualidad, tienen severas consecuencias para las diferentes etnias, siendo importante que la educación científica eduque para promover relaciones étnico-raciales positivas. En esta perspectiva, se elaboró un manual ilustrado para docentes, a fin de introducir la discusión sobre la cuestión étnico-racial, exaltando su importancia y aportando sugerencias de abordaje en clase. El material fue construido en la plataforma Canva, a partir de un estudio teórico. Se entiende que el debate de las relaciones étnico-raciales en la enseñanza de las ciencias es importante y urgente, así pues el material fue desarrollado con un lenguaje atractivo, convirtiéndose en un potenciador del combate al racismo mediante la enseñanza científica.A ciência foi capaz de produzir discursos racistas que até hoje, trazem consequências severas para diversas étnias, logo, é importante que o ensino de ciências eduque com o intuito de promover relações étnicorraciais positivas. A partir desta perspectiva, criou-se um manual ilustrado para professores, com o intuito de introduzir a discussão acerca da questão étnicorracial, exaltando sua importância e trazendo sugestões de como abordá-las em sala de aula. O material foi construído na plataforma Canva, a partir de um estudo teórico. Entende-se o debate das relações étnicorraciais no ensino de ciências é importante e urgente, assim, o material foi desenvolvido com linguagem atrativa, tornando-se um potencializador do combate ao racismo pelo do ensino de ciências.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/74210.46667/renbio.v15inesp2.742SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 569-588Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 569-588Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 569-5882763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/742/268Brasil Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPanteleão, Anna Carolina Araújo Batitucci, Maria do Carmo Pimentel 2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/742Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education Valoración de los conocimientos étnicos y tradicionales en la educación en ciencias básicas A valorização dos conhecimentos étnicos e tradicionais no ensino básico de ciências |
title |
Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education |
spellingShingle |
Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education Panteleão, Anna Carolina Araújo Racismo Ensino de ciências Material Didático Professor Educação Básica Educação das Relações Étnico-Raciais Combate ao Racismo Educação em Ciências |
title_short |
Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education |
title_full |
Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education |
title_fullStr |
Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education |
title_full_unstemmed |
Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education |
title_sort |
Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education |
author |
Panteleão, Anna Carolina Araújo |
author_facet |
Panteleão, Anna Carolina Araújo Batitucci, Maria do Carmo Pimentel |
author_role |
author |
author2 |
Batitucci, Maria do Carmo Pimentel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Panteleão, Anna Carolina Araújo Batitucci, Maria do Carmo Pimentel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Racismo Ensino de ciências Material Didático Professor Educação Básica Educação das Relações Étnico-Raciais Combate ao Racismo Educação em Ciências |
topic |
Racismo Ensino de ciências Material Didático Professor Educação Básica Educação das Relações Étnico-Raciais Combate ao Racismo Educação em Ciências |
description |
Science was able to produce racist discourses that, until today, have severe consequences for different ethnicities, so it is important that science education educates in order to promote positive ethnic-racial relations. From this perspective, an illustrated manual for teachers was created, in order to introduce the discussion about the ethnic-racial issue, extolling its importance and bringing suggestions on how to approach it in the classroom. The material was built on the Canva platform, based on a theoretical study. It is understood that the debate of ethnic-racial relations in science education is important and urgent, thus, the material was developed with attractive language, becoming an enhancer of the fight against racism through science education |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/742 10.46667/renbio.v15inesp2.742 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/742 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15inesp2.742 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/742/268 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 569-588 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 569-588 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 569-588 2763-8898 10.46667/renbio.v15inesp2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068865996324864 |