Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4489 |
Resumo: | This article aims to critically analyze an extensionist activity carried out in the 9th year of elementary school in a municipal public school belonging to the Território de Identidade Piemonte Norte do Itapicuru, involving concepts of Plane Geometry; and its implications for teacher education and the teaching-learning process of Mathematics. For the construction of the workshop didactic materials were used in a ludic perspective. The choice was made due to the possibility of promoting potentially playful learning, based on more dynamic, interactive and pleasurable teaching-learning movements. The activity is linked to the Study and Research Laboratory in Mathematics Education (LEPEM/CNPq) of the State University of Bahia, Campus VII. We understand that the training itineraries proposed in the workshop were constituted as facilitators of students' learning, regarding geometric concepts, while allowing the process of mathematizing to be taken as a pleasure. |
id |
UCS-4_6ebef4e3e0dec59eb52ac103eb4eed11 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4489 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary SchoolLa ludicidad y la enseñanza de las Matemáticas: ampliando la mirada sobre una actividad extensionista en la Educación BásicaA ludicidade e o ensino de Matemática: ampliando o olhar acerca de uma atividade extensionista no Ensino FundamentalLudicidadeOficinaGeometriaEnsino-AprendizagemPlayfulnessWorkshopGeometryTeaching-LearningLudicidadTallerGeometríaEnseñanza-AprendizajeThis article aims to critically analyze an extensionist activity carried out in the 9th year of elementary school in a municipal public school belonging to the Território de Identidade Piemonte Norte do Itapicuru, involving concepts of Plane Geometry; and its implications for teacher education and the teaching-learning process of Mathematics. For the construction of the workshop didactic materials were used in a ludic perspective. The choice was made due to the possibility of promoting potentially playful learning, based on more dynamic, interactive and pleasurable teaching-learning movements. The activity is linked to the Study and Research Laboratory in Mathematics Education (LEPEM/CNPq) of the State University of Bahia, Campus VII. We understand that the training itineraries proposed in the workshop were constituted as facilitators of students' learning, regarding geometric concepts, while allowing the process of mathematizing to be taken as a pleasure.Este artículo tiene como objetivo analizar críticamente una actividad extensionista realizada en el 9º año de la enseñanza fundamental en una escuela pública municipal perteneciente al Territorio de Identidade Piemonte Norte do Itapicuru, involucrando conceptos de Geometría Plana; y sus implicaciones para la formación docente y el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas. Para la construcción del taller se utilizaron materiales didácticos en una perspectiva lúdica. La elección se hizo por la posibilidad de promover un aprendizaje potencialmente lúdico, basado en movimientos de enseñanza-aprendizaje más dinámicos, interactivos y placenteros. La actividad está vinculada al Laboratorio de Estudios e Investigaciones en Educación Matemática (LEPEM/CNPq) de la Universidad del Estado de Bahía, Campus VII. Entendemos que los itinerarios formativos propuestos en el taller se constituyeron en facilitadores del aprendizaje de los estudiantes, respecto a los conceptos geométricos, al mismo tiempo que permitían que el proceso de matematización se tomara como un placer.Este artigo tem por objetivo analisar criticamente uma atividade extensionista realizada no 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública municipal pertencente ao Território de Identidade Piemonte Norte do Itapicuru, envolvendo conceitos de Geometria Plana; e as suas implicações para a formação de professores e processo de ensino-aprendizagem da Matemática. Para a construção da oficina foram utilizados materiais didáticos em uma perspectiva lúdica. A escolha se deu pela possibilidade de promover um aprendizado potencialmente lúdico, a partir de movimentos de ensino-aprendizagem mais dinâmicos, interativos e prazerosos. A atividade está vinculada ao Laboratório de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática (LEPEM/CNPq) da Universidade do Estado da Bahia, Campus VII. Entendemos que os itinerários formativos propostos na oficina constituíram-se enquanto facilitadores da aprendizagem dos alunos, no que tange os conceitos geométricos, ao tempo que permitiu que o processo de matematizar fosse tomado como prazeroso.Editora Cruzeiro do Sul2023-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/448910.26843/rencima.v14n2a14Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4489/2059https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Américo Junior Nunes da2023-05-14T16:59:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4489Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-14T16:59:48Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School La ludicidad y la enseñanza de las Matemáticas: ampliando la mirada sobre una actividad extensionista en la Educación Básica A ludicidade e o ensino de Matemática: ampliando o olhar acerca de uma atividade extensionista no Ensino Fundamental |
title |
Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School |
spellingShingle |
Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School Silva, Américo Junior Nunes da Ludicidade Oficina Geometria Ensino-Aprendizagem Playfulness Workshop Geometry Teaching-Learning Ludicidad Taller Geometría Enseñanza-Aprendizaje |
title_short |
Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School |
title_full |
Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School |
title_fullStr |
Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School |
title_full_unstemmed |
Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School |
title_sort |
Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School |
author |
Silva, Américo Junior Nunes da |
author_facet |
Silva, Américo Junior Nunes da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Américo Junior Nunes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ludicidade Oficina Geometria Ensino-Aprendizagem Playfulness Workshop Geometry Teaching-Learning Ludicidad Taller Geometría Enseñanza-Aprendizaje |
topic |
Ludicidade Oficina Geometria Ensino-Aprendizagem Playfulness Workshop Geometry Teaching-Learning Ludicidad Taller Geometría Enseñanza-Aprendizaje |
description |
This article aims to critically analyze an extensionist activity carried out in the 9th year of elementary school in a municipal public school belonging to the Território de Identidade Piemonte Norte do Itapicuru, involving concepts of Plane Geometry; and its implications for teacher education and the teaching-learning process of Mathematics. For the construction of the workshop didactic materials were used in a ludic perspective. The choice was made due to the possibility of promoting potentially playful learning, based on more dynamic, interactive and pleasurable teaching-learning movements. The activity is linked to the Study and Research Laboratory in Mathematics Education (LEPEM/CNPq) of the State University of Bahia, Campus VII. We understand that the training itineraries proposed in the workshop were constituted as facilitators of students' learning, regarding geometric concepts, while allowing the process of mathematizing to be taken as a pleasure. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4489 10.26843/rencima.v14n2a14 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4489 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n2a14 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4489/2059 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-16 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306134159360000 |