Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teaching
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3733 |
Resumo: | Understanding empirical built knowledge as main target and taking them as inspiration to school practices, we present a study based on ethnomathematic developed by a seamstress to deal with her job. Using cartographic design to follow her actions, related to measure, proportion, finance calculation among other concepts. We infer, by mapping her actions, that she uses her own language, coming from her cultural and social knowledge based on empirical learning, which emerged from observation and experimentation, being, so, an ethnomathematic. It is believable that this can be inspiring to teachers appreciate the mathematics learning from their students, as a starting point and contextualization to school math teaching. In an educational perspective, working with ethnomathematic in classroom means including a socio and cultural reality in which students are located in, to deployment of school activities. |
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Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teachingEtnomatemática desarrollada por una costurera: posibilidades e inspiraciones para prácticas pedagógicas en la enseñanza de la MatemáticaA etnomatemática desenvolvida por uma costureira: possibilidades e inspirações para práticas pedagógicas de ensino da MatemáticaEtnomatemáticaSaberes EtnomatemáticosSaberes MatemáticosMatemática e CulturaEthnomathematicEthnomathematic KnowledgeMathematical KnowledgeMath and CultureEtnomatemáticaConocimiento EtnomatemáticoConocimiento MatemáticoMatemática y CulturaUnderstanding empirical built knowledge as main target and taking them as inspiration to school practices, we present a study based on ethnomathematic developed by a seamstress to deal with her job. Using cartographic design to follow her actions, related to measure, proportion, finance calculation among other concepts. We infer, by mapping her actions, that she uses her own language, coming from her cultural and social knowledge based on empirical learning, which emerged from observation and experimentation, being, so, an ethnomathematic. It is believable that this can be inspiring to teachers appreciate the mathematics learning from their students, as a starting point and contextualization to school math teaching. In an educational perspective, working with ethnomathematic in classroom means including a socio and cultural reality in which students are located in, to deployment of school activities. Con el objetivo de comprender los conocimientos construidos empíricamente y tomarlos como inspiración para las prácticas escolares, presentamos un estudio basado en la etnomatemática desarrollado por una costurera para abordar su trabajo. Utilizamos el diseño cartográfico con la intención de acompañar sus acciones, relacionadas a medidas, proporción, cálculos financieros, entre otros conceptos. Deducimos, a partir del mapeo de sus acciones, que ella utiliza un lenguaje propio, surgido de su contexto sociocultural y basado en sus conocimientos empíricos, surgidos de las observaciones y experiencias, siendo, por tanto, una etnomatemática. Creemos que esto puede ser inspirador para que los docentes valoren los conocimientos matemáticos de sus alumnos, como punto de partida y contextualización para la enseñanza de la matemática escolar. Desde una perspectiva didáctica, trabajar con la etnomatemática en el aula significa incluir la realidad sociocultural en la que se insertan los estudiantes, al desenvolvimiento de las actividades escolares.Com o objetivo de compreender os conhecimentos construídos empiricamente e tomá-los como inspiração para as práticas escolares, apresentamos um estudo baseado na etnomatemática desenvolvida por uma costureira para lidar com o seu trabalho. Para tanto, utilizamos o delineamento cartográfico com o intuito de acompanhar as atividades desenvolvidas, relacionadas a medidas, proporção, cálculos financeiros, entre outros conceitos. Diante disso, inferimos, a partir do mapeamento das ações da costureira, que ela faz uso de uma linguagem própria, advinda de seu contexto sociocultural e baseada em seus saberes empíricos, que emergiram de observações e experimentações, sendo, portanto, uma etnomatemática. Ademais, acreditamos que isso pode inspirar professores a valorizar os saberes matemáticos de seus alunos, como ponto de partida e contextualização para o ensino da matemática escolar. Em uma perspectiva didática, trabalhar com etnomatemática em sala de aula significa incluir a realidade sociocultural na qual os alunos se inserem, no desdobramento das atividades escolares.Editora Cruzeiro do Sul2022-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/373310.26843/rencima.v13n4a05Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3733/1796https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPissetti, Schayla Letyelle CostaSoares, Eliana Maria do Sacramento2023-04-22T01:12:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3733Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:12:03Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
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