Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Adrielly Aparecida de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gonçalves, Geovana Inácio, Siqueira-Lores, Thais Prado, Diogo, Rodrigo Claudino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3688
Resumo: The present study has as porpose to investigate if a didactic sequence with investigative experimentation and focus on the teaching the content of bacteria contributes to the development of scientific literacy in a 6th grade of an elementary school class. The didactic sequence was organized into four classes and guided through an adaptation of the methodological proposal of the research as an educational principle. The results indicate a relevant involvement of students during the proposed activities, specifically during the investigative experimental activity. Besides, through the students' reports, the understanding of the scientific concepts presented and the ability to relate them to daily life in a critical and questioning way can be observed, showing the development of criticality and scientific thinking.
id UCS-4_15d67bd379ed90989445d949b2984ef5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3688
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle SchoolInforme de experiencia de una secuencia didáctica con el uso de la experimentación: bacterias trabajadoras en la Enseñanza FundamentalRelato de experiência de uma sequência didática com o uso da experimentação: trabalhando bactérias nos anos finais do Ensino FundamentalExperimentaçãoEnsino de CiênciasBactériasAlfabetização CientíficaExperimentationScience TeachingBacteriaLiteracy ScientificExperimentaciónEnseñanza de las CienciasBacteriasLiteratura CientíficoThe present study has as porpose to investigate if a didactic sequence with investigative experimentation and focus on the teaching the content of bacteria contributes to the development of scientific literacy in a 6th grade of an elementary school class. The didactic sequence was organized into four classes and guided through an adaptation of the methodological proposal of the research as an educational principle. The results indicate a relevant involvement of students during the proposed activities, specifically during the investigative experimental activity. Besides, through the students' reports, the understanding of the scientific concepts presented and the ability to relate them to daily life in a critical and questioning way can be observed, showing the development of criticality and scientific thinking.El presente estudio tiene como objetivo investigar si una secuencia didáctica con experimentación investigativa y foco en la enseñanza de bacterias contribuye al desarrollo de la alfabetización científica en una clase de 6º grado de primaria. La secuencia didáctica se organizó en cuatro clases y se orientó a través de una adaptación de la propuesta metodológica de la investigación como principio educativo. Los resultados indican un involucramiento relevante de los estudiantes durante las actividades propuestas, específicamente durante la actividad experimental investigativa. Además, a través de los relatos de los estudiantes se puede observar la comprensión de los conceptos científicos presentados y la capacidad de relacionarlos con la vida cotidiana de manera crítica e interrogativa, señalando el desarrollo de la criticidad y el pensamiento científico.O presente estudo objetivou investigar se uma sequência didática com experimentação investigativa e foco no ensino do conteúdo de bactérias oferece caminhos para o desenvolvimento da Alfabetização Científica em uma turma do 6° ano do Ensino Fundamental. A sequência didática foi organizada em quatro aulas e orientada por meio de uma adaptação da proposta metodológica da pesquisa como princípio educativo. Os resultados sinalizam um relevante envolvimento dos discentes durante as atividades propostas, em específico durante a atividade experimental investigativa. Ademais, observa-se, por meio dos relatos dos discentes, a compreensão dos conceitos científicos apresentados e a capacidade de relacioná-los com o cotidiano de forma crítica e questionadora, sinalizando o desenvolvimento da criticidade e do pensamento científico.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/368810.26843/rencima.v14n4a07Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3688/2143https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Adrielly Aparecida deGonçalves, Geovana InácioSiqueira-Lores, Thais PradoDiogo, Rodrigo Claudino2024-03-11T23:12:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3688Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-03-11T23:12:02Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School
Informe de experiencia de una secuencia didáctica con el uso de la experimentación: bacterias trabajadoras en la Enseñanza Fundamental
Relato de experiência de uma sequência didática com o uso da experimentação: trabalhando bactérias nos anos finais do Ensino Fundamental
title Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School
spellingShingle Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School
Oliveira, Adrielly Aparecida de
Experimentação
Ensino de Ciências
Bactérias
Alfabetização Científica
Experimentation
Science Teaching
Bacteria
Literacy Scientific
Experimentación
Enseñanza de las Ciencias
Bacterias
Literatura Científico
title_short Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School
title_full Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School
title_fullStr Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School
title_full_unstemmed Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School
title_sort Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School
author Oliveira, Adrielly Aparecida de
author_facet Oliveira, Adrielly Aparecida de
Gonçalves, Geovana Inácio
Siqueira-Lores, Thais Prado
Diogo, Rodrigo Claudino
author_role author
author2 Gonçalves, Geovana Inácio
Siqueira-Lores, Thais Prado
Diogo, Rodrigo Claudino
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Adrielly Aparecida de
Gonçalves, Geovana Inácio
Siqueira-Lores, Thais Prado
Diogo, Rodrigo Claudino
dc.subject.por.fl_str_mv Experimentação
Ensino de Ciências
Bactérias
Alfabetização Científica
Experimentation
Science Teaching
Bacteria
Literacy Scientific
Experimentación
Enseñanza de las Ciencias
Bacterias
Literatura Científico
topic Experimentação
Ensino de Ciências
Bactérias
Alfabetização Científica
Experimentation
Science Teaching
Bacteria
Literacy Scientific
Experimentación
Enseñanza de las Ciencias
Bacterias
Literatura Científico
description The present study has as porpose to investigate if a didactic sequence with investigative experimentation and focus on the teaching the content of bacteria contributes to the development of scientific literacy in a 6th grade of an elementary school class. The didactic sequence was organized into four classes and guided through an adaptation of the methodological proposal of the research as an educational principle. The results indicate a relevant involvement of students during the proposed activities, specifically during the investigative experimental activity. Besides, through the students' reports, the understanding of the scientific concepts presented and the ability to relate them to daily life in a critical and questioning way can be observed, showing the development of criticality and scientific thinking.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3688
10.26843/rencima.v14n4a07
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3688
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n4a07
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3688/2143
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-18
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128608198656