Addressees of Provinha Brasil: children and teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Endlich, Ana Paula Rocha
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gontijo, Cláudia Maria Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23385
Resumo: This paper aims at discussing how the recipients of Provinha Brasil are registered in the documents that constitute this Program, by analyzing texts of the Program directed to children and teachers, and school teams. It is documentary research (GIL, 2008), whose analytical corpus are the notebooks that composed Provinha Brazil’s set, referring to the Portuguese language, in the period of 2008 to 2012. It takes concepts developed by Mikhail Bakhtin as theoretical reference. It concludes that the Program restrains the autonomy of the participants that effectively engage in school education in the country, mainly children and teachers, speculating that it is able to determine the directions of learning and teaching starting from Provinha.
id UDESC-0_13e371998f66036cf9699d88b1d3ba62
oai_identifier_str oai::article/23385
network_acronym_str UDESC-0
network_name_str Linhas (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling Addressees of Provinha Brasil: children and teachersDestinatarios de Provinha Brasil: niños y profesoresDestinatários da Provinha Brasil: crianças e professoresalfabetizaçãoavaliação da alfabetizaçãocriançasprofessoresliteracyevaluationchildrenteachersalfabetizaciónevaluación de la alfabetizaciónniñosmaestrosThis paper aims at discussing how the recipients of Provinha Brasil are registered in the documents that constitute this Program, by analyzing texts of the Program directed to children and teachers, and school teams. It is documentary research (GIL, 2008), whose analytical corpus are the notebooks that composed Provinha Brazil’s set, referring to the Portuguese language, in the period of 2008 to 2012. It takes concepts developed by Mikhail Bakhtin as theoretical reference. It concludes that the Program restrains the autonomy of the participants that effectively engage in school education in the country, mainly children and teachers, speculating that it is able to determine the directions of learning and teaching starting from Provinha.Este artículo tiene como finalidad principal discutir cómo los destinatarios de Provinha Brasil están registrados en los documentos que componen este programa, a través del análisis de textos del programa dirigido a niños, profesores y equipos escolares. Se trata de una investigación documental, cuyo corpus analítico son los cuadernos que componen el kit de Provinha Brasil referentes a la lengua portuguesa, en el período de 2008 a 2012. Toma como marco teórico conceptos desarrollados por Mikhail Bakhtin y concluye que el programa restringe la autonomía de los sujetos que participan efectivamente en la educación escolar en el país, principalmente niños y docentes.Este artigo tem por finalidade central discutir como os destinatários da Provinha Brasil estão inscritos nos documentos que compõem esse programa, por meio da análise de textos do programa dirigidos para as crianças, os professores e as equipes escolares. Constitui-se como uma pesquisa documental, cujo corpus analítico são os cadernos que compuseram o kit da Provinha Brasil, referentes à língua portuguesa, no período de 2008 a 2012. Toma como referencial teórico conceitos elaborados por Mikhail Bakhtin e conclui que o programa restringe a autonomia dos sujeitos que participam efetivamente da educação escolar no país, principalmente crianças e professores.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2023-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2338510.5965/1984723824542023326Revista Linhas; v. 24 n. 54 (2023): Financiamento da educação e a reconstrução da democracia no Brasil; 326 - 3471984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23385/15290Copyright (c) 2023 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEndlich, Ana Paula RochaGontijo, Cláudia Maria Mendes 2024-02-29T13:17:59Zoai::article/23385Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2024-02-29T13:17:59Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Addressees of Provinha Brasil: children and teachers
Destinatarios de Provinha Brasil: niños y profesores
Destinatários da Provinha Brasil: crianças e professores
title Addressees of Provinha Brasil: children and teachers
spellingShingle Addressees of Provinha Brasil: children and teachers
Endlich, Ana Paula Rocha
alfabetização
avaliação da alfabetização
crianças
professores
literacy
evaluation
children
teachers
alfabetización
evaluación de la alfabetización
niños
maestros
title_short Addressees of Provinha Brasil: children and teachers
title_full Addressees of Provinha Brasil: children and teachers
title_fullStr Addressees of Provinha Brasil: children and teachers
title_full_unstemmed Addressees of Provinha Brasil: children and teachers
title_sort Addressees of Provinha Brasil: children and teachers
author Endlich, Ana Paula Rocha
author_facet Endlich, Ana Paula Rocha
Gontijo, Cláudia Maria Mendes
author_role author
author2 Gontijo, Cláudia Maria Mendes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Endlich, Ana Paula Rocha
Gontijo, Cláudia Maria Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv alfabetização
avaliação da alfabetização
crianças
professores
literacy
evaluation
children
teachers
alfabetización
evaluación de la alfabetización
niños
maestros
topic alfabetização
avaliação da alfabetização
crianças
professores
literacy
evaluation
children
teachers
alfabetización
evaluación de la alfabetización
niños
maestros
description This paper aims at discussing how the recipients of Provinha Brasil are registered in the documents that constitute this Program, by analyzing texts of the Program directed to children and teachers, and school teams. It is documentary research (GIL, 2008), whose analytical corpus are the notebooks that composed Provinha Brazil’s set, referring to the Portuguese language, in the period of 2008 to 2012. It takes concepts developed by Mikhail Bakhtin as theoretical reference. It concludes that the Program restrains the autonomy of the participants that effectively engage in school education in the country, mainly children and teachers, speculating that it is able to determine the directions of learning and teaching starting from Provinha.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23385
10.5965/1984723824542023326
url https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23385
identifier_str_mv 10.5965/1984723824542023326
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23385/15290
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linhas; v. 24 n. 54 (2023): Financiamento da educação e a reconstrução da democracia no Brasil; 326 - 347
1984-7238
reponame:Linhas (Florianópolis. Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:(UDESC)
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str (UDESC)
institution (UDESC)
reponame_str Linhas (Florianópolis. Online)
collection Linhas (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com
_version_ 1798042406073925632