Discussions about textbooks and teaching materials in Mathematics Degrees at state universities in São Paulo: revelations from their Course Pedagogical Projects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Douglas Ribeiro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Perovano, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4397
Resumo: Textbooks are part of the current agenda of reflections and research in Mathematics Education. Considering the initial formation of the Mathematics teacher as a relevant locus to inquire about the possibilities that the different resources provide in making decisions related to the teaching practice, we consider: the courses of Degree in Mathematics of the state universities of São Paulo have provided opportunities for discussions/reflections to about the textbook? For this, we qualitatively analyze the Pedagogical Projects of these courses, carrying out a documentary research with the assumptions of content analysis. As a result, we found that all courses mention the textbook and/or teaching materials, either in the egress profile or in curricular components, with a greater focus on the analysis aspect of these resources. We believe that this study contributes to a debate about the textbook, in addition to pointing out investigations and gaps in the field of research on this material.
id UCS-4_09a4836580be67938d11f03a58feb206
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4397
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Discussions about textbooks and teaching materials in Mathematics Degrees at state universities in São Paulo: revelations from their Course Pedagogical ProjectsDiscusiones sobre libros y materiales didácticos en Licenciaturas en Matemáticas en universidades estaduales de São Paulo: revelaciones a partir de sus Proyectos Pedagógicos de CursoDiscussões sobre livros e materiais didáticos nas Licenciaturas em Matemática das universidades estaduais paulistas: revelações de seus Projetos Pedagógicos de CursoLivro DidáticoFormação de ProfessoresLicenciatura em MatemáticaProjeto Pedagógico de CursoTextbookTeacher EducationMathematics DegreesCourse Pedagogical ProjectLibro de TextoFormación de ProfesoresLicenciado en MatemáticasCurso Proyecto PedagógicoTextbooks are part of the current agenda of reflections and research in Mathematics Education. Considering the initial formation of the Mathematics teacher as a relevant locus to inquire about the possibilities that the different resources provide in making decisions related to the teaching practice, we consider: the courses of Degree in Mathematics of the state universities of São Paulo have provided opportunities for discussions/reflections to about the textbook? For this, we qualitatively analyze the Pedagogical Projects of these courses, carrying out a documentary research with the assumptions of content analysis. As a result, we found that all courses mention the textbook and/or teaching materials, either in the egress profile or in curricular components, with a greater focus on the analysis aspect of these resources. We believe that this study contributes to a debate about the textbook, in addition to pointing out investigations and gaps in the field of research on this material.Los libros de texto forman parte de la agenda actual de reflexiones e investigaciones en Educación Matemática. Considerando la formación inicial del profesor de Matemáticas como un locus relevante para indagar sobre las posibilidades que los diferentes recursos brindan en la toma de decisiones relacionadas con la práctica docente, consideramos: los cursos presenciales de Licenciatura en Matemáticas de las universidades estaduales de São Paulo tienen ¿Proporcionó oportunidades para discusiones/reflexiones sobre el libro de texto? Para ello, analizamos cualitativamente los Proyectos Pedagógicos de estos cursos, realizando una investigación documental con los presupuestos del análisis de contenido. Como resultado, encontramos que todos los cursos mencionan el libro de texto y/o los materiales didácticos, ya sea en el perfil de egreso o en los componentes curriculares, con mayor énfasis en el aspecto de análisis de estos recursos. Consideramos que este estudio contribuye a un debate sobre el libro de texto, además de señalar investigaciones y vacíos en el campo de investigación sobre este material.Os livros didáticos estão fazendo parte da agenda atual de reflexões e investigação em Educação Matemática. Considerando a formação inicial do professor de Matemática como um lócus relevante para inquirir sobre as possibilidades que os diferentes recursos proporcionam na tomada de decisões relacionadas à prática docente, cogitamos: os cursos presenciais de Licenciatura em Matemática das universidades estaduais paulistas têm oportunizado discussões/reflexões a respeito do livro didático? Para isso, analisamos de forma qualitativa os Projetos Pedagógicos desses cursos, realizando uma pesquisa documental com os pressupostos da análise de conteúdo. Como resultados, encontramos que todos os cursos trazem menções ao livro didático e/ou materiais didáticos, seja no perfil do egresso ou em componentes curriculares, com foco maior no aspecto de análise desses recursos. Consideramos que este estudo contribui com um debate a respeito do livro didático, além de apontar investigações e lacunas no campo da pesquisa sobre este material.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/439710.26843/rencima.v14n1a01Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4397/1917https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Douglas RibeiroPerovano, Ana Paula 2023-01-02T14:22:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4397Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-02T14:22:09Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Discussions about textbooks and teaching materials in Mathematics Degrees at state universities in São Paulo: revelations from their Course Pedagogical Projects
Discusiones sobre libros y materiales didácticos en Licenciaturas en Matemáticas en universidades estaduales de São Paulo: revelaciones a partir de sus Proyectos Pedagógicos de Curso
Discussões sobre livros e materiais didáticos nas Licenciaturas em Matemática das universidades estaduais paulistas: revelações de seus Projetos Pedagógicos de Curso
title Discussions about textbooks and teaching materials in Mathematics Degrees at state universities in São Paulo: revelations from their Course Pedagogical Projects
spellingShingle Discussions about textbooks and teaching materials in Mathematics Degrees at state universities in São Paulo: revelations from their Course Pedagogical Projects
Guimarães, Douglas Ribeiro
Livro Didático
Formação de Professores
Licenciatura em Matemática
Projeto Pedagógico de Curso
Textbook
Teacher Education
Mathematics Degrees
Course Pedagogical Project
Libro de Texto
Formación de Profesores
Licenciado en Matemáticas
Curso Proyecto Pedagógico
title_short Discussions about textbooks and teaching materials in Mathematics Degrees at state universities in São Paulo: revelations from their Course Pedagogical Projects
title_full Discussions about textbooks and teaching materials in Mathematics Degrees at state universities in São Paulo: revelations from their Course Pedagogical Projects
title_fullStr Discussions about textbooks and teaching materials in Mathematics Degrees at state universities in São Paulo: revelations from their Course Pedagogical Projects
title_full_unstemmed Discussions about textbooks and teaching materials in Mathematics Degrees at state universities in São Paulo: revelations from their Course Pedagogical Projects
title_sort Discussions about textbooks and teaching materials in Mathematics Degrees at state universities in São Paulo: revelations from their Course Pedagogical Projects
author Guimarães, Douglas Ribeiro
author_facet Guimarães, Douglas Ribeiro
Perovano, Ana Paula
author_role author
author2 Perovano, Ana Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Douglas Ribeiro
Perovano, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Livro Didático
Formação de Professores
Licenciatura em Matemática
Projeto Pedagógico de Curso
Textbook
Teacher Education
Mathematics Degrees
Course Pedagogical Project
Libro de Texto
Formación de Profesores
Licenciado en Matemáticas
Curso Proyecto Pedagógico
topic Livro Didático
Formação de Professores
Licenciatura em Matemática
Projeto Pedagógico de Curso
Textbook
Teacher Education
Mathematics Degrees
Course Pedagogical Project
Libro de Texto
Formación de Profesores
Licenciado en Matemáticas
Curso Proyecto Pedagógico
description Textbooks are part of the current agenda of reflections and research in Mathematics Education. Considering the initial formation of the Mathematics teacher as a relevant locus to inquire about the possibilities that the different resources provide in making decisions related to the teaching practice, we consider: the courses of Degree in Mathematics of the state universities of São Paulo have provided opportunities for discussions/reflections to about the textbook? For this, we qualitatively analyze the Pedagogical Projects of these courses, carrying out a documentary research with the assumptions of content analysis. As a result, we found that all courses mention the textbook and/or teaching materials, either in the egress profile or in curricular components, with a greater focus on the analysis aspect of these resources. We believe that this study contributes to a debate about the textbook, in addition to pointing out investigations and gaps in the field of research on this material.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4397
10.26843/rencima.v14n1a01
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4397
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n1a01
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4397/1917
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134126854144