MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Michell Pedruzzi Mendes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gomes, Chirley Dias, Ferreira, Kamilla Azevedo, Drago, Rogério
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8333
Resumo: This study brings considerations from elementary school instructors and students about the playfulness relevance as a potentiating learning tool to the math field. It is about an exploratory study, based in the conception of the social/historical learning and developing perspective of Vigotski, who objected to analyze if the playfulness is inserted on the instructors pedagogical praxis and their respective opinions about the use of the playfulness specifically on the math field. As for the students, it has been sought to understand their conceptions referring the math learning: Their opinion and expectative about the playfulness insertion to this field. In this study, it has been obtained significant results, which corroborate the playfulness relevance as facilitator learning for the math field.
id UNISUL-4_23596802c9bc8c15e2384fb78ac177df
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8333
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATIONMATEMÁTICA Y LUDICIDAD: CAMINOS POSIBLES EN LOS PROCESOS DE APRENDIZAJE Y DESARROLLO DE LOS ALUMNOS INSERTADOS EN LOS AÑOS INICIALES DE LA ENSEÑANZA FUNDAMENTALMATEMÁTICA E LUDICIDADE: CAMINHOS POSSÍVEIS NOS PROCESSOS DE APRENDIZAGEM DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTALMathematicsPlayfulnessElementary SchoolLearningDevelopment.MatemáticasLudicidadEnseñanza fundamentalAprendizajeDesarrollo.MatemáticaLudicidadeEnsino FundamentalAprendizagemDesenvolvimento.This study brings considerations from elementary school instructors and students about the playfulness relevance as a potentiating learning tool to the math field. It is about an exploratory study, based in the conception of the social/historical learning and developing perspective of Vigotski, who objected to analyze if the playfulness is inserted on the instructors pedagogical praxis and their respective opinions about the use of the playfulness specifically on the math field. As for the students, it has been sought to understand their conceptions referring the math learning: Their opinion and expectative about the playfulness insertion to this field. In this study, it has been obtained significant results, which corroborate the playfulness relevance as facilitator learning for the math field.Este estudio trae consideraciones de docentes y discentes de los años iniciales de la enseñanza fundamental acerca de la relevancia de la ludicidad como una herramienta potencializadora del aprendizaje en el área de las matemáticas. Se trata de un estudio exploratorio, basado en la concepción de aprendizaje y desarrollo de la perspectiva socio-histórica de Vigotski, que objetivó analizar si la ludicidad está inserta en la praxis pedagógica de los docentes y sus respectivas opiniones sobre el uso del lúdico específicamente en el área de las matemáticas. En cuanto a los discentes, se buscó comprender sus concepciones referentes al "aprender matemáticas": sus opiniones y expectativas sobre la inserción de la ludicidad a esta disciplina. En ese camino se obtenida resultados significativos, que corroboran la relevancia de la ludicidad como facilitadora del aprendizaje de la disciplina matemática.Este estudo traz considerações de docentes e discentes dos anos iniciais do ensino fundamental acerca da relevância da ludicidade como uma ferramenta potencializadora da aprendizagem na área da matemática. Trata-se de um estudo exploratório, embasado na concepção de aprendizagem e desenvolvimento da perspectiva sócio-histórica de Vigotski, que objetivou analisar se a ludicidade está inserida na práxis pedagógica dos docentes e suas respectivas opiniões sobre o uso do lúdico especificamente na área da matemática. Quanto aos discentes, buscou-se compreender suas concepções referentes ao “aprender matemática”: suas opiniões e expectativas sobre a inserção da ludicidade a esta disciplina. Nesse caminho foram obtidos resultados significativos, que corroboram a relevância da ludicidade como facilitadora da aprendizagem da disciplina matemática.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Exploratóriaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/833310.19177/prppge.v14e252020186-207Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 186-2072179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8333/5313Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Michell Pedruzzi MendesGomes, Chirley DiasFerreira, Kamilla AzevedoDrago, Rogério2020-08-27T10:24:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8333Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-27T10:24:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
MATEMÁTICA Y LUDICIDAD: CAMINOS POSIBLES EN LOS PROCESOS DE APRENDIZAJE Y DESARROLLO DE LOS ALUMNOS INSERTADOS EN LOS AÑOS INICIALES DE LA ENSEÑANZA FUNDAMENTAL
MATEMÁTICA E LUDICIDADE: CAMINHOS POSSÍVEIS NOS PROCESSOS DE APRENDIZAGEM DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
spellingShingle MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
Araújo, Michell Pedruzzi Mendes
Mathematics
Playfulness
Elementary School
Learning
Development.
Matemáticas
Ludicidad
Enseñanza fundamental
Aprendizaje
Desarrollo.
Matemática
Ludicidade
Ensino Fundamental
Aprendizagem
Desenvolvimento.
title_short MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_full MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_fullStr MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_full_unstemmed MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_sort MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
author Araújo, Michell Pedruzzi Mendes
author_facet Araújo, Michell Pedruzzi Mendes
Gomes, Chirley Dias
Ferreira, Kamilla Azevedo
Drago, Rogério
author_role author
author2 Gomes, Chirley Dias
Ferreira, Kamilla Azevedo
Drago, Rogério
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Michell Pedruzzi Mendes
Gomes, Chirley Dias
Ferreira, Kamilla Azevedo
Drago, Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics
Playfulness
Elementary School
Learning
Development.
Matemáticas
Ludicidad
Enseñanza fundamental
Aprendizaje
Desarrollo.
Matemática
Ludicidade
Ensino Fundamental
Aprendizagem
Desenvolvimento.
topic Mathematics
Playfulness
Elementary School
Learning
Development.
Matemáticas
Ludicidad
Enseñanza fundamental
Aprendizaje
Desarrollo.
Matemática
Ludicidade
Ensino Fundamental
Aprendizagem
Desenvolvimento.
description This study brings considerations from elementary school instructors and students about the playfulness relevance as a potentiating learning tool to the math field. It is about an exploratory study, based in the conception of the social/historical learning and developing perspective of Vigotski, who objected to analyze if the playfulness is inserted on the instructors pedagogical praxis and their respective opinions about the use of the playfulness specifically on the math field. As for the students, it has been sought to understand their conceptions referring the math learning: Their opinion and expectative about the playfulness insertion to this field. In this study, it has been obtained significant results, which corroborate the playfulness relevance as facilitator learning for the math field.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Exploratória
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8333
10.19177/prppge.v14e252020186-207
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8333
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e252020186-207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8333/5313
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 186-207
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748989210624