A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damasceno, Alexandre Vinícius Campos
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14263
Resumo: This research argues about the mathematical knowledge built in the tradition of the cassava flour production, seeking to analyse these mathematical knowledge in the perspective of the categories of time and measure, built and practiced in the flour production, located in Serra do Navio and Calçoene, in Amapá - Brazil. The following work discuss the identification and the description of the mathematics during the production activities of the flour, where is presented elements related to generation and transmission of the traditional knowledge, which is the basis for maintenance of the tradition of the flour, characterizing the research as an Ethnomathematic study. The methodological procedures highlight ethnographical techniques and elements that characterize the participating observation. The results obtained showed us that the flour workers articulate some length, area and volume measure due to own and traditionally acquired systems, which is apprehended and countersigned by other kind of culturally established system; thus they relativism the measures systems and the official calendars. And it lifts as one of the main proposal that the academic mathematics and the tradition establish knowledge make conjunction of the both knowledge, that is important for a possible reflection and application in the construction of a pedagogical practice in mathematical education, trying to establish points of socio-economic and cultural mark
id UFRN_204fbb3a6762234109c92ffdd185c835
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14263
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Damasceno, Alexandre Vinícius Camposhttp://lattes.cnpq.br/9945721468897540Rêgo, Rogéria Gaudêncio dohttp://lattes.cnpq.br/3882610066313180Fossa, John Andrewhttp://lattes.cnpq.br/2466525106349625Brito, Arlete de Jesus2014-12-17T14:36:09Z2006-08-112014-12-17T14:36:09Z2004-12-17DAMASCENO, Alexandre Vinícius Campos. A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição. 2004. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2004.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14263This research argues about the mathematical knowledge built in the tradition of the cassava flour production, seeking to analyse these mathematical knowledge in the perspective of the categories of time and measure, built and practiced in the flour production, located in Serra do Navio and Calçoene, in Amapá - Brazil. The following work discuss the identification and the description of the mathematics during the production activities of the flour, where is presented elements related to generation and transmission of the traditional knowledge, which is the basis for maintenance of the tradition of the flour, characterizing the research as an Ethnomathematic study. The methodological procedures highlight ethnographical techniques and elements that characterize the participating observation. The results obtained showed us that the flour workers articulate some length, area and volume measure due to own and traditionally acquired systems, which is apprehended and countersigned by other kind of culturally established system; thus they relativism the measures systems and the official calendars. And it lifts as one of the main proposal that the academic mathematics and the tradition establish knowledge make conjunction of the both knowledge, that is important for a possible reflection and application in the construction of a pedagogical practice in mathematical education, trying to establish points of socio-economic and cultural markA presente pesquisa discute sobre os saberes matemáticos construídos na tradição da produção da farinha de mandioca, buscando analisar esses saberes matemáticos sobre a perspectiva das categorias do tempo e medida, construídos e praticados na produção de farinha, localizados nos Municípios da Serra do Navio e Calçoene, no Estado do Amapá/Brasil. O seguinte trabalho faz um apanhado na identificação e na descrição da matemática durante as atividades de produção da farinha e que nessas etapas estão presentes elementos relacionados à geração e a transmissão de um saber tradicional, condicionantes básico para manutenção da tradição da farinha, caracterizando a pesquisa como um estudo de etnomatemática. Os procedimentos metodológicos destacam base das técnicas etnográficas e de elementos que caracterizam a observação participante. Os resultados obtidos nos mostraram que os trabalhadores de farinha articulam algumas medidas de comprimento, de área e de volume em decorrência de sistemas próprios e tradicionalmente adquiridos, como também o tempo, apreendidos e referendados por outro tipo de sistema culturalmente estabelecido, deste modo relativizando os sistemas de medidas e calendários oficiais. Levantando como uma das principais propostas que a matemática acadêmica e os saberes da tradição estabelecem uma conjunção desses conhecimentos, importantes para uma possível reflexão e aplicação na construção de uma prática pedagógica em educação matemática, procurando estabelecer pontos de cunho sócio-econômico e culturalapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoEducação MatemáticaEtnomatemáticaCulturaEducation MathematicalEthnomathematicCultureCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradiçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALAlexandreVCD.pdfapplication/pdf600061https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14263/1/AlexandreVCD.pdf8975f6c52572ab1b6b9b4aa66b8dcb02MD51TEXTAlexandreVCD.pdf.txtAlexandreVCD.pdf.txtExtracted texttext/plain289893https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14263/6/AlexandreVCD.pdf.txt810f6648360b87561f6950296e4767d4MD56THUMBNAILAlexandreVCD.pdf.jpgAlexandreVCD.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5007https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14263/7/AlexandreVCD.pdf.jpg7630bf7c66e6f6d1c5e8f8622ca6ed87MD57123456789/142632017-11-01 17:57:38.904oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14263Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T20:57:38Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição
title A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição
spellingShingle A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição
Damasceno, Alexandre Vinícius Campos
Educação Matemática
Etnomatemática
Cultura
Education Mathematical
Ethnomathematic
Culture
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição
title_full A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição
title_fullStr A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição
title_full_unstemmed A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição
title_sort A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição
author Damasceno, Alexandre Vinícius Campos
author_facet Damasceno, Alexandre Vinícius Campos
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9945721468897540
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Rêgo, Rogéria Gaudêncio do
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3882610066313180
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Fossa, John Andrew
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2466525106349625
dc.contributor.author.fl_str_mv Damasceno, Alexandre Vinícius Campos
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brito, Arlete de Jesus
contributor_str_mv Brito, Arlete de Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Etnomatemática
Cultura
topic Educação Matemática
Etnomatemática
Cultura
Education Mathematical
Ethnomathematic
Culture
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Education Mathematical
Ethnomathematic
Culture
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research argues about the mathematical knowledge built in the tradition of the cassava flour production, seeking to analyse these mathematical knowledge in the perspective of the categories of time and measure, built and practiced in the flour production, located in Serra do Navio and Calçoene, in Amapá - Brazil. The following work discuss the identification and the description of the mathematics during the production activities of the flour, where is presented elements related to generation and transmission of the traditional knowledge, which is the basis for maintenance of the tradition of the flour, characterizing the research as an Ethnomathematic study. The methodological procedures highlight ethnographical techniques and elements that characterize the participating observation. The results obtained showed us that the flour workers articulate some length, area and volume measure due to own and traditionally acquired systems, which is apprehended and countersigned by other kind of culturally established system; thus they relativism the measures systems and the official calendars. And it lifts as one of the main proposal that the academic mathematics and the tradition establish knowledge make conjunction of the both knowledge, that is important for a possible reflection and application in the construction of a pedagogical practice in mathematical education, trying to establish points of socio-economic and cultural mark
publishDate 2004
dc.date.issued.fl_str_mv 2004-12-17
dc.date.available.fl_str_mv 2006-08-11
2014-12-17T14:36:09Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T14:36:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv DAMASCENO, Alexandre Vinícius Campos. A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição. 2004. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2004.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14263
identifier_str_mv DAMASCENO, Alexandre Vinícius Campos. A cultura da produção de farinha: um estudo da matemática nos saberes dessa tradição. 2004. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2004.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14263/1/AlexandreVCD.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14263/6/AlexandreVCD.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14263/7/AlexandreVCD.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 8975f6c52572ab1b6b9b4aa66b8dcb02
810f6648360b87561f6950296e4767d4
7630bf7c66e6f6d1c5e8f8622ca6ed87
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802117863153074176