Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Fernanda Soto
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5940
Resumo: This dissertation presents the development of activities related to the teaching of rational numbers in fractional form so diverse and unique to the teacher and the students, through the exploitation of that content with manipulatives - construction of a fractional fractal card, use graph paper and in particular the construction of a curtain fractional color to the classroom - made in mathematics classes in 6th grade C Elementary School II of the afternoon, in order to show the importance and use of mathematical theory combined with practice. Highlights the importance of the teaching of mathematics, a brief history of the use of fractions in ancient Egyptian civilization and the construction of an instructional sequence based on the Didactic Engineering. Describes the steps for implementing the instructional sequence, its development in the classroom and conclusions pointing out that the use of manipulatives improves understanding of concepts related to rational numbers in fractional form. It also presents design variations, which can be developed by teachers in Elementary and High School.
id SCAR_92e399dad10317b1da3fa4d202f4cc42
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5940
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Lima, Fernanda SotoMalagutti, Pedro Luiz Aparecidohttp://lattes.cnpq.br/54625236576240509be2b9fa-1c0a-465b-8761-30dcf320ed262016-06-02T20:29:23Z2013-09-112016-06-02T20:29:23Z2013-04-10LIMA, Fernanda Soto. Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem. 2013. 44 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5940This dissertation presents the development of activities related to the teaching of rational numbers in fractional form so diverse and unique to the teacher and the students, through the exploitation of that content with manipulatives - construction of a fractional fractal card, use graph paper and in particular the construction of a curtain fractional color to the classroom - made in mathematics classes in 6th grade C Elementary School II of the afternoon, in order to show the importance and use of mathematical theory combined with practice. Highlights the importance of the teaching of mathematics, a brief history of the use of fractions in ancient Egyptian civilization and the construction of an instructional sequence based on the Didactic Engineering. Describes the steps for implementing the instructional sequence, its development in the classroom and conclusions pointing out that the use of manipulatives improves understanding of concepts related to rational numbers in fractional form. It also presents design variations, which can be developed by teachers in Elementary and High School.A presente dissertação apresenta o desenvolvimento de atividades relacionadas ao ensino de números racionais na forma fracionária de maneira diversificada e inédita para a professora e os alunos, por meio da exploração desse conteúdo com materiais manipuláveis construção de um cartão fractal fracionário, utilização de papel quadriculado e em especial, a construção de uma cortina fracionária colorida para a sala de aula realizadas nas aulas de Matemática no 6º ano C do Ensino Fundamental II, do período da tarde, a fim de mostrar a importância e utilização da teoria matemática aliada à prática. Destaca-se a importância do ensino de Matemática, um breve histórico da utilização de frações na civilização egípcia antiga e a construção de uma sequência didática baseada na Engenharia Didática. Descrevem-se as etapas de realização da sequência didática, seu desenvolvimento em sala de aula e as conclusões apontando que a utilização de materiais manipuláveis melhora a compreensão dos conceitos relacionados com os números racionais na forma fracionária. É apresentado também variações do projeto, que podem ser desenvolvidas por professores no Ensino Fundamental e Médio.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRMatemática - estudo e ensinoNúmeros racionaisFraçõesRational numbersFractionsMathematicsMathematics teachingCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICANúmeros racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizageminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-12b54b4fa-9196-4318-8689-9b21d7c7d8bfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5387.pdfapplication/pdf1981689https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5940/1/5387.pdfd7657ff128e5ecd14df43dc5726ade07MD51TEXT5387.pdf.txt5387.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5940/2/5387.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5387.pdf.jpg5387.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6906https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5940/3/5387.pdf.jpg48ebba92e4d65fa5246d075d33374089MD53ufscar/59402023-09-18 18:31:37.179oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5940Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem
title Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem
spellingShingle Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem
Lima, Fernanda Soto
Matemática - estudo e ensino
Números racionais
Frações
Rational numbers
Fractions
Mathematics
Mathematics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem
title_full Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem
title_fullStr Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem
title_full_unstemmed Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem
title_sort Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem
author Lima, Fernanda Soto
author_facet Lima, Fernanda Soto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Fernanda Soto
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Malagutti, Pedro Luiz Aparecido
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5462523657624050
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 9be2b9fa-1c0a-465b-8761-30dcf320ed26
contributor_str_mv Malagutti, Pedro Luiz Aparecido
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - estudo e ensino
Números racionais
Frações
topic Matemática - estudo e ensino
Números racionais
Frações
Rational numbers
Fractions
Mathematics
Mathematics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Rational numbers
Fractions
Mathematics
Mathematics teaching
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This dissertation presents the development of activities related to the teaching of rational numbers in fractional form so diverse and unique to the teacher and the students, through the exploitation of that content with manipulatives - construction of a fractional fractal card, use graph paper and in particular the construction of a curtain fractional color to the classroom - made in mathematics classes in 6th grade C Elementary School II of the afternoon, in order to show the importance and use of mathematical theory combined with practice. Highlights the importance of the teaching of mathematics, a brief history of the use of fractions in ancient Egyptian civilization and the construction of an instructional sequence based on the Didactic Engineering. Describes the steps for implementing the instructional sequence, its development in the classroom and conclusions pointing out that the use of manipulatives improves understanding of concepts related to rational numbers in fractional form. It also presents design variations, which can be developed by teachers in Elementary and High School.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-09-11
2016-06-02T20:29:23Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-04-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T20:29:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LIMA, Fernanda Soto. Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem. 2013. 44 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5940
identifier_str_mv LIMA, Fernanda Soto. Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem. 2013. 44 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5940
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv 2b54b4fa-9196-4318-8689-9b21d7c7d8bf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5940/1/5387.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5940/2/5387.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5940/3/5387.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d7657ff128e5ecd14df43dc5726ade07
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
48ebba92e4d65fa5246d075d33374089
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136290119909376