Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3929 |
Resumo: | Based on studies on Mathematical Modeling, we have verified aspects that lead to the theme of Meaningful Learning, and through the deepening of this subject, we come across Critical Meaningful Learning, which encourages us to promote inquiries and reflections of reality with the aim of to verify the aspects that characterize Mathematical Modeling as a teaching and learning method of Critical Significant Learning theory. For this, we carried out a mapping of theses and dissertations in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BTDT) database, over a period of six years, to verify what the research shows in relation to the proposed theme. Finally, the analysis of these investigations points out possibilities of using Mathematical Modeling as a teaching and learning method for Critical Significant Learning, and the results are examined in relation to the reality in the field of this theme, confronting what is being put. |
id |
UCS-4_fa7ecfdad6a0514d9f5913840c093757 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3929 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical Modeling for Critical Meaningful LearningModelado Matemático para el Aprendizaje Críticamente SignificativoModelagem Matemática para a Aprendizagem Significativa CríticaModelagem Matemática CríticaEducação Matemática CríticaAprendizagem Significativa CríticaEnsino BásicoMapeamentoCritical Mathematical ModelingCritical Mathematics EducationCritical Meaningful LearningBasic EducationMappingModelado Matemático CríticoEducación Matemática CríticaAprendizaje Significativo CríticoEducacion BasicaCartografíaBased on studies on Mathematical Modeling, we have verified aspects that lead to the theme of Meaningful Learning, and through the deepening of this subject, we come across Critical Meaningful Learning, which encourages us to promote inquiries and reflections of reality with the aim of to verify the aspects that characterize Mathematical Modeling as a teaching and learning method of Critical Significant Learning theory. For this, we carried out a mapping of theses and dissertations in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BTDT) database, over a period of six years, to verify what the research shows in relation to the proposed theme. Finally, the analysis of these investigations points out possibilities of using Mathematical Modeling as a teaching and learning method for Critical Significant Learning, and the results are examined in relation to the reality in the field of this theme, confronting what is being put.A partir de estudios sobre Modelamiento Matemático, hemos verificado aspectos que conducen al tema del Aprendizaje Significativo, y a través de la profundización de este tema, nos encontramos con el Aprendizaje Significativo Crítico, que nos incentiva a promover indagaciones y reflexiones de la realidad con el objetivo de verificar los aspectos que caracterizan a la Modelación Matemática como método de enseñanza y aprendizaje de la teoría del Aprendizaje Crítico Significativo. Para eso, realizamos un mapeo de tesis y disertaciones en la base de datos de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BTDT), durante un período de seis años, para verificar lo que la investigación muestra en relación con el tema propuesto. Finalmente, el análisis de estas investigaciones apunta posibilidades de utilizar la Modelación Matemática como método de enseñanza y aprendizaje para el Aprendizaje Crítico Significativo, y los resultados son examinados en relación a la realidad en el campo de esta temática, confrontando lo que se está planteando.Com base nos estudos acerca da Modelagem Matemática, verificamos aspectos que conduzem ao tema da Aprendizagem Significativa, e por meio do aprofundamento desse assunto, nos deparamos com a Aprendizagem Significativa Crítica, o que nos instiga a promover indagações e reflexões da realidade com o objetivo de verificar os aspectos que caracterizam a Modelagem Matemática como um método de ensino e aprendizagem da teoria da Aprendizagem Significativa Crítica. Para isso, realizamos um mapeamento de teses e dissertações no banco de dados da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BTDT), em um período de seis anos, para verificar o que as pesquisas evidenciam em relação ao tema proposto. Por fim, a análise dessas investigações aponta possibilidades da utilização da Modelagem Matemática como método de ensino e aprendizagem para a Aprendizagem Significativa Crítica, e os resultados são examinados com relação à realidade na seara desse tema, confrontando o que está sendo posto.Editora Cruzeiro do Sul2022-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/392910.26843/rencima.v13n4a20Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3929/1812https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Luis CarlosAlves, Deive Barbosa2023-04-22T01:17:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3929Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:17:29Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning Modelado Matemático para el Aprendizaje Críticamente Significativo Modelagem Matemática para a Aprendizagem Significativa Crítica |
title |
Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning |
spellingShingle |
Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning Moura, Luis Carlos Modelagem Matemática Crítica Educação Matemática Crítica Aprendizagem Significativa Crítica Ensino Básico Mapeamento Critical Mathematical Modeling Critical Mathematics Education Critical Meaningful Learning Basic Education Mapping Modelado Matemático Crítico Educación Matemática Crítica Aprendizaje Significativo Crítico Educacion Basica Cartografía |
title_short |
Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning |
title_full |
Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning |
title_fullStr |
Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning |
title_full_unstemmed |
Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning |
title_sort |
Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning |
author |
Moura, Luis Carlos |
author_facet |
Moura, Luis Carlos Alves, Deive Barbosa |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Deive Barbosa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Luis Carlos Alves, Deive Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelagem Matemática Crítica Educação Matemática Crítica Aprendizagem Significativa Crítica Ensino Básico Mapeamento Critical Mathematical Modeling Critical Mathematics Education Critical Meaningful Learning Basic Education Mapping Modelado Matemático Crítico Educación Matemática Crítica Aprendizaje Significativo Crítico Educacion Basica Cartografía |
topic |
Modelagem Matemática Crítica Educação Matemática Crítica Aprendizagem Significativa Crítica Ensino Básico Mapeamento Critical Mathematical Modeling Critical Mathematics Education Critical Meaningful Learning Basic Education Mapping Modelado Matemático Crítico Educación Matemática Crítica Aprendizaje Significativo Crítico Educacion Basica Cartografía |
description |
Based on studies on Mathematical Modeling, we have verified aspects that lead to the theme of Meaningful Learning, and through the deepening of this subject, we come across Critical Meaningful Learning, which encourages us to promote inquiries and reflections of reality with the aim of to verify the aspects that characterize Mathematical Modeling as a teaching and learning method of Critical Significant Learning theory. For this, we carried out a mapping of theses and dissertations in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BTDT) database, over a period of six years, to verify what the research shows in relation to the proposed theme. Finally, the analysis of these investigations points out possibilities of using Mathematical Modeling as a teaching and learning method for Critical Significant Learning, and the results are examined in relation to the reality in the field of this theme, confronting what is being put. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3929 10.26843/rencima.v13n4a20 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3929 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n4a20 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3929/1812 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-24 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133961179136 |