MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8333 |
Resumo: | This study brings considerations from elementary school instructors and students about the playfulness relevance as a potentiating learning tool to the math field. It is about an exploratory study, based in the conception of the social/historical learning and developing perspective of Vigotski, who objected to analyze if the playfulness is inserted on the instructors pedagogical praxis and their respective opinions about the use of the playfulness specifically on the math field. As for the students, it has been sought to understand their conceptions referring the math learning: Their opinion and expectative about the playfulness insertion to this field. In this study, it has been obtained significant results, which corroborate the playfulness relevance as facilitator learning for the math field. |
id |
UNISUL-4_23596802c9bc8c15e2384fb78ac177df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8333 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATIONMATEMÁTICA Y LUDICIDAD: CAMINOS POSIBLES EN LOS PROCESOS DE APRENDIZAJE Y DESARROLLO DE LOS ALUMNOS INSERTADOS EN LOS AÑOS INICIALES DE LA ENSEÑANZA FUNDAMENTALMATEMÁTICA E LUDICIDADE: CAMINHOS POSSÍVEIS NOS PROCESSOS DE APRENDIZAGEM DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTALMathematicsPlayfulnessElementary SchoolLearningDevelopment.MatemáticasLudicidadEnseñanza fundamentalAprendizajeDesarrollo.MatemáticaLudicidadeEnsino FundamentalAprendizagemDesenvolvimento.This study brings considerations from elementary school instructors and students about the playfulness relevance as a potentiating learning tool to the math field. It is about an exploratory study, based in the conception of the social/historical learning and developing perspective of Vigotski, who objected to analyze if the playfulness is inserted on the instructors pedagogical praxis and their respective opinions about the use of the playfulness specifically on the math field. As for the students, it has been sought to understand their conceptions referring the math learning: Their opinion and expectative about the playfulness insertion to this field. In this study, it has been obtained significant results, which corroborate the playfulness relevance as facilitator learning for the math field.Este estudio trae consideraciones de docentes y discentes de los años iniciales de la enseñanza fundamental acerca de la relevancia de la ludicidad como una herramienta potencializadora del aprendizaje en el área de las matemáticas. Se trata de un estudio exploratorio, basado en la concepción de aprendizaje y desarrollo de la perspectiva socio-histórica de Vigotski, que objetivó analizar si la ludicidad está inserta en la praxis pedagógica de los docentes y sus respectivas opiniones sobre el uso del lúdico específicamente en el área de las matemáticas. En cuanto a los discentes, se buscó comprender sus concepciones referentes al "aprender matemáticas": sus opiniones y expectativas sobre la inserción de la ludicidad a esta disciplina. En ese camino se obtenida resultados significativos, que corroboran la relevancia de la ludicidad como facilitadora del aprendizaje de la disciplina matemática.Este estudo traz considerações de docentes e discentes dos anos iniciais do ensino fundamental acerca da relevância da ludicidade como uma ferramenta potencializadora da aprendizagem na área da matemática. Trata-se de um estudo exploratório, embasado na concepção de aprendizagem e desenvolvimento da perspectiva sócio-histórica de Vigotski, que objetivou analisar se a ludicidade está inserida na práxis pedagógica dos docentes e suas respectivas opiniões sobre o uso do lúdico especificamente na área da matemática. Quanto aos discentes, buscou-se compreender suas concepções referentes ao “aprender matemática”: suas opiniões e expectativas sobre a inserção da ludicidade a esta disciplina. Nesse caminho foram obtidos resultados significativos, que corroboram a relevância da ludicidade como facilitadora da aprendizagem da disciplina matemática.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Exploratóriaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/833310.19177/prppge.v14e252020186-207Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 186-2072179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8333/5313Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Michell Pedruzzi MendesGomes, Chirley DiasFerreira, Kamilla AzevedoDrago, Rogério2020-08-27T10:24:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8333Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-27T10:24:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION MATEMÁTICA Y LUDICIDAD: CAMINOS POSIBLES EN LOS PROCESOS DE APRENDIZAJE Y DESARROLLO DE LOS ALUMNOS INSERTADOS EN LOS AÑOS INICIALES DE LA ENSEÑANZA FUNDAMENTAL MATEMÁTICA E LUDICIDADE: CAMINHOS POSSÍVEIS NOS PROCESSOS DE APRENDIZAGEM DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
spellingShingle |
MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION Araújo, Michell Pedruzzi Mendes Mathematics Playfulness Elementary School Learning Development. Matemáticas Ludicidad Enseñanza fundamental Aprendizaje Desarrollo. Matemática Ludicidade Ensino Fundamental Aprendizagem Desenvolvimento. |
title_short |
MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
title_full |
MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
title_fullStr |
MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
title_sort |
MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
author |
Araújo, Michell Pedruzzi Mendes |
author_facet |
Araújo, Michell Pedruzzi Mendes Gomes, Chirley Dias Ferreira, Kamilla Azevedo Drago, Rogério |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Chirley Dias Ferreira, Kamilla Azevedo Drago, Rogério |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Michell Pedruzzi Mendes Gomes, Chirley Dias Ferreira, Kamilla Azevedo Drago, Rogério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Playfulness Elementary School Learning Development. Matemáticas Ludicidad Enseñanza fundamental Aprendizaje Desarrollo. Matemática Ludicidade Ensino Fundamental Aprendizagem Desenvolvimento. |
topic |
Mathematics Playfulness Elementary School Learning Development. Matemáticas Ludicidad Enseñanza fundamental Aprendizaje Desarrollo. Matemática Ludicidade Ensino Fundamental Aprendizagem Desenvolvimento. |
description |
This study brings considerations from elementary school instructors and students about the playfulness relevance as a potentiating learning tool to the math field. It is about an exploratory study, based in the conception of the social/historical learning and developing perspective of Vigotski, who objected to analyze if the playfulness is inserted on the instructors pedagogical praxis and their respective opinions about the use of the playfulness specifically on the math field. As for the students, it has been sought to understand their conceptions referring the math learning: Their opinion and expectative about the playfulness insertion to this field. In this study, it has been obtained significant results, which corroborate the playfulness relevance as facilitator learning for the math field. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Exploratória |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8333 10.19177/prppge.v14e252020186-207 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8333 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v14e252020186-207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8333/5313 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 186-207 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748989210624 |