Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3688 |
Resumo: | The present study has as porpose to investigate if a didactic sequence with investigative experimentation and focus on the teaching the content of bacteria contributes to the development of scientific literacy in a 6th grade of an elementary school class. The didactic sequence was organized into four classes and guided through an adaptation of the methodological proposal of the research as an educational principle. The results indicate a relevant involvement of students during the proposed activities, specifically during the investigative experimental activity. Besides, through the students' reports, the understanding of the scientific concepts presented and the ability to relate them to daily life in a critical and questioning way can be observed, showing the development of criticality and scientific thinking. |
id |
UCS-4_15d67bd379ed90989445d949b2984ef5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3688 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle SchoolInforme de experiencia de una secuencia didáctica con el uso de la experimentación: bacterias trabajadoras en la Enseñanza FundamentalRelato de experiência de uma sequência didática com o uso da experimentação: trabalhando bactérias nos anos finais do Ensino FundamentalExperimentaçãoEnsino de CiênciasBactériasAlfabetização CientíficaExperimentationScience TeachingBacteriaLiteracy ScientificExperimentaciónEnseñanza de las CienciasBacteriasLiteratura CientíficoThe present study has as porpose to investigate if a didactic sequence with investigative experimentation and focus on the teaching the content of bacteria contributes to the development of scientific literacy in a 6th grade of an elementary school class. The didactic sequence was organized into four classes and guided through an adaptation of the methodological proposal of the research as an educational principle. The results indicate a relevant involvement of students during the proposed activities, specifically during the investigative experimental activity. Besides, through the students' reports, the understanding of the scientific concepts presented and the ability to relate them to daily life in a critical and questioning way can be observed, showing the development of criticality and scientific thinking.El presente estudio tiene como objetivo investigar si una secuencia didáctica con experimentación investigativa y foco en la enseñanza de bacterias contribuye al desarrollo de la alfabetización científica en una clase de 6º grado de primaria. La secuencia didáctica se organizó en cuatro clases y se orientó a través de una adaptación de la propuesta metodológica de la investigación como principio educativo. Los resultados indican un involucramiento relevante de los estudiantes durante las actividades propuestas, específicamente durante la actividad experimental investigativa. Además, a través de los relatos de los estudiantes se puede observar la comprensión de los conceptos científicos presentados y la capacidad de relacionarlos con la vida cotidiana de manera crítica e interrogativa, señalando el desarrollo de la criticidad y el pensamiento científico.O presente estudo objetivou investigar se uma sequência didática com experimentação investigativa e foco no ensino do conteúdo de bactérias oferece caminhos para o desenvolvimento da Alfabetização Científica em uma turma do 6° ano do Ensino Fundamental. A sequência didática foi organizada em quatro aulas e orientada por meio de uma adaptação da proposta metodológica da pesquisa como princípio educativo. Os resultados sinalizam um relevante envolvimento dos discentes durante as atividades propostas, em específico durante a atividade experimental investigativa. Ademais, observa-se, por meio dos relatos dos discentes, a compreensão dos conceitos científicos apresentados e a capacidade de relacioná-los com o cotidiano de forma crítica e questionadora, sinalizando o desenvolvimento da criticidade e do pensamento científico.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/368810.26843/rencima.v14n4a07Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3688/2143https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Adrielly Aparecida deGonçalves, Geovana InácioSiqueira-Lores, Thais PradoDiogo, Rodrigo Claudino2024-03-11T23:12:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3688Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-03-11T23:12:02Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School Informe de experiencia de una secuencia didáctica con el uso de la experimentación: bacterias trabajadoras en la Enseñanza Fundamental Relato de experiência de uma sequência didática com o uso da experimentação: trabalhando bactérias nos anos finais do Ensino Fundamental |
title |
Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School |
spellingShingle |
Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School Oliveira, Adrielly Aparecida de Experimentação Ensino de Ciências Bactérias Alfabetização Científica Experimentation Science Teaching Bacteria Literacy Scientific Experimentación Enseñanza de las Ciencias Bacterias Literatura Científico |
title_short |
Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School |
title_full |
Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School |
title_fullStr |
Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School |
title_full_unstemmed |
Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School |
title_sort |
Experience report of a didactic sequence using experimentation: working bacteria in Middle School |
author |
Oliveira, Adrielly Aparecida de |
author_facet |
Oliveira, Adrielly Aparecida de Gonçalves, Geovana Inácio Siqueira-Lores, Thais Prado Diogo, Rodrigo Claudino |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Geovana Inácio Siqueira-Lores, Thais Prado Diogo, Rodrigo Claudino |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Adrielly Aparecida de Gonçalves, Geovana Inácio Siqueira-Lores, Thais Prado Diogo, Rodrigo Claudino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experimentação Ensino de Ciências Bactérias Alfabetização Científica Experimentation Science Teaching Bacteria Literacy Scientific Experimentación Enseñanza de las Ciencias Bacterias Literatura Científico |
topic |
Experimentação Ensino de Ciências Bactérias Alfabetização Científica Experimentation Science Teaching Bacteria Literacy Scientific Experimentación Enseñanza de las Ciencias Bacterias Literatura Científico |
description |
The present study has as porpose to investigate if a didactic sequence with investigative experimentation and focus on the teaching the content of bacteria contributes to the development of scientific literacy in a 6th grade of an elementary school class. The didactic sequence was organized into four classes and guided through an adaptation of the methodological proposal of the research as an educational principle. The results indicate a relevant involvement of students during the proposed activities, specifically during the investigative experimental activity. Besides, through the students' reports, the understanding of the scientific concepts presented and the ability to relate them to daily life in a critical and questioning way can be observed, showing the development of criticality and scientific thinking. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3688 10.26843/rencima.v14n4a07 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3688 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n4a07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3688/2143 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-18 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128608198656 |