The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/734 |
Resumo: | The mandatory teaching of the Indigenous History and Culture thematic in basic education is provided for by Law number 11.645/08. The analysis of the compliance with this law is the main objective of this work, for this, the methodology was developed through an exploratory qualitative-quantitative approach using an online survey as a research instrument. It seeks to identify the processes experienced in High School by students at the University of Brasília (UnB), as well as their opinions about the thematic teaching. The information collected was analyzed using the emergent categorization method. The study appreciation allows us to conclude the importance of an intercultural education free from prejudice, enabling the appreciation of indigenous cultures and compliance with the law in question. |
id |
SBEnBio_3054e6eb35e015d25a5f304fbc7a864c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/734 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08El tema indígena en la enseñanza de las Ciencias Naturales y la aplicación de la Ley nº 11.645/08A temática indígena no ensino de Ciências da Natureza e a aplicação da Lei nº 11.645/08História e Cultura IndígenaCiências da NaturezaEnsino MédioPovos indígenasLei nº 11.645/08História e cultura indígenaIndigenous History and CultureNature ScienceHigh SchoolIndigenous peopleLaw no. 11.645/08Historia y Cultura IndígenaCiencias de la naturalezaEscuela secundariaPueblos indígenasLey N° 11.645/08The mandatory teaching of the Indigenous History and Culture thematic in basic education is provided for by Law number 11.645/08. The analysis of the compliance with this law is the main objective of this work, for this, the methodology was developed through an exploratory qualitative-quantitative approach using an online survey as a research instrument. It seeks to identify the processes experienced in High School by students at the University of Brasília (UnB), as well as their opinions about the thematic teaching. The information collected was analyzed using the emergent categorization method. The study appreciation allows us to conclude the importance of an intercultural education free from prejudice, enabling the appreciation of indigenous cultures and compliance with the law in question.La enseñanza obligatoria de la Historia y Cultura Indígena en la educación básica está prevista por la Ley N° 11.645/08. El análisis respecto al cumplimiento de esta ley es el objetivo principal de este trabajo, para ello se desarrolló la metodología a través de un enfoque exploratorio cualitativo-cuantitativo con el uso de un cuestionario en línea como instrumento de investigación. Busca identificar los procesos vividos en la escuela secundaria por los estudiantes de la Universidad de Brasilia (UnB), así como sus opiniones sobre la enseñanza de la materia. La información recolectada fue analizada utilizando el método de categorización emergente. La apreciación del estudio permite concluir la importancia de una educación intercultural libre de prejuicios, que posibilite la apreciación de las culturas indígenas y el cumplimiento de la ley en mención.A obrigatoriedade do ensino da temática História e Cultura Indígena na educação básica é prevista pela Lei nº 11.645/08. A análise quanto ao cumprimento desta lei é o principal objetivo deste trabalho, para isso, a metodologia se desenvolveu por meio de uma abordagem quali-quantitativa exploratória com o uso de questionário online como instrumento de pesquisa. Busca-se identificar os processos vivenciados no Ensino Médio por estudantes da Universidade de Brasília (UnB), bem como suas opiniões sobre o ensino da temática. As informações coletadas foram analisadas a partir do método de categorização emergente. A apreciação do estudo permite concluir a importância de uma educação intercultural e livre de preconceitos, possibilitando a valorização das culturas indígenas e o cumprimento da lei em questão.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/73410.46667/renbio.v15inesp2.734SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 612-633Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 612-633Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 612-6332763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/734/271Brasil, 2021Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Ana Luísa Oliveira deSousa, Imelda Martins de Ribeiro, Alice Melo Sousa, Bruce Lorran Carvalho Martins de Silva, Joelma Rodrigues da 2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/734Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08 El tema indígena en la enseñanza de las Ciencias Naturales y la aplicación de la Ley nº 11.645/08 A temática indígena no ensino de Ciências da Natureza e a aplicação da Lei nº 11.645/08 |
title |
The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08 |
spellingShingle |
The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08 Paula, Ana Luísa Oliveira de História e Cultura Indígena Ciências da Natureza Ensino Médio Povos indígenas Lei nº 11.645/08 História e cultura indígena Indigenous History and Culture Nature Science High School Indigenous people Law no. 11.645/08 Historia y Cultura Indígena Ciencias de la naturaleza Escuela secundaria Pueblos indígenas Ley N° 11.645/08 |
title_short |
The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08 |
title_full |
The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08 |
title_fullStr |
The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08 |
title_full_unstemmed |
The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08 |
title_sort |
The indigenous thematic in Natural Sciences teaching and the application of Law no. 11.645/08 |
author |
Paula, Ana Luísa Oliveira de |
author_facet |
Paula, Ana Luísa Oliveira de Sousa, Imelda Martins de Ribeiro, Alice Melo Sousa, Bruce Lorran Carvalho Martins de Silva, Joelma Rodrigues da |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Imelda Martins de Ribeiro, Alice Melo Sousa, Bruce Lorran Carvalho Martins de Silva, Joelma Rodrigues da |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paula, Ana Luísa Oliveira de Sousa, Imelda Martins de Ribeiro, Alice Melo Sousa, Bruce Lorran Carvalho Martins de Silva, Joelma Rodrigues da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História e Cultura Indígena Ciências da Natureza Ensino Médio Povos indígenas Lei nº 11.645/08 História e cultura indígena Indigenous History and Culture Nature Science High School Indigenous people Law no. 11.645/08 Historia y Cultura Indígena Ciencias de la naturaleza Escuela secundaria Pueblos indígenas Ley N° 11.645/08 |
topic |
História e Cultura Indígena Ciências da Natureza Ensino Médio Povos indígenas Lei nº 11.645/08 História e cultura indígena Indigenous History and Culture Nature Science High School Indigenous people Law no. 11.645/08 Historia y Cultura Indígena Ciencias de la naturaleza Escuela secundaria Pueblos indígenas Ley N° 11.645/08 |
description |
The mandatory teaching of the Indigenous History and Culture thematic in basic education is provided for by Law number 11.645/08. The analysis of the compliance with this law is the main objective of this work, for this, the methodology was developed through an exploratory qualitative-quantitative approach using an online survey as a research instrument. It seeks to identify the processes experienced in High School by students at the University of Brasília (UnB), as well as their opinions about the thematic teaching. The information collected was analyzed using the emergent categorization method. The study appreciation allows us to conclude the importance of an intercultural education free from prejudice, enabling the appreciation of indigenous cultures and compliance with the law in question. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/734 10.46667/renbio.v15inesp2.734 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/734 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15inesp2.734 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/734/271 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil, 2021 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 612-633 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 612-633 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 612-633 2763-8898 10.46667/renbio.v15inesp2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068865982693376 |