Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sales, Tiago Amaral
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carvalho, Daniela Franco, Rigue, Fernanda Monteiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/967
Resumo: This paper pays attention to the theme of food in science and biology teaching. To do so, it analyzes brazilian documents such as the Common Curriculum National Base (BNCC) and Law n° 11,947/2009, identifying how they discursively relate to the dimension of food. The writing dialogues with authors from the field of post-structuralist studies and philosophies of difference, attentive to the possibilities that crack the hegemonic science and biology teaching. With cartographic inspirations and in an essayistic way, emerges from the investigative enterprise the bet on the production of minor experiments in science and biology education, giving clues to the promotion of educational experiences based on the power that lives in everyday life, in encounters between beings and in what can be thought with desire.
id SBEnBio_60b63011f91cce5cf48319642bbbee31
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/967
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences educationCuerpos, alimentación y currículums: educación en Biología y Ciencias menorCorpos, comidas e currículos: educação em Ciências e Biologia menorAlimentaçãoBNCCEducação em Ciências e BiologiaCartografiaFilosofia da DiferençaEducaçãoEducação em Ciências e BiologiaFoodBNCCScience and Biology EducationCartographyPhilosophy of DifferenceEducationScience and Biology EducationAlimentaciónBNCCEducación en Ciencias y BiologíaCartografíaFilosofía de la Diferencia EducaciónEducación en Ciencias y BiologíaThis paper pays attention to the theme of food in science and biology teaching. To do so, it analyzes brazilian documents such as the Common Curriculum National Base (BNCC) and Law n° 11,947/2009, identifying how they discursively relate to the dimension of food. The writing dialogues with authors from the field of post-structuralist studies and philosophies of difference, attentive to the possibilities that crack the hegemonic science and biology teaching. With cartographic inspirations and in an essayistic way, emerges from the investigative enterprise the bet on the production of minor experiments in science and biology education, giving clues to the promotion of educational experiences based on the power that lives in everyday life, in encounters between beings and in what can be thought with desire.Este texto contempla al tema de la alimentación en la enseñanza de las ciencias y la biología. Para ello, analiza documentos brasileños como la Base Curricular Nacional Común (BNCC) y la Ley nº 11.947/2009, identificando cómo se relacionan discursivamente con la dimensión de la alimentación. Los escritos dialogan con autores del campo de los estudios postestructuralistas y filosofías de la diferencia, atentos a las posibilidades que resquebrajan la enseñanza hegemónica de las ciencias y la biología. Con inspiraciones cartográficas y de forma ensayística, surge del emprendimiento investigativo la apuesta por la producción de experimentos menores en la enseñanza de las ciencias y la biología, dando pistas para la promoción de experiencias educativas basadas en el poder que habita en la cotidianidad, en los encuentros entre seres y en lo que se puede pensar con deseo.Este texto atenta à temática da comida no ensino de ciências e biologia. Para tanto, analisa documentos brasileiros como o arquivo da Base Nacional Curricular Comum (BNCC) e da Lei n° 11.947/2009, identificando como se relacionam discursivamente com a dimensão da alimentação. O fazer escritural dialoga com autores/as do campo dos estudos pós-estruturalistas e das filosofias da diferença, atento às possibilidades que racham o ensino de ciências e biologia hegemônico. Com inspirações cartográficas e ao modo ensaístico, emerge do empreendimento investigativo a aposta na produção de experimentações menores na educação em ciências e biologia, dando pistas à promoção de vivências educacionais calcadas na potência que habita no cotidiano, nos encontros entre seres e no que pode ser pensado com desejo. SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/96710.46667/renbio.v16inesp.1.967SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1062-1082Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1062-1082Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1062-10822763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/967/400BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSales, Tiago AmaralCarvalho, Daniela FrancoRigue, Fernanda Monteiro2023-11-22T05:20:43Zoai:ojs.renbio.org.br:article/967Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:20:43Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education
Cuerpos, alimentación y currículums: educación en Biología y Ciencias menor
Corpos, comidas e currículos: educação em Ciências e Biologia menor
title Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education
spellingShingle Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education
Sales, Tiago Amaral
Alimentação
BNCC
Educação em Ciências e Biologia
Cartografia
Filosofia da Diferença
Educação
Educação em Ciências e Biologia
Food
BNCC
Science and Biology Education
Cartography
Philosophy of Difference
Education
Science and Biology Education
Alimentación
BNCC
Educación en Ciencias y Biología
Cartografía
Filosofía de la Diferencia
Educación
Educación en Ciencias y Biología
title_short Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education
title_full Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education
title_fullStr Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education
title_full_unstemmed Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education
title_sort Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education
author Sales, Tiago Amaral
author_facet Sales, Tiago Amaral
Carvalho, Daniela Franco
Rigue, Fernanda Monteiro
author_role author
author2 Carvalho, Daniela Franco
Rigue, Fernanda Monteiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sales, Tiago Amaral
Carvalho, Daniela Franco
Rigue, Fernanda Monteiro
dc.subject.por.fl_str_mv Alimentação
BNCC
Educação em Ciências e Biologia
Cartografia
Filosofia da Diferença
Educação
Educação em Ciências e Biologia
Food
BNCC
Science and Biology Education
Cartography
Philosophy of Difference
Education
Science and Biology Education
Alimentación
BNCC
Educación en Ciencias y Biología
Cartografía
Filosofía de la Diferencia
Educación
Educación en Ciencias y Biología
topic Alimentação
BNCC
Educação em Ciências e Biologia
Cartografia
Filosofia da Diferença
Educação
Educação em Ciências e Biologia
Food
BNCC
Science and Biology Education
Cartography
Philosophy of Difference
Education
Science and Biology Education
Alimentación
BNCC
Educación en Ciencias y Biología
Cartografía
Filosofía de la Diferencia
Educación
Educación en Ciencias y Biología
description This paper pays attention to the theme of food in science and biology teaching. To do so, it analyzes brazilian documents such as the Common Curriculum National Base (BNCC) and Law n° 11,947/2009, identifying how they discursively relate to the dimension of food. The writing dialogues with authors from the field of post-structuralist studies and philosophies of difference, attentive to the possibilities that crack the hegemonic science and biology teaching. With cartographic inspirations and in an essayistic way, emerges from the investigative enterprise the bet on the production of minor experiments in science and biology education, giving clues to the promotion of educational experiences based on the power that lives in everyday life, in encounters between beings and in what can be thought with desire.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/967
10.46667/renbio.v16inesp.1.967
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/967
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.967
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/967/400
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1062-1082
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1062-1082
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1062-1082
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866077065216