Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/994 |
Resumo: | Discussing body and gender, in schools, remains a challenge to teaching practice, due to the taboos surrounding the theme, the COVID-19 pandemic and remote teaching have clearly shown this. The present work is a product from the Pedagogical Residency Program (PRP) and proposes a discussion about the experience of approaching the subject in Elementary School, during the pandemic. The data were built by synthesizing students' manifestations and productions, recorded in a logbook, later analyzed and discussed. In this path we observe the reproduction of certain discourses, but also a signaling of overcoming in others, allowing us to defend the possibility of making science classes a space for questioning, reflection and re-signification of socially established norms; therefore, the teacher acts as a disquieting agent for the students' eyes, presenting them with the world through other/new lenses. |
id |
SBEnBio_e4ad1c8d28d697228c19db6fc6e28f7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/994 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silenceCuerpo, género y masculinidades en la enseñanza de Ciencias: (re)lecturas del silencioCorpo, gênero e masculinidades no ensino de Ciências: (re)leituras do silêncioEnsino de BiologiaFormação de ProfessoresPrograma Residência PedagógicaSexualidadeGêneroCorpoSexualidadesBiology TeachingTeacher TrainingPedagogical Residency ProgramSexualityGenderBody Sexuality Enseñanza de BiologíaFormación de ProfesoresPrograma Residencia PedagógicaSexualidadGénero Cuerpo SexualidadDiscussing body and gender, in schools, remains a challenge to teaching practice, due to the taboos surrounding the theme, the COVID-19 pandemic and remote teaching have clearly shown this. The present work is a product from the Pedagogical Residency Program (PRP) and proposes a discussion about the experience of approaching the subject in Elementary School, during the pandemic. The data were built by synthesizing students' manifestations and productions, recorded in a logbook, later analyzed and discussed. In this path we observe the reproduction of certain discourses, but also a signaling of overcoming in others, allowing us to defend the possibility of making science classes a space for questioning, reflection and re-signification of socially established norms; therefore, the teacher acts as a disquieting agent for the students' eyes, presenting them with the world through other/new lenses.Discutir cuerpo y género, en las escuelas, permanece un desafío a la práctica docente, debido a los tabús que cercan la temática, la pandemia de COVID-19 y la enseñanza remota evidenciaron bastante esto. El presente trabajo, oriundo del Programa de Residencia Pedagógica (PRP), propone discutir la experiencia de abordar el tema, en la Enseñanza Fundamental, durante la pandemia. Los datos fueron construídos sintetizando manifestaciones y producciones discentes, registradas en un diario de bordo, posteriormente analizadas y discutidas. En este camino observamos la reproducción de ciertos discursos, la señal de la superación de otros, permitiéndonos defender la posibilidad de tornar las clases de ciencias un espacio de cuestionamiento, reflexión y resinificado de normalizaciones socialmente establecidas; luego, el profesor actua como agente inquietador de las miradas discentes, presentándoles el mundo sobre otros/nuevos lentes.Discutir corpo e gênero, nas escolas, permanece um desafio à prática docente, devido aos tabus que cercam a temática, a pandemia de COVID-19 e o ensino remoto evidenciaram bastante isso. O presente trabalho, oriundo do Programa de Residência Pedagógica (PRP), propõe discutir a experiência de abordar o tema, no Ensino Fundamental, durante a pandemia. Os dados foram construídos sintetizando manifestações e produções discentes, registradas em diário de bordo, posteriormente analisadas e discutidas. Nesse caminho observamos a reprodução de certos discursos, a sinalização da superação de outros, permitindo-nos defender a possibilidade de tornar aulas de ciências um espaço de questionamento, reflexão e ressignificação de normatizações socialmente estabelecidas; logo, o professor atua como agente inquietador dos olhares discentes, apresentando-lhes o mundo sob outras/novas lentes.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/99410.46667/renbio.v16inesp.1.994SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1036-1061Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1036-1061Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1036-10612763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/994/411BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Nascimento, Neyson Andriew Torres doLima, Thais Viana das Chagas Felix, Rosigleyse Corrêa de Sousa Silva, Nelane do Socorro Marques daBastos, Sandra Nazaré Dias2023-11-24T04:21:40Zoai:ojs.renbio.org.br:article/994Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-24T04:21:40Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence Cuerpo, género y masculinidades en la enseñanza de Ciencias: (re)lecturas del silencio Corpo, gênero e masculinidades no ensino de Ciências: (re)leituras do silêncio |
title |
Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence |
spellingShingle |
Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence Nascimento, Neyson Andriew Torres do Ensino de Biologia Formação de Professores Programa Residência Pedagógica Sexualidade Gênero Corpo Sexualidades Biology Teaching Teacher Training Pedagogical Residency Program Sexuality Gender Body Sexuality Enseñanza de Biología Formación de Profesores Programa Residencia Pedagógica Sexualidad Género Cuerpo Sexualidad |
title_short |
Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence |
title_full |
Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence |
title_fullStr |
Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence |
title_full_unstemmed |
Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence |
title_sort |
Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence |
author |
Nascimento, Neyson Andriew Torres do |
author_facet |
Nascimento, Neyson Andriew Torres do Lima, Thais Viana das Chagas Felix, Rosigleyse Corrêa de Sousa Silva, Nelane do Socorro Marques da Bastos, Sandra Nazaré Dias |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Thais Viana das Chagas Felix, Rosigleyse Corrêa de Sousa Silva, Nelane do Socorro Marques da Bastos, Sandra Nazaré Dias |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Neyson Andriew Torres do Lima, Thais Viana das Chagas Felix, Rosigleyse Corrêa de Sousa Silva, Nelane do Socorro Marques da Bastos, Sandra Nazaré Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Biologia Formação de Professores Programa Residência Pedagógica Sexualidade Gênero Corpo Sexualidades Biology Teaching Teacher Training Pedagogical Residency Program Sexuality Gender Body Sexuality Enseñanza de Biología Formación de Profesores Programa Residencia Pedagógica Sexualidad Género Cuerpo Sexualidad |
topic |
Ensino de Biologia Formação de Professores Programa Residência Pedagógica Sexualidade Gênero Corpo Sexualidades Biology Teaching Teacher Training Pedagogical Residency Program Sexuality Gender Body Sexuality Enseñanza de Biología Formación de Profesores Programa Residencia Pedagógica Sexualidad Género Cuerpo Sexualidad |
description |
Discussing body and gender, in schools, remains a challenge to teaching practice, due to the taboos surrounding the theme, the COVID-19 pandemic and remote teaching have clearly shown this. The present work is a product from the Pedagogical Residency Program (PRP) and proposes a discussion about the experience of approaching the subject in Elementary School, during the pandemic. The data were built by synthesizing students' manifestations and productions, recorded in a logbook, later analyzed and discussed. In this path we observe the reproduction of certain discourses, but also a signaling of overcoming in others, allowing us to defend the possibility of making science classes a space for questioning, reflection and re-signification of socially established norms; therefore, the teacher acts as a disquieting agent for the students' eyes, presenting them with the world through other/new lenses. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/994 10.46667/renbio.v16inesp.1.994 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/994 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.994 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/994/411 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1036-1061 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1036-1061 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1036-1061 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866094891008 |