What do training students' memorials of Mathematics degree say?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fioreze, Leandra Anversa
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
DOI: 10.26843/rencima.v14n3a04
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4099
Resumo: The research aimed to answer: what do the memorials reported by the students of a fourth semester of Mathematics degree at UFRGS say about experiences that impact the degree’s trajectory? The memorials were built during the second semester of 2018, and they describe the experiences and routine of these students from basic school until the fourth semester of Mathematics degree. The research used the Bardin’s content analysis technique (1977), resulting in four final categories, being “experiences with teachers” and ”experiences of being a teacher” the most frequent ones. These experiences consider what means to be a good teacher, how to teach, the knowledge about the content to be lectured, the afectivity and involviment of the student during the learning process. It is observable that the four categories correlate, which happens due to a process of formation that is complex and full of challenges and enchants.
id UCS-4_3652412487d47e59c91b2709c314d616
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4099
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
spelling What do training students' memorials of Mathematics degree say?¿Qué dicen los memoriales de formación de estudiantes de grado en Matemáticas?O que dizem os memoriais de formação de estudantes da licenciatura em Matemática?Memoriais de FormaçãoAnálise de ConteúdoFormação de ProfessoresLicenciatura em MatemáticaGraduation MemorialsContent AnalisysTeacher TrainingMathematics DegreeMemoriales de FormaciónAnálisis de ContenidoFormación de ProfesoresGraduación en MatemáticasThe research aimed to answer: what do the memorials reported by the students of a fourth semester of Mathematics degree at UFRGS say about experiences that impact the degree’s trajectory? The memorials were built during the second semester of 2018, and they describe the experiences and routine of these students from basic school until the fourth semester of Mathematics degree. The research used the Bardin’s content analysis technique (1977), resulting in four final categories, being “experiences with teachers” and ”experiences of being a teacher” the most frequent ones. These experiences consider what means to be a good teacher, how to teach, the knowledge about the content to be lectured, the afectivity and involviment of the student during the learning process. It is observable that the four categories correlate, which happens due to a process of formation that is complex and full of challenges and enchants.La investigación tuve como objetivo contestar la pregunta: ¿qué dicen los memoriales relatados por los estudiantes de grado en Matemáticas de la UFRGS sobre experiencias que impactan el trayecto de formación? Los memoriales fueron elaborados en el segundo semestre de 2018 y informan las experiencias y vivencias de los estudiantes durante la Educación Básica hasta cursar el cuarto semestre de la graduación en Matemáticas. La investigación utilizo la técnica de análisis de contenido de Bardín (1977), resultando en cuatro categorías finales, siendo las que obtuvieron mayor frecuencia Experiencias con maestros y Experiencias de ser maestro. Esas experiencias consideran lo que es ser un buen maestro, como enseñar, el saber de los contenidos, la afectividad y el envolvimiento del alumno con su aprendizaje. Se observa que las cuatro categorías se entrelazan, lo que es propio de una formación que es compleja y llena de desafíos y encantos.A pesquisa objetivou responder: o que dizem os memoriais relatados pelos estudantes de um quarto semestre de licenciatura em Matemática da UFRGS sobre experiências que impactam a trajetória de formação? Os memoriais foram construídos no segundo semestre de 2018 e relatam as experiências e vivências dos estudantes durante a Educação Básica até cursar o quarto semestre da Licenciatura em Matemática. A pesquisa utilizou a técnica de análise de conteúdo de Bardin o que resultou em quatro categorias finais sendo “experiências com professores” e “experiências de ser professor” as que tiveram maior frequência. Essas experiências consideram o que é ser um bom professor, como ensinar, o domínio de conteúdo, a afetividade e o envolvimento do aluno em sua aprendizagem. Observa-se que as quatro categorias se entrelaçam, o que é próprio de uma formação que é complexa e cheia de desafios e encantos.Editora Cruzeiro do Sul2023-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/409910.26843/rencima.v14n3a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4099/2067https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFioreze, Leandra Anversa2023-07-13T22:50:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4099Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-07-13T22:50:47Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv What do training students' memorials of Mathematics degree say?
¿Qué dicen los memoriales de formación de estudiantes de grado en Matemáticas?
O que dizem os memoriais de formação de estudantes da licenciatura em Matemática?
title What do training students' memorials of Mathematics degree say?
spellingShingle What do training students' memorials of Mathematics degree say?
What do training students' memorials of Mathematics degree say?
Fioreze, Leandra Anversa
Memoriais de Formação
Análise de Conteúdo
Formação de Professores
Licenciatura em Matemática
Graduation Memorials
Content Analisys
Teacher Training
Mathematics Degree
Memoriales de Formación
Análisis de Contenido
Formación de Profesores
Graduación en Matemáticas
Fioreze, Leandra Anversa
Memoriais de Formação
Análise de Conteúdo
Formação de Professores
Licenciatura em Matemática
Graduation Memorials
Content Analisys
Teacher Training
Mathematics Degree
Memoriales de Formación
Análisis de Contenido
Formación de Profesores
Graduación en Matemáticas
title_short What do training students' memorials of Mathematics degree say?
title_full What do training students' memorials of Mathematics degree say?
title_fullStr What do training students' memorials of Mathematics degree say?
What do training students' memorials of Mathematics degree say?
title_full_unstemmed What do training students' memorials of Mathematics degree say?
What do training students' memorials of Mathematics degree say?
title_sort What do training students' memorials of Mathematics degree say?
author Fioreze, Leandra Anversa
author_facet Fioreze, Leandra Anversa
Fioreze, Leandra Anversa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fioreze, Leandra Anversa
dc.subject.por.fl_str_mv Memoriais de Formação
Análise de Conteúdo
Formação de Professores
Licenciatura em Matemática
Graduation Memorials
Content Analisys
Teacher Training
Mathematics Degree
Memoriales de Formación
Análisis de Contenido
Formación de Profesores
Graduación en Matemáticas
topic Memoriais de Formação
Análise de Conteúdo
Formação de Professores
Licenciatura em Matemática
Graduation Memorials
Content Analisys
Teacher Training
Mathematics Degree
Memoriales de Formación
Análisis de Contenido
Formación de Profesores
Graduación en Matemáticas
description The research aimed to answer: what do the memorials reported by the students of a fourth semester of Mathematics degree at UFRGS say about experiences that impact the degree’s trajectory? The memorials were built during the second semester of 2018, and they describe the experiences and routine of these students from basic school until the fourth semester of Mathematics degree. The research used the Bardin’s content analysis technique (1977), resulting in four final categories, being “experiences with teachers” and ”experiences of being a teacher” the most frequent ones. These experiences consider what means to be a good teacher, how to teach, the knowledge about the content to be lectured, the afectivity and involviment of the student during the learning process. It is observable that the four categories correlate, which happens due to a process of formation that is complex and full of challenges and enchants.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4099
10.26843/rencima.v14n3a04
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4099
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n3a04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4099/2067
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-22
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1822182895426469888
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.26843/rencima.v14n3a04