Addressees of Provinha Brasil: children and teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas (Florianópolis. Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23385 |
Resumo: | This paper aims at discussing how the recipients of Provinha Brasil are registered in the documents that constitute this Program, by analyzing texts of the Program directed to children and teachers, and school teams. It is documentary research (GIL, 2008), whose analytical corpus are the notebooks that composed Provinha Brazil’s set, referring to the Portuguese language, in the period of 2008 to 2012. It takes concepts developed by Mikhail Bakhtin as theoretical reference. It concludes that the Program restrains the autonomy of the participants that effectively engage in school education in the country, mainly children and teachers, speculating that it is able to determine the directions of learning and teaching starting from Provinha. |
id |
UDESC-0_13e371998f66036cf9699d88b1d3ba62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/23385 |
network_acronym_str |
UDESC-0 |
network_name_str |
Linhas (Florianópolis. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Addressees of Provinha Brasil: children and teachersDestinatarios de Provinha Brasil: niños y profesoresDestinatários da Provinha Brasil: crianças e professoresalfabetizaçãoavaliação da alfabetizaçãocriançasprofessoresliteracyevaluationchildrenteachersalfabetizaciónevaluación de la alfabetizaciónniñosmaestrosThis paper aims at discussing how the recipients of Provinha Brasil are registered in the documents that constitute this Program, by analyzing texts of the Program directed to children and teachers, and school teams. It is documentary research (GIL, 2008), whose analytical corpus are the notebooks that composed Provinha Brazil’s set, referring to the Portuguese language, in the period of 2008 to 2012. It takes concepts developed by Mikhail Bakhtin as theoretical reference. It concludes that the Program restrains the autonomy of the participants that effectively engage in school education in the country, mainly children and teachers, speculating that it is able to determine the directions of learning and teaching starting from Provinha.Este artículo tiene como finalidad principal discutir cómo los destinatarios de Provinha Brasil están registrados en los documentos que componen este programa, a través del análisis de textos del programa dirigido a niños, profesores y equipos escolares. Se trata de una investigación documental, cuyo corpus analítico son los cuadernos que componen el kit de Provinha Brasil referentes a la lengua portuguesa, en el período de 2008 a 2012. Toma como marco teórico conceptos desarrollados por Mikhail Bakhtin y concluye que el programa restringe la autonomía de los sujetos que participan efectivamente en la educación escolar en el país, principalmente niños y docentes.Este artigo tem por finalidade central discutir como os destinatários da Provinha Brasil estão inscritos nos documentos que compõem esse programa, por meio da análise de textos do programa dirigidos para as crianças, os professores e as equipes escolares. Constitui-se como uma pesquisa documental, cujo corpus analítico são os cadernos que compuseram o kit da Provinha Brasil, referentes à língua portuguesa, no período de 2008 a 2012. Toma como referencial teórico conceitos elaborados por Mikhail Bakhtin e conclui que o programa restringe a autonomia dos sujeitos que participam efetivamente da educação escolar no país, principalmente crianças e professores.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2023-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2338510.5965/1984723824542023326Revista Linhas; v. 24 n. 54 (2023): Financiamento da educação e a reconstrução da democracia no Brasil; 326 - 3471984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23385/15290Copyright (c) 2023 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEndlich, Ana Paula RochaGontijo, Cláudia Maria Mendes 2024-02-29T13:17:59Zoai::article/23385Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2024-02-29T13:17:59Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Addressees of Provinha Brasil: children and teachers Destinatarios de Provinha Brasil: niños y profesores Destinatários da Provinha Brasil: crianças e professores |
title |
Addressees of Provinha Brasil: children and teachers |
spellingShingle |
Addressees of Provinha Brasil: children and teachers Endlich, Ana Paula Rocha alfabetização avaliação da alfabetização crianças professores literacy evaluation children teachers alfabetización evaluación de la alfabetización niños maestros |
title_short |
Addressees of Provinha Brasil: children and teachers |
title_full |
Addressees of Provinha Brasil: children and teachers |
title_fullStr |
Addressees of Provinha Brasil: children and teachers |
title_full_unstemmed |
Addressees of Provinha Brasil: children and teachers |
title_sort |
Addressees of Provinha Brasil: children and teachers |
author |
Endlich, Ana Paula Rocha |
author_facet |
Endlich, Ana Paula Rocha Gontijo, Cláudia Maria Mendes |
author_role |
author |
author2 |
Gontijo, Cláudia Maria Mendes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Endlich, Ana Paula Rocha Gontijo, Cláudia Maria Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
alfabetização avaliação da alfabetização crianças professores literacy evaluation children teachers alfabetización evaluación de la alfabetización niños maestros |
topic |
alfabetização avaliação da alfabetização crianças professores literacy evaluation children teachers alfabetización evaluación de la alfabetización niños maestros |
description |
This paper aims at discussing how the recipients of Provinha Brasil are registered in the documents that constitute this Program, by analyzing texts of the Program directed to children and teachers, and school teams. It is documentary research (GIL, 2008), whose analytical corpus are the notebooks that composed Provinha Brazil’s set, referring to the Portuguese language, in the period of 2008 to 2012. It takes concepts developed by Mikhail Bakhtin as theoretical reference. It concludes that the Program restrains the autonomy of the participants that effectively engage in school education in the country, mainly children and teachers, speculating that it is able to determine the directions of learning and teaching starting from Provinha. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23385 10.5965/1984723824542023326 |
url |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23385 |
identifier_str_mv |
10.5965/1984723824542023326 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23385/15290 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Linhas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Linhas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Linhas; v. 24 n. 54 (2023): Financiamento da educação e a reconstrução da democracia no Brasil; 326 - 347 1984-7238 reponame:Linhas (Florianópolis. Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:(UDESC) |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
(UDESC) |
institution |
(UDESC) |
reponame_str |
Linhas (Florianópolis. Online) |
collection |
Linhas (Florianópolis. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com |
_version_ |
1798042406073925632 |