Comic book guide: tool for science and biology teachers?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Juliana Silva de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Tavares Júnior, Melchior José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/415
Resumo: This work aims to present a virtual platform that provides Comic Stories (HQs) with pedagogical potential for Science and Biology teachers. This platform was created from the google site program, and is hosted at http://bit.ly/33iS5mT. After its creation, it was evaluated by means of a virtual questionnaire, by biology students. From this, it is concluded that the participants like comics and had contact with them in their basic and higher education. All participants defend the use of comic books in the textbook and would use them in the classroom, considering, above all, their potential for learning. We believe that the comic book guide can be a tool for science and biology teachers.
id SBEnBio_71302d70813d512053d936a24407763e
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/415
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Comic book guide: tool for science and biology teachers?Guía de historias em cómic: ¿herramienta para professores de ciência y biologia?Guia de histórias em quadrinhos: ferramenta para professores de ciências e biologia?Histórias em quadrinhosRecursos didáticos Ensino de ciências BiologiaHistórias em quadrinhosRecursos didáticosCómicsRecursos didácticosEnseñanza de la cienciaBiologíaCómicsRecursos didácticosComics Didactic resourcesScience teaching BiologyComicsDidactic resourcesThis work aims to present a virtual platform that provides Comic Stories (HQs) with pedagogical potential for Science and Biology teachers. This platform was created from the google site program, and is hosted at http://bit.ly/33iS5mT. After its creation, it was evaluated by means of a virtual questionnaire, by biology students. From this, it is concluded that the participants like comics and had contact with them in their basic and higher education. All participants defend the use of comic books in the textbook and would use them in the classroom, considering, above all, their potential for learning. We believe that the comic book guide can be a tool for science and biology teachers.Este trabajo tiene como objetivo presentar una plataforma virtual que dote a Comic Stories (HQs) de potencial pedagógico para profesores de Ciencias y Biología. Esta plataforma se creó a partir del programa del sitio de Google y está alojada en http://bit.ly/33iS5mT. Después de su creación, fue evaluado mediante un cuestionario virtual, por estudiantes de biología. De esto se concluye que a los participantes les gustan los cómics y tuvieron contacto con ellos en su educación básica y superior. Todos los participantes defienden el uso de los cómics en el libro de texto y los utilizarían en el aula, considerando, sobre todo, su potencial de aprendizaje. Creemos que la guía del cómic puede ser una herramienta para los profesores de ciencias y biología.Este trabalho tem como objetivo a apresentação de uma plataforma virtual que disponibiliza Histórias em Quadrinhos (HQs) com potencial pedagógico para professores de Ciências e Biologia.  Tal plataforma foi criada a partir do programa google site, e se hospeda no endereço http://bit.ly/33iS5mT. Após sua criação foi avaliada por meio de um questionário virtual, por graduandos de biologia. A partir disso, conclui-se que os participantes gostam de HQs e tiveram contato com elas em sua educação básica e superior. Todos os participantes defendem o uso de HQs no livro didático e as usariam em sala de aula, considerando, sobretudo seu potencial para a aprendizagem. Consideramos que o guia de HQs pode ser uma ferramenta para professores de Ciências e Biologia.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/41510.46667/renbio.v14i1.415SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 564-578Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 564-578Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 564-5782763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/415/167BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Juliana Silva deTavares Júnior, Melchior José 2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/415Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Comic book guide: tool for science and biology teachers?
Guía de historias em cómic: ¿herramienta para professores de ciência y biologia?
Guia de histórias em quadrinhos: ferramenta para professores de ciências e biologia?
title Comic book guide: tool for science and biology teachers?
spellingShingle Comic book guide: tool for science and biology teachers?
Melo, Juliana Silva de
Histórias em quadrinhos
Recursos didáticos
Ensino de ciências
Biologia
Histórias em quadrinhos
Recursos didáticos
Cómics
Recursos didácticos
Enseñanza de la ciencia
Biología
Cómics
Recursos didácticos
Comics
Didactic resources
Science teaching
Biology
Comics
Didactic resources
title_short Comic book guide: tool for science and biology teachers?
title_full Comic book guide: tool for science and biology teachers?
title_fullStr Comic book guide: tool for science and biology teachers?
title_full_unstemmed Comic book guide: tool for science and biology teachers?
title_sort Comic book guide: tool for science and biology teachers?
author Melo, Juliana Silva de
author_facet Melo, Juliana Silva de
Tavares Júnior, Melchior José
author_role author
author2 Tavares Júnior, Melchior José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Juliana Silva de
Tavares Júnior, Melchior José
dc.subject.por.fl_str_mv Histórias em quadrinhos
Recursos didáticos
Ensino de ciências
Biologia
Histórias em quadrinhos
Recursos didáticos
Cómics
Recursos didácticos
Enseñanza de la ciencia
Biología
Cómics
Recursos didácticos
Comics
Didactic resources
Science teaching
Biology
Comics
Didactic resources
topic Histórias em quadrinhos
Recursos didáticos
Ensino de ciências
Biologia
Histórias em quadrinhos
Recursos didáticos
Cómics
Recursos didácticos
Enseñanza de la ciencia
Biología
Cómics
Recursos didácticos
Comics
Didactic resources
Science teaching
Biology
Comics
Didactic resources
description This work aims to present a virtual platform that provides Comic Stories (HQs) with pedagogical potential for Science and Biology teachers. This platform was created from the google site program, and is hosted at http://bit.ly/33iS5mT. After its creation, it was evaluated by means of a virtual questionnaire, by biology students. From this, it is concluded that the participants like comics and had contact with them in their basic and higher education. All participants defend the use of comic books in the textbook and would use them in the classroom, considering, above all, their potential for learning. We believe that the comic book guide can be a tool for science and biology teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/415
10.46667/renbio.v14i1.415
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/415
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.415
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/415/167
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 564-578
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 564-578
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 564-578
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866994569216