From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa, Antenor Ferreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Moura, Marinalva Nicacio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18205
Resumo: Our objective in this article is to analyze the use of wearable technologies in the scope of artistic performance. Our premise is that the artist's body connected by devices and expanded in the cyberspace is enclosed in a distinct digital form of communication that reconfigures the notion of bodily presence. Therefore, it engenders other ways of understanding the relationship of the performer's body with other bodies and with things, enhancing the expressive possibilities of affecting and being affected. The considerations presented are based on the philosophical notions of Merleau-Ponty, especially the concepts of the estheseologic body and intercorporeality.
id UDESC-1_22ccb724a881ef9e1b22f536ed5dcf2a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18205
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performancesDe los sensores a las sensaciones: consideraciones sobre el cuerpo estesiológico y el uso de tecnologías ponibles en representaciones artísticasDos sensores às sensações: considerações sobre o corpo estesiológico e o uso de tecnologias vestíveis em performances artísticasPerformance mediada por dispositivosTecnologias vestíveis,Corpo estesiológicoIntercorporeidadePerformance mediated by devicesWearable technologiesEsthesiologic bodyIntercorporealityActuación mediada por dispositivosTecnologías ponibles Cuerpo estesiológicoIntercorporalidadOur objective in this article is to analyze the use of wearable technologies in the scope of artistic performance. Our premise is that the artist's body connected by devices and expanded in the cyberspace is enclosed in a distinct digital form of communication that reconfigures the notion of bodily presence. Therefore, it engenders other ways of understanding the relationship of the performer's body with other bodies and with things, enhancing the expressive possibilities of affecting and being affected. The considerations presented are based on the philosophical notions of Merleau-Ponty, especially the concepts of the estheseologic body and intercorporeality.Nuestro objetivo con este artículo es analizar la recepción de tecnologías portátiles en el ámbito de la actuación artística. Nuestra premisa es que el cuerpo del artista conectado por dispositivos y expandido en el ciberespacio está envuelto en una distinta forma digital de comunicación que reconfigura la noción de presencia corporal. En consecuencia, se engendran otras formas de entender la relación del cuerpo del intérprete con los otros cuerpos y con las cosas, eso aumenta las posibilidades expresivas de afectar y ser afectado. Las consideraciones presentadas se basan en las nociones filosóficas de Merleau-Ponty, especialmente los conceptos del cuerpo estesiológico y la intercorporalidad.Nosso objetivo com este artigo é analisar o acolhimento das tecnologias vestíveis no âmbito da performance artística. Temos como premissa que o corpo do artista conectado por dispositivos e expandido no ciberespaço está envolto em uma distinta forma digital de comunicação que reconfigura a noção de presença corporal. Consequentemente, são engendradas outras formas de compreender a relação do corpo do performer com os outros corpos e com as coisas, potencializando as possibilidades expressivas de afetar e ser afetado. As considerações apresentadas apoiam-se nas noções filosóficas de Merleau-Ponty especialmente os conceitos de corpo estesiológico e intercorporeidade. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1820510.5965/14145731033920200202Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-292358-695810.5965/1414573103392020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18205/12534Copyright (c) 1969 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrea, Antenor FerreiraMoura, Marinalva Nicacio de2020-12-30T23:13:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18205Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-12-30T23:13:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances
De los sensores a las sensaciones: consideraciones sobre el cuerpo estesiológico y el uso de tecnologías ponibles en representaciones artísticas
Dos sensores às sensações: considerações sobre o corpo estesiológico e o uso de tecnologias vestíveis em performances artísticas
title From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances
spellingShingle From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances
Correa, Antenor Ferreira
Performance mediada por dispositivos
Tecnologias vestíveis,
Corpo estesiológico
Intercorporeidade
Performance mediated by devices
Wearable technologies
Esthesiologic body
Intercorporeality
Actuación mediada por dispositivos
Tecnologías ponibles
Cuerpo estesiológico
Intercorporalidad
title_short From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances
title_full From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances
title_fullStr From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances
title_full_unstemmed From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances
title_sort From sensors to sensations: considerations about esthesiologic body and the use of wearables technologies in artistic performances
author Correa, Antenor Ferreira
author_facet Correa, Antenor Ferreira
Moura, Marinalva Nicacio de
author_role author
author2 Moura, Marinalva Nicacio de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correa, Antenor Ferreira
Moura, Marinalva Nicacio de
dc.subject.por.fl_str_mv Performance mediada por dispositivos
Tecnologias vestíveis,
Corpo estesiológico
Intercorporeidade
Performance mediated by devices
Wearable technologies
Esthesiologic body
Intercorporeality
Actuación mediada por dispositivos
Tecnologías ponibles
Cuerpo estesiológico
Intercorporalidad
topic Performance mediada por dispositivos
Tecnologias vestíveis,
Corpo estesiológico
Intercorporeidade
Performance mediated by devices
Wearable technologies
Esthesiologic body
Intercorporeality
Actuación mediada por dispositivos
Tecnologías ponibles
Cuerpo estesiológico
Intercorporalidad
description Our objective in this article is to analyze the use of wearable technologies in the scope of artistic performance. Our premise is that the artist's body connected by devices and expanded in the cyberspace is enclosed in a distinct digital form of communication that reconfigures the notion of bodily presence. Therefore, it engenders other ways of understanding the relationship of the performer's body with other bodies and with things, enhancing the expressive possibilities of affecting and being affected. The considerations presented are based on the philosophical notions of Merleau-Ponty, especially the concepts of the estheseologic body and intercorporeality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18205
10.5965/14145731033920200202
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18205
identifier_str_mv 10.5965/14145731033920200202
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18205/12534
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1969 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1969 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-29
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-29
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-29
2358-6958
10.5965/1414573103392020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506783358976