Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Neyson Andriew Torres do
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima, Thais Viana das Chagas, Felix, Rosigleyse Corrêa de Sousa, Silva, Nelane do Socorro Marques da, Bastos, Sandra Nazaré Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/994
Resumo: Discussing body and gender, in schools, remains a challenge to teaching practice, due to the taboos surrounding the theme, the COVID-19 pandemic and remote teaching have clearly shown this. The present work is a product from the Pedagogical Residency Program (PRP) and proposes a discussion about the experience of approaching the subject in Elementary School, during the pandemic. The data were built by synthesizing students' manifestations and productions, recorded in a logbook, later analyzed and discussed. In this path we observe the reproduction of certain discourses, but also a signaling of overcoming in others, allowing us to defend the possibility of making science classes a space for questioning, reflection and re-signification of socially established norms; therefore, the teacher acts as a disquieting agent for the students' eyes, presenting them with the world through other/new lenses.
id SBEnBio_e4ad1c8d28d697228c19db6fc6e28f7c
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/994
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silenceCuerpo, género y masculinidades en la enseñanza de Ciencias: (re)lecturas del silencioCorpo, gênero e masculinidades no ensino de Ciências: (re)leituras do silêncioEnsino de BiologiaFormação de ProfessoresPrograma Residência PedagógicaSexualidadeGêneroCorpoSexualidadesBiology TeachingTeacher TrainingPedagogical Residency ProgramSexualityGenderBody Sexuality Enseñanza de BiologíaFormación de ProfesoresPrograma Residencia PedagógicaSexualidadGénero Cuerpo SexualidadDiscussing body and gender, in schools, remains a challenge to teaching practice, due to the taboos surrounding the theme, the COVID-19 pandemic and remote teaching have clearly shown this. The present work is a product from the Pedagogical Residency Program (PRP) and proposes a discussion about the experience of approaching the subject in Elementary School, during the pandemic. The data were built by synthesizing students' manifestations and productions, recorded in a logbook, later analyzed and discussed. In this path we observe the reproduction of certain discourses, but also a signaling of overcoming in others, allowing us to defend the possibility of making science classes a space for questioning, reflection and re-signification of socially established norms; therefore, the teacher acts as a disquieting agent for the students' eyes, presenting them with the world through other/new lenses.Discutir cuerpo y género, en las escuelas, permanece un desafío a la práctica docente, debido a los tabús que cercan la temática, la pandemia de COVID-19 y la enseñanza remota evidenciaron bastante esto. El presente trabajo, oriundo del Programa de Residencia Pedagógica (PRP), propone discutir la experiencia de abordar el tema, en la Enseñanza Fundamental, durante la pandemia. Los datos fueron construídos sintetizando manifestaciones y producciones discentes, registradas en un diario de bordo, posteriormente analizadas y discutidas. En este camino observamos la reproducción de ciertos discursos, la señal de la superación de otros, permitiéndonos defender la posibilidad de tornar las clases de ciencias un espacio de cuestionamiento, reflexión y resinificado de normalizaciones socialmente establecidas; luego, el profesor actua como agente inquietador de las miradas discentes, presentándoles el mundo sobre otros/nuevos lentes.Discutir corpo e gênero, nas escolas, permanece um desafio à prática docente, devido aos tabus que cercam a temática, a pandemia de COVID-19 e o ensino remoto evidenciaram bastante isso. O presente trabalho, oriundo do Programa de Residência Pedagógica (PRP), propõe discutir a experiência de abordar o tema, no Ensino Fundamental, durante a pandemia. Os dados foram construídos sintetizando manifestações e produções discentes, registradas em diário de bordo, posteriormente analisadas e discutidas. Nesse caminho observamos a reprodução de certos discursos, a sinalização da superação de outros, permitindo-nos defender a possibilidade de tornar aulas de ciências um espaço de questionamento, reflexão e ressignificação de normatizações socialmente estabelecidas; logo, o professor atua como agente inquietador dos olhares discentes, apresentando-lhes o mundo sob outras/novas lentes.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/99410.46667/renbio.v16inesp.1.994SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1036-1061Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1036-1061Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1036-10612763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/994/411BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Nascimento, Neyson Andriew Torres doLima, Thais Viana das Chagas Felix, Rosigleyse Corrêa de Sousa Silva, Nelane do Socorro Marques daBastos, Sandra Nazaré Dias2023-11-24T04:21:40Zoai:ojs.renbio.org.br:article/994Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-24T04:21:40Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence
Cuerpo, género y masculinidades en la enseñanza de Ciencias: (re)lecturas del silencio
Corpo, gênero e masculinidades no ensino de Ciências: (re)leituras do silêncio
title Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence
spellingShingle Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence
Nascimento, Neyson Andriew Torres do
Ensino de Biologia
Formação de Professores
Programa Residência Pedagógica
Sexualidade
Gênero
Corpo
Sexualidades
Biology Teaching
Teacher Training
Pedagogical Residency Program
Sexuality
Gender
Body
Sexuality
Enseñanza de Biología
Formación de Profesores
Programa Residencia Pedagógica
Sexualidad
Género
Cuerpo
Sexualidad
title_short Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence
title_full Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence
title_fullStr Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence
title_full_unstemmed Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence
title_sort Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence
author Nascimento, Neyson Andriew Torres do
author_facet Nascimento, Neyson Andriew Torres do
Lima, Thais Viana das Chagas
Felix, Rosigleyse Corrêa de Sousa
Silva, Nelane do Socorro Marques da
Bastos, Sandra Nazaré Dias
author_role author
author2 Lima, Thais Viana das Chagas
Felix, Rosigleyse Corrêa de Sousa
Silva, Nelane do Socorro Marques da
Bastos, Sandra Nazaré Dias
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Neyson Andriew Torres do
Lima, Thais Viana das Chagas
Felix, Rosigleyse Corrêa de Sousa
Silva, Nelane do Socorro Marques da
Bastos, Sandra Nazaré Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia
Formação de Professores
Programa Residência Pedagógica
Sexualidade
Gênero
Corpo
Sexualidades
Biology Teaching
Teacher Training
Pedagogical Residency Program
Sexuality
Gender
Body
Sexuality
Enseñanza de Biología
Formación de Profesores
Programa Residencia Pedagógica
Sexualidad
Género
Cuerpo
Sexualidad
topic Ensino de Biologia
Formação de Professores
Programa Residência Pedagógica
Sexualidade
Gênero
Corpo
Sexualidades
Biology Teaching
Teacher Training
Pedagogical Residency Program
Sexuality
Gender
Body
Sexuality
Enseñanza de Biología
Formación de Profesores
Programa Residencia Pedagógica
Sexualidad
Género
Cuerpo
Sexualidad
description Discussing body and gender, in schools, remains a challenge to teaching practice, due to the taboos surrounding the theme, the COVID-19 pandemic and remote teaching have clearly shown this. The present work is a product from the Pedagogical Residency Program (PRP) and proposes a discussion about the experience of approaching the subject in Elementary School, during the pandemic. The data were built by synthesizing students' manifestations and productions, recorded in a logbook, later analyzed and discussed. In this path we observe the reproduction of certain discourses, but also a signaling of overcoming in others, allowing us to defend the possibility of making science classes a space for questioning, reflection and re-signification of socially established norms; therefore, the teacher acts as a disquieting agent for the students' eyes, presenting them with the world through other/new lenses.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/994
10.46667/renbio.v16inesp.1.994
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/994
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.994
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/994/411
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1036-1061
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1036-1061
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1036-1061
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866094891008