Guerra fiscal nas importações e a tributação do ICMS: a guerra dos portos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Roberto
Data de Publicação: 2012
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UCB
Texto Completo: https://repositorio.ucb.br:9443/jspui/handle/10869/1839
Resumo: Direito
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A guerra dos portos é travada à revelia das normas constitucionais e cabe à União definir a forma de responsabilização dos estados membros da federação pelo descumprimento das normas constitucionais. Conforme o conceito legal de tributo, não cabe ao estado abrir mão de receita pública sem previsão legal, apenas baseado no juízo de oportunidade e conveniência. No direito tributário rege o princípio da estrita legalidade tributária. O ICMS é um tributo não cumulativo, pois incide em todas as fases da produção, daí a necessidade de compensar o montante devido com o valor pago na operação anterior, recolhendo tributo apenas sobre o valor agregado ao produto. O PRS 72/10 busca resolver a problemática da guerra dos portos, reduzindo a alíquota interestadual ao patamar de 0%. Foi editada a resolução 13/12 estabelecendo a alíquota interestadual do ICMS nas operações relativas à importação de produtos estrangeiros no patamar de 4%, medida com a qual se busca a solução dos conflitos provenientes da guerra dos portosThe tax war on imports has caused great controversy among the Federation’s States. The lack of specific regulation is a factor that contributes significantly to maintain the tax war concerning foreign imported products. The Federal Government has the responsibility to legislate about ICMS tax general rules and define the forms and possibilities to increase tax incentives by the others federated states in the matter related to ICMS tax. The ports’s war take place utterly unaware of the constitutional rules and it’s due to the Federal Government to define all forms of accountability in order to prevent other federated states from breaking the Constitutional Law. Furthermore, under the light of the tribute legal concept, the State cannot give up its tax income without legal provision, only based on the judgment of opportunity and convenience. The ICMS is a non-cumulative tribute, as it is demanded on all stages of production, creating a need to compensate the amount paid in previous operations, collecting its taxes only on the value added to the product. The PRS 72/10 seeks to solve the problem of the ports’s war, reducing the interstate rate to a level of 0%. Moreover, was edited the resolution 13/12, which established the interstate rate of ICMS in transactions involving the importation of foreign products at a level of 4%, hoping that it will solve the conflicts concerning the ports’s war.Submitted by Rejaine Pereira (rejaine@ucb.br) on 2013-10-01T13:27:47Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 20618 bytes, checksum: b67ac4fa37d756ac08366dbc4e32ada7 (MD5) Carlos Roberto Silva.pdf: 719271 bytes, checksum: 1090740ee4434554672e560ea504ab2e (MD5)Approved for entry into archive by Kelson Anthony de Menezes(kelson@ucb.br) on 2013-10-02T17:36:38Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 20618 bytes, checksum: b67ac4fa37d756ac08366dbc4e32ada7 (MD5) Carlos Roberto Silva.pdf: 719271 bytes, checksum: 1090740ee4434554672e560ea504ab2e (MD5)Made available in DSpace on 2013-10-02T17:36:38Z (GMT). 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