Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/967 |
Resumo: | This paper pays attention to the theme of food in science and biology teaching. To do so, it analyzes brazilian documents such as the Common Curriculum National Base (BNCC) and Law n° 11,947/2009, identifying how they discursively relate to the dimension of food. The writing dialogues with authors from the field of post-structuralist studies and philosophies of difference, attentive to the possibilities that crack the hegemonic science and biology teaching. With cartographic inspirations and in an essayistic way, emerges from the investigative enterprise the bet on the production of minor experiments in science and biology education, giving clues to the promotion of educational experiences based on the power that lives in everyday life, in encounters between beings and in what can be thought with desire. |
id |
SBEnBio_60b63011f91cce5cf48319642bbbee31 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/967 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences educationCuerpos, alimentación y currículums: educación en Biología y Ciencias menorCorpos, comidas e currículos: educação em Ciências e Biologia menorAlimentaçãoBNCCEducação em Ciências e BiologiaCartografiaFilosofia da DiferençaEducaçãoEducação em Ciências e BiologiaFoodBNCCScience and Biology EducationCartographyPhilosophy of DifferenceEducationScience and Biology EducationAlimentaciónBNCCEducación en Ciencias y BiologíaCartografíaFilosofía de la Diferencia EducaciónEducación en Ciencias y BiologíaThis paper pays attention to the theme of food in science and biology teaching. To do so, it analyzes brazilian documents such as the Common Curriculum National Base (BNCC) and Law n° 11,947/2009, identifying how they discursively relate to the dimension of food. The writing dialogues with authors from the field of post-structuralist studies and philosophies of difference, attentive to the possibilities that crack the hegemonic science and biology teaching. With cartographic inspirations and in an essayistic way, emerges from the investigative enterprise the bet on the production of minor experiments in science and biology education, giving clues to the promotion of educational experiences based on the power that lives in everyday life, in encounters between beings and in what can be thought with desire.Este texto contempla al tema de la alimentación en la enseñanza de las ciencias y la biología. Para ello, analiza documentos brasileños como la Base Curricular Nacional Común (BNCC) y la Ley nº 11.947/2009, identificando cómo se relacionan discursivamente con la dimensión de la alimentación. Los escritos dialogan con autores del campo de los estudios postestructuralistas y filosofías de la diferencia, atentos a las posibilidades que resquebrajan la enseñanza hegemónica de las ciencias y la biología. Con inspiraciones cartográficas y de forma ensayística, surge del emprendimiento investigativo la apuesta por la producción de experimentos menores en la enseñanza de las ciencias y la biología, dando pistas para la promoción de experiencias educativas basadas en el poder que habita en la cotidianidad, en los encuentros entre seres y en lo que se puede pensar con deseo.Este texto atenta à temática da comida no ensino de ciências e biologia. Para tanto, analisa documentos brasileiros como o arquivo da Base Nacional Curricular Comum (BNCC) e da Lei n° 11.947/2009, identificando como se relacionam discursivamente com a dimensão da alimentação. O fazer escritural dialoga com autores/as do campo dos estudos pós-estruturalistas e das filosofias da diferença, atento às possibilidades que racham o ensino de ciências e biologia hegemônico. Com inspirações cartográficas e ao modo ensaístico, emerge do empreendimento investigativo a aposta na produção de experimentações menores na educação em ciências e biologia, dando pistas à promoção de vivências educacionais calcadas na potência que habita no cotidiano, nos encontros entre seres e no que pode ser pensado com desejo. SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/96710.46667/renbio.v16inesp.1.967SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1062-1082Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1062-1082Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1062-10822763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/967/400BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSales, Tiago AmaralCarvalho, Daniela FrancoRigue, Fernanda Monteiro2023-11-22T05:20:43Zoai:ojs.renbio.org.br:article/967Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:20:43Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education Cuerpos, alimentación y currículums: educación en Biología y Ciencias menor Corpos, comidas e currículos: educação em Ciências e Biologia menor |
title |
Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education |
spellingShingle |
Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education Sales, Tiago Amaral Alimentação BNCC Educação em Ciências e Biologia Cartografia Filosofia da Diferença Educação Educação em Ciências e Biologia Food BNCC Science and Biology Education Cartography Philosophy of Difference Education Science and Biology Education Alimentación BNCC Educación en Ciencias y Biología Cartografía Filosofía de la Diferencia Educación Educación en Ciencias y Biología |
title_short |
Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education |
title_full |
Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education |
title_fullStr |
Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education |
title_full_unstemmed |
Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education |
title_sort |
Bodies, food and curricula: Minor Biology and Sciences education |
author |
Sales, Tiago Amaral |
author_facet |
Sales, Tiago Amaral Carvalho, Daniela Franco Rigue, Fernanda Monteiro |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Daniela Franco Rigue, Fernanda Monteiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sales, Tiago Amaral Carvalho, Daniela Franco Rigue, Fernanda Monteiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alimentação BNCC Educação em Ciências e Biologia Cartografia Filosofia da Diferença Educação Educação em Ciências e Biologia Food BNCC Science and Biology Education Cartography Philosophy of Difference Education Science and Biology Education Alimentación BNCC Educación en Ciencias y Biología Cartografía Filosofía de la Diferencia Educación Educación en Ciencias y Biología |
topic |
Alimentação BNCC Educação em Ciências e Biologia Cartografia Filosofia da Diferença Educação Educação em Ciências e Biologia Food BNCC Science and Biology Education Cartography Philosophy of Difference Education Science and Biology Education Alimentación BNCC Educación en Ciencias y Biología Cartografía Filosofía de la Diferencia Educación Educación en Ciencias y Biología |
description |
This paper pays attention to the theme of food in science and biology teaching. To do so, it analyzes brazilian documents such as the Common Curriculum National Base (BNCC) and Law n° 11,947/2009, identifying how they discursively relate to the dimension of food. The writing dialogues with authors from the field of post-structuralist studies and philosophies of difference, attentive to the possibilities that crack the hegemonic science and biology teaching. With cartographic inspirations and in an essayistic way, emerges from the investigative enterprise the bet on the production of minor experiments in science and biology education, giving clues to the promotion of educational experiences based on the power that lives in everyday life, in encounters between beings and in what can be thought with desire. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/967 10.46667/renbio.v16inesp.1.967 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/967 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.967 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/967/400 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1062-1082 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1062-1082 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1062-1082 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866077065216 |