Mathematics teaching courses at public institutions in Piauí: frontiers and power relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Mayara de Miranda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santana, Flávia Cristina de Macêdo, Amorim, Marta Élid
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3912
Resumo: This research aimed to analyze the power relations that are established in the mathematics teaching course pedagogical programs from public institutions in the state of Piauí, Brazil, with a focus on the subjects. Our qualitative approach happened through document analysis. The data were organized and analyzed according to Basil Bernstein’s proposals, while considering the following subjects related to specific knowledge: Mathematics Education and Education. The data analysis allowed us to consider that the curriculum of the mathematics teaching courses in the state of Piauí comprises knowledge that is organized into isolated contents and a limited number of class hours. In general, the disciplines were not related to each other, which leads to the isolation and strengthening of the borders of the curriculum’s discursive categories. Such curriculum organization tends to hierarchize knowledge, so power relations tend to be strengthened.
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spelling Mathematics teaching courses at public institutions in Piauí: frontiers and power relationsLa licenciatura en Matemáticas en las instituciones públicas de Piauí: las fronteras y las relaciones de poderLicenciatura em Matemática em instituições públicas do Piauí: fronteiras e relações de poderLicenciatura em MatemáticaProjetos PedagógicosRelações de PoderMathematics Teaching CoursePedagogical ProgramsPower RelationsLicenciatura en MatemáticasProyectos PedagógicosRelaciones de PoderThis research aimed to analyze the power relations that are established in the mathematics teaching course pedagogical programs from public institutions in the state of Piauí, Brazil, with a focus on the subjects. Our qualitative approach happened through document analysis. The data were organized and analyzed according to Basil Bernstein’s proposals, while considering the following subjects related to specific knowledge: Mathematics Education and Education. The data analysis allowed us to consider that the curriculum of the mathematics teaching courses in the state of Piauí comprises knowledge that is organized into isolated contents and a limited number of class hours. In general, the disciplines were not related to each other, which leads to the isolation and strengthening of the borders of the curriculum’s discursive categories. Such curriculum organization tends to hierarchize knowledge, so power relations tend to be strengthened.Esta investigación tiene como objetivo analizar las relaciones de poder establecidas en los proyectos pedagógicos de licenciatura en matemáticas de las instituciones públicas del estado de Piauí, en Brasil, con enfoque en las disciplinas. Es una investigación con un abordaje cualitativo, que se realizó por un análisis documental. Los datos se organizaron y analizaron según la propuesta de Basil Bernstein, considerando las siguientes disciplinas de conocimientos específicos: Educación Matemática y Educación. El análisis de los datos nos hace considerar que el programa de estudios de los cursos de licenciatura en matemáticas del estado de Piauí es formado por un conjunto de conocimientos organizado en contenidos aislados y en un número específico de horas. De manera general, las disciplinas no se comunican, lo que causa el aislamiento y el fortalecimiento de las fronteras de las categorías discursivas del programa de estudios. Con ese tipo de organización, hay una tendencia a la jerarquización del conocimiento y, por consiguiente, las relaciones de poder tienden a fortalecerse.Esta pesquisa teve como objetivo analisar as relações de poder que se estabelecem nos Projetos Pedagógicos dos Cursos (PPC) de Licenciatura em Matemática de instituições públicas do Piauí, com foco nas disciplinas. Utiliza-se a abordagem qualitativa, operacionalizada por meio da análise documental. Os dados foram organizados e analisados à luz do que propõe Basil Bernstein, considerando as disciplinas de conhecimentos específicos, Educação Matemática e Educação. A análise dos dados permitiu considerar que o currículo dos cursos de Licenciatura em Matemática presenciais do estado do Piauí é constituído por um conjunto de conhecimentos organizado em conteúdos isolados e carga horária delimitada. As disciplinas, em geral, não se comunicam, o que leva a um isolamento e fortalecimento das fronteiras das categorias discursivas do currículo. Nesse arranjo curricular, há uma tendência à hierarquização do conhecimento; assim, as relações de poder tendem a se fortalecer.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/391210.26843/rencima.v14n1a11Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3912/1936https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Mayara de MirandaSantana, Flávia Cristina de MacêdoAmorim, Marta Élid2023-01-02T14:26:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3912Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-02T14:26:29Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
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