Abordagem da saúde da criança na educação infantil: percepção de educadoras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3257 |
Resumo: | The first years of a child life is recognized as determinant to the establishment of concepts and attitudes that impacts its whole life. In this sense, child day care centers, throughout the relationships offered, are of great influence. The present study contributed with the qualification of these places when assumed as its aim to comprehend the health approach developed by educators of child day care centers. It adopted the Symbolic Interactionism as theoretical reference and the Thematic Content Analysis as the methodological reference. Interviews with twenty educators were developed. Insecurity in health approach revealed to be the central phenomena and the thematic categories health in child day care centers ; Child day care centers contexts as limit and Need of partnerships described conceptions, needs and actions in the process of including health in the educators practice. Reach the integration of health and education in child day care centers is an actual challenge and claim for investments. |
id |
SCAR_220775b09770767af08959c21cafab69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/3257 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Moura, Karina Rumi deWernet, Monikahttp://lattes.cnpq.br/6056127658896265http://lattes.cnpq.br/41843853492031691f789c44-e07d-463f-b096-f135370b2e202016-06-02T19:48:22Z2013-04-152016-06-02T19:48:22Z2013-02-07MOURA, Karina Rumi de. Abordagem da saúde da criança na educação infantil : percepção de educadoras. 2013. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3257The first years of a child life is recognized as determinant to the establishment of concepts and attitudes that impacts its whole life. In this sense, child day care centers, throughout the relationships offered, are of great influence. The present study contributed with the qualification of these places when assumed as its aim to comprehend the health approach developed by educators of child day care centers. It adopted the Symbolic Interactionism as theoretical reference and the Thematic Content Analysis as the methodological reference. Interviews with twenty educators were developed. Insecurity in health approach revealed to be the central phenomena and the thematic categories health in child day care centers ; Child day care centers contexts as limit and Need of partnerships described conceptions, needs and actions in the process of including health in the educators practice. Reach the integration of health and education in child day care centers is an actual challenge and claim for investments.Os primeiros anos de vida de uma criança são reconhecidos como determinantes para o estabelecimento de concepções e atitudes, com desdobramentos para o resto da vida. Neste sentido, os espaços de educação infantil despontam-se como de grande influência, por meio das interações ali vivenciadas. Esta pesquisa buscou contribuir com a qualificação destes espaços ao tomar como objetivo compreender a abordagem de saúde da criança pelos educadores no espaço de educação infantil. Adotou o Interacionismo Simbólico como referencial teórico e a Análise de Conteúdo na modalidade temática enquanto referencial metodológico. Foram realizadas entrevistas com vinte educadoras. Insegurança frente a abordagem da saúde da criança revelou-se como fenômeno central e as categorias temáticas Saúde no espaço de educação infantil ; Contexto da escola como limite e Necessidade de parcerias retratam significados, necessidades e ações desenvolvidas pelos educadores no processo de incluir saúde em suas praticas. Alcançar a integração saúde e educação nos espaços de educação infantil revelou-se como desafio atual e que carece de investimentos.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnfUFSCarBREnfermagemEducação infantilEducadorSaúdeCrechesEarly childhood educationPedagogueHealthChild day care centersNursingCIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEMAbordagem da saúde da criança na educação infantil: percepção de educadorasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-169777727-7d1e-4068-a02f-cf76c2370463info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL4981.pdfapplication/pdf1167488https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/3257/1/4981.pdfa329eff241e4a9d971f1dc92418d90abMD51TEXT4981.pdf.txt4981.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/3257/2/4981.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL4981.pdf.jpg4981.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6018https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/3257/3/4981.pdf.jpg485e8ec86aabbb0d98526ac16d33953dMD53ufscar/32572023-09-18 18:32:19.022oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/3257Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:19Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Abordagem da saúde da criança na educação infantil: percepção de educadoras |
title |
Abordagem da saúde da criança na educação infantil: percepção de educadoras |
spellingShingle |
Abordagem da saúde da criança na educação infantil: percepção de educadoras Moura, Karina Rumi de Enfermagem Educação infantil Educador Saúde Creches Early childhood education Pedagogue Health Child day care centers Nursing CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM |
title_short |
Abordagem da saúde da criança na educação infantil: percepção de educadoras |
title_full |
Abordagem da saúde da criança na educação infantil: percepção de educadoras |
title_fullStr |
Abordagem da saúde da criança na educação infantil: percepção de educadoras |
title_full_unstemmed |
Abordagem da saúde da criança na educação infantil: percepção de educadoras |
title_sort |
Abordagem da saúde da criança na educação infantil: percepção de educadoras |
author |
Moura, Karina Rumi de |
author_facet |
Moura, Karina Rumi de |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4184385349203169 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Karina Rumi de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Wernet, Monika |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6056127658896265 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
1f789c44-e07d-463f-b096-f135370b2e20 |
contributor_str_mv |
Wernet, Monika |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem Educação infantil Educador Saúde Creches |
topic |
Enfermagem Educação infantil Educador Saúde Creches Early childhood education Pedagogue Health Child day care centers Nursing CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Early childhood education Pedagogue Health Child day care centers Nursing |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM |
description |
The first years of a child life is recognized as determinant to the establishment of concepts and attitudes that impacts its whole life. In this sense, child day care centers, throughout the relationships offered, are of great influence. The present study contributed with the qualification of these places when assumed as its aim to comprehend the health approach developed by educators of child day care centers. It adopted the Symbolic Interactionism as theoretical reference and the Thematic Content Analysis as the methodological reference. Interviews with twenty educators were developed. Insecurity in health approach revealed to be the central phenomena and the thematic categories health in child day care centers ; Child day care centers contexts as limit and Need of partnerships described conceptions, needs and actions in the process of including health in the educators practice. Reach the integration of health and education in child day care centers is an actual challenge and claim for investments. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-04-15 2016-06-02T19:48:22Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-02-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:48:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MOURA, Karina Rumi de. Abordagem da saúde da criança na educação infantil : percepção de educadoras. 2013. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3257 |
identifier_str_mv |
MOURA, Karina Rumi de. Abordagem da saúde da criança na educação infantil : percepção de educadoras. 2013. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
69777727-7d1e-4068-a02f-cf76c2370463 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/3257/1/4981.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/3257/2/4981.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/3257/3/4981.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a329eff241e4a9d971f1dc92418d90ab d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 485e8ec86aabbb0d98526ac16d33953d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715526014205952 |