The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Ana Luísa Oliveira de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sousa, Imelda Martins de, Ribeiro, Alice Melo, Sousa, Bruce Lorran Carvalho Martins de, Silva, Joelma Rodrigues da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/734
Resumo: The mandatory teaching of the Indigenous History and Culture thematic in basic education is provided for by Law number 11.645/08. The analysis of the compliance with this law is the main objective of this work, for this, the methodology was developed through an exploratory qualitative-quantitative approach using an online survey as a research instrument. It seeks to identify the processes experienced in High School by students at the University of Brasília (UnB), as well as their opinions about the thematic teaching. The information collected was analyzed using the emergent categorization method. The study appreciation allows us to conclude the importance of an intercultural education free from prejudice, enabling the appreciation of indigenous cultures and compliance with the law in question.
id SBEnBio_3054e6eb35e015d25a5f304fbc7a864c
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/734
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08El tema indígena en la enseñanza de las Ciencias Naturales y la aplicación de la Ley nº 11.645/08A temática indígena no ensino de Ciências da Natureza e a aplicação da Lei nº 11.645/08História e Cultura IndígenaCiências da NaturezaEnsino MédioPovos indígenasLei nº 11.645/08História e cultura indígenaIndigenous History and CultureNature ScienceHigh SchoolIndigenous peopleLaw no. 11.645/08Historia y Cultura IndígenaCiencias de la naturalezaEscuela secundariaPueblos indígenasLey N° 11.645/08The mandatory teaching of the Indigenous History and Culture thematic in basic education is provided for by Law number 11.645/08. The analysis of the compliance with this law is the main objective of this work, for this, the methodology was developed through an exploratory qualitative-quantitative approach using an online survey as a research instrument. It seeks to identify the processes experienced in High School by students at the University of Brasília (UnB), as well as their opinions about the thematic teaching. The information collected was analyzed using the emergent categorization method. The study appreciation allows us to conclude the importance of an intercultural education free from prejudice, enabling the appreciation of indigenous cultures and compliance with the law in question.La enseñanza obligatoria de la Historia y Cultura Indígena en la educación básica está prevista por la Ley N° 11.645/08. El análisis respecto al cumplimiento de esta ley es el objetivo principal de este trabajo, para ello se desarrolló la metodología a través de un enfoque exploratorio cualitativo-cuantitativo con el uso de un cuestionario en línea como instrumento de investigación. Busca identificar los procesos vividos en la escuela secundaria por los estudiantes de la Universidad de Brasilia (UnB), así como sus opiniones sobre la enseñanza de la materia. La información recolectada fue analizada utilizando el método de categorización emergente. La apreciación del estudio permite concluir la importancia de una educación intercultural libre de prejuicios, que posibilite la apreciación de las culturas indígenas y el cumplimiento de la ley en mención.A obrigatoriedade do ensino da temática História e Cultura Indígena na educação básica é prevista pela Lei nº 11.645/08. A análise quanto ao cumprimento desta lei é o principal objetivo deste trabalho, para isso, a metodologia se desenvolveu por meio de uma abordagem quali-quantitativa exploratória com o uso de questionário online como instrumento de pesquisa. Busca-se identificar os processos vivenciados no Ensino Médio por estudantes da Universidade de Brasília (UnB), bem como suas opiniões sobre o ensino da temática. As informações coletadas foram analisadas a partir do método de categorização emergente. A apreciação do estudo permite concluir a importância de uma educação intercultural e livre de preconceitos, possibilitando a valorização das culturas indígenas e o cumprimento da lei em questão.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/73410.46667/renbio.v15inesp2.734SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 612-633Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 612-633Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 612-6332763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/734/271Brasil, 2021Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Ana Luísa Oliveira deSousa, Imelda Martins de Ribeiro, Alice Melo Sousa, Bruce Lorran Carvalho Martins de Silva, Joelma Rodrigues da 2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/734Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08
El tema indígena en la enseñanza de las Ciencias Naturales y la aplicación de la Ley nº 11.645/08
A temática indígena no ensino de Ciências da Natureza e a aplicação da Lei nº 11.645/08
title The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08
spellingShingle The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08
Paula, Ana Luísa Oliveira de
História e Cultura Indígena
Ciências da Natureza
Ensino Médio
Povos indígenas
Lei nº 11.645/08
História e cultura indígena
Indigenous History and Culture
Nature Science
High School
Indigenous people
Law no. 11.645/08
Historia y Cultura Indígena
Ciencias de la naturaleza
Escuela secundaria
Pueblos indígenas
Ley N° 11.645/08
title_short The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08
title_full The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08
title_fullStr The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08
title_full_unstemmed The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08
title_sort The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08
author Paula, Ana Luísa Oliveira de
author_facet Paula, Ana Luísa Oliveira de
Sousa, Imelda Martins de
Ribeiro, Alice Melo
Sousa, Bruce Lorran Carvalho Martins de
Silva, Joelma Rodrigues da
author_role author
author2 Sousa, Imelda Martins de
Ribeiro, Alice Melo
Sousa, Bruce Lorran Carvalho Martins de
Silva, Joelma Rodrigues da
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula, Ana Luísa Oliveira de
Sousa, Imelda Martins de
Ribeiro, Alice Melo
Sousa, Bruce Lorran Carvalho Martins de
Silva, Joelma Rodrigues da
dc.subject.por.fl_str_mv História e Cultura Indígena
Ciências da Natureza
Ensino Médio
Povos indígenas
Lei nº 11.645/08
História e cultura indígena
Indigenous History and Culture
Nature Science
High School
Indigenous people
Law no. 11.645/08
Historia y Cultura Indígena
Ciencias de la naturaleza
Escuela secundaria
Pueblos indígenas
Ley N° 11.645/08
topic História e Cultura Indígena
Ciências da Natureza
Ensino Médio
Povos indígenas
Lei nº 11.645/08
História e cultura indígena
Indigenous History and Culture
Nature Science
High School
Indigenous people
Law no. 11.645/08
Historia y Cultura Indígena
Ciencias de la naturaleza
Escuela secundaria
Pueblos indígenas
Ley N° 11.645/08
description The mandatory teaching of the Indigenous History and Culture thematic in basic education is provided for by Law number 11.645/08. The analysis of the compliance with this law is the main objective of this work, for this, the methodology was developed through an exploratory qualitative-quantitative approach using an online survey as a research instrument. It seeks to identify the processes experienced in High School by students at the University of Brasília (UnB), as well as their opinions about the thematic teaching. The information collected was analyzed using the emergent categorization method. The study appreciation allows us to conclude the importance of an intercultural education free from prejudice, enabling the appreciation of indigenous cultures and compliance with the law in question.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/734
10.46667/renbio.v15inesp2.734
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/734
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15inesp2.734
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/734/271
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil, 2021
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 612-633
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 612-633
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 612-633
2763-8898
10.46667/renbio.v15inesp2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068865982693376