Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12142 |
Resumo: | Students generally do not feel very close to physics and consider it beyond their realities and capabilities. Physics teachers can use various teaching techniques to try desmistifying this and presenting scientific knowledge in a more palatable and accessible way to students. In a world with so much technology from scientific studies that is increasingly embedded in everyday life, it is helpful to learn the principles of physics involved in these subjects and make them natural. The product described here is simple to use and could be used for engaging students in the subjects covered, as well as promoting peer interaction, which can be very helpful in teaching. Comic books can be a didactic tool, providing interesting learning resources according to Vygotsky's theories, the theorist chosen to guide the theme in question. The application of the product can be done in all grades of elementary school, from the early years to the end. We describe a teaching process that values the development of higher mental processes using thought language or written thought, materialized in comics that express internalized concepts or signs. Peer interaction is valued during the creative process, which can enhance the social aspects of those involved and promote scientific teaching using popular tools that bring ordinary people closer together. |
id |
SCAR_9d931a268ca1ed80930d3d4cfe144487 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/12142 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Alvares, ValériaSilva, Fernanda Keila Marinho dahttp://lattes.cnpq.br/6390725197649567Cruz, Tersio Guilherme de Souzahttp://lattes.cnpq.br/0705292304279277http://lattes.cnpq.br/480653273361672112a42441-54a8-491f-b6e8-da82f7e6f4cc2020-01-16T11:47:09Z2020-01-16T11:47:09Z2019-12-13ALVARES, Valéria. Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12142.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12142Students generally do not feel very close to physics and consider it beyond their realities and capabilities. Physics teachers can use various teaching techniques to try desmistifying this and presenting scientific knowledge in a more palatable and accessible way to students. In a world with so much technology from scientific studies that is increasingly embedded in everyday life, it is helpful to learn the principles of physics involved in these subjects and make them natural. The product described here is simple to use and could be used for engaging students in the subjects covered, as well as promoting peer interaction, which can be very helpful in teaching. Comic books can be a didactic tool, providing interesting learning resources according to Vygotsky's theories, the theorist chosen to guide the theme in question. The application of the product can be done in all grades of elementary school, from the early years to the end. We describe a teaching process that values the development of higher mental processes using thought language or written thought, materialized in comics that express internalized concepts or signs. Peer interaction is valued during the creative process, which can enhance the social aspects of those involved and promote scientific teaching using popular tools that bring ordinary people closer together.Os alunos, em geral, não se sentem muito próximos da Física e a consideram algo além de suas realidades e capacidades. Professores de Física podem usar diversas técnicas de ensino para tentar desmistificar isso e apresentar os conhecimentos científicos de modo mais palatável e acessível aos alunos. Em um mundo com tanta tecnologia, proveniente dos estudos científicos e que está cada vez mais inserida nas vidas cotidianas, é útil aprender os princípios da Física envolvidos nesses assuntos e torná-los algo natural. O produto que se descreve aqui é de uso simples e pode ser aplicado para maior envolvimento dos alunos nos assuntos abordados, bem como para promover a interação entre os pares, o que pode ser muito proveitoso no Ensino. As Histórias em Quadrinhos podem ser uma ferramenta didática, disponibilizando recursos interessantes de aprendizagem, de acordo com as teorias de Vigotski, o teórico escolhido para orientar o tema em questão. A aplicação do produto pode ser feita em todas as séries do Ensino básico, desde os anos iniciais até os finais. Descreve-se um processo de ensino que valoriza o desenvolvimento dos processos mentais superiores pela utilização da linguagem pensada ou do pensamento escrito, materializado nas histórias em quadrinhos que expressam os conceitos ou signos internalizados. Valoriza-se a interação entre pares durante o processo de criação, o que pode aprimorar os aspectos sociais dos envolvidos e promover o ensino científico utilizando ferramentas populares que aproximam as pessoas comuns.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)PROFISICA TURMA 2017porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPrograma de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEnsinoEnsino de FísicaFísica em QuadrinhosHistória em QuadrinhosTeachingComicsComics in teachingCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOFisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensinoPhysics in Comics: teacher support material using comics in teachinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis600600b400bf78-8361-42ac-9663-1a8c72e3f790reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALdissertacao-depósito-valeriaalvares.pdfdissertacao-depósito-valeriaalvares.pdfarquivo principalapplication/pdf3718829https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/1/dissertacao-dep%c3%b3sito-valeriaalvares.pdf2db12ea6fdaedb6f0d6417afad09c48bMD51produtoeducacional.pdfprodutoeducacional.pdfapêndice Aapplication/pdf14987101https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/2/produtoeducacional.pdf5aa4e0d6664e3b0b099c78c320a5fbe9MD52carta comprovante assinada.pdfcarta comprovante assinada.pdfcarta do orientadorapplication/pdf1998704https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/3/carta%20comprovante%20assinada.pdf04a1a37b1cd03b100b876a6a8e4caf1fMD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/4/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD54TEXTdissertacao-depósito-valeriaalvares.pdf.txtdissertacao-depósito-valeriaalvares.pdf.txtExtracted texttext/plain175022https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/5/dissertacao-dep%c3%b3sito-valeriaalvares.pdf.txtb24c29615f6f827f2212a7b24e782c55MD55produtoeducacional.pdf.txtprodutoeducacional.pdf.txtExtracted texttext/plain35184https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/7/produtoeducacional.pdf.txt938e951d1fdbe4d641a533faf525b105MD57carta comprovante assinada.pdf.txtcarta comprovante assinada.pdf.txtExtracted texttext/plain1https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/9/carta%20comprovante%20assinada.pdf.txt68b329da9893e34099c7d8ad5cb9c940MD59THUMBNAILdissertacao-depósito-valeriaalvares.pdf.jpgdissertacao-depósito-valeriaalvares.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg10761https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/6/dissertacao-dep%c3%b3sito-valeriaalvares.pdf.jpg68b0eb4ddcb61cf4d1a460984ea3e100MD56produtoeducacional.pdf.jpgprodutoeducacional.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg22940https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/8/produtoeducacional.pdf.jpgdd59d09f53e29efc73d6736b43bb8309MD58carta comprovante assinada.pdf.jpgcarta comprovante assinada.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg9984https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/10/carta%20comprovante%20assinada.pdf.jpgba91e8079e6f89a775beeead472c83a2MD510ufscar/121422023-09-18 18:31:48.319oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/12142Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:48Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Physics in Comics: teacher support material using comics in teaching |
title |
Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino |
spellingShingle |
Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino Alvares, Valéria Ensino Ensino de Física Física em Quadrinhos História em Quadrinhos Teaching Comics Comics in teaching CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
title_short |
Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino |
title_full |
Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino |
title_fullStr |
Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino |
title_full_unstemmed |
Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino |
title_sort |
Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino |
author |
Alvares, Valéria |
author_facet |
Alvares, Valéria |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4806532733616721 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alvares, Valéria |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Fernanda Keila Marinho da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6390725197649567 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Cruz, Tersio Guilherme de Souza |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0705292304279277 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
12a42441-54a8-491f-b6e8-da82f7e6f4cc |
contributor_str_mv |
Silva, Fernanda Keila Marinho da Cruz, Tersio Guilherme de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Ensino de Física Física em Quadrinhos História em Quadrinhos Teaching Comics Comics in teaching |
topic |
Ensino Ensino de Física Física em Quadrinhos História em Quadrinhos Teaching Comics Comics in teaching CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
description |
Students generally do not feel very close to physics and consider it beyond their realities and capabilities. Physics teachers can use various teaching techniques to try desmistifying this and presenting scientific knowledge in a more palatable and accessible way to students. In a world with so much technology from scientific studies that is increasingly embedded in everyday life, it is helpful to learn the principles of physics involved in these subjects and make them natural. The product described here is simple to use and could be used for engaging students in the subjects covered, as well as promoting peer interaction, which can be very helpful in teaching. Comic books can be a didactic tool, providing interesting learning resources according to Vygotsky's theories, the theorist chosen to guide the theme in question. The application of the product can be done in all grades of elementary school, from the early years to the end. We describe a teaching process that values the development of higher mental processes using thought language or written thought, materialized in comics that express internalized concepts or signs. Peer interaction is valued during the creative process, which can enhance the social aspects of those involved and promote scientific teaching using popular tools that bring ordinary people closer together. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-12-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-01-16T11:47:09Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-01-16T11:47:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ALVARES, Valéria. Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12142. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12142 |
identifier_str_mv |
ALVARES, Valéria. Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12142. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
b400bf78-8361-42ac-9663-1a8c72e3f790 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/1/dissertacao-dep%c3%b3sito-valeriaalvares.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/2/produtoeducacional.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/3/carta%20comprovante%20assinada.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/4/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/5/dissertacao-dep%c3%b3sito-valeriaalvares.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/7/produtoeducacional.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/9/carta%20comprovante%20assinada.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/6/dissertacao-dep%c3%b3sito-valeriaalvares.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/8/produtoeducacional.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12142/10/carta%20comprovante%20assinada.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2db12ea6fdaedb6f0d6417afad09c48b 5aa4e0d6664e3b0b099c78c320a5fbe9 04a1a37b1cd03b100b876a6a8e4caf1f e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 b24c29615f6f827f2212a7b24e782c55 938e951d1fdbe4d641a533faf525b105 68b329da9893e34099c7d8ad5cb9c940 68b0eb4ddcb61cf4d1a460984ea3e100 dd59d09f53e29efc73d6736b43bb8309 ba91e8079e6f89a775beeead472c83a2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136368829169664 |