The uncanny of controlled tourism: Rimini Protokoll’s audio tour Remote Buenos Aires
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18143 |
Resumo: | The critical analysis hypothesis on Rimini Protokoll’s Remote Buenos Aires presented in this article is that the audio tour, structured to make participants move around the city, reproduces the control of mass tourism instead of creating a specific experience with the city or among the participants. The experience that the audio tour provides to these participants, in its dramaturgy, is that of the uncanny found in mass behaviour, in the human-machine relationship and in the theatricality of everyday life. It lacks, however, a critique on the socio-historical constraints affecting the production of the city space. At the end of the analysis, we also point to a contradiction on Rimini Protokoll’s mode of production in the Remote X series related to the touristic logic of international theatre festivals. |
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The uncanny of controlled tourism: Rimini Protokoll’s audio tour Remote Buenos AiresLo siniestro del turismo controlado: en el audio tour Remote Buenos Aires del Rimini ProtokollO estranhamento do turismo controlado: no áudio tour Remote Buenos Aires do Rimini ProtokollCidadeDispositivo ExperiênciaFestivalParticipaçãoCityApparatusExperienceFestivalParticipationCiudad Dispositivo ExperienciaFestivalParticipaciónThe critical analysis hypothesis on Rimini Protokoll’s Remote Buenos Aires presented in this article is that the audio tour, structured to make participants move around the city, reproduces the control of mass tourism instead of creating a specific experience with the city or among the participants. The experience that the audio tour provides to these participants, in its dramaturgy, is that of the uncanny found in mass behaviour, in the human-machine relationship and in the theatricality of everyday life. It lacks, however, a critique on the socio-historical constraints affecting the production of the city space. At the end of the analysis, we also point to a contradiction on Rimini Protokoll’s mode of production in the Remote X series related to the touristic logic of international theatre festivals.La hipótesis del análisis crítico de la Remote Buenos Aires de Rimini Protokoll presentada en este artículo es que el audio tour, en su estructura de desplazamiento por la ciudad, reproduce el control del turismo de masas al revés de producir una experiencia específica del participante con la ciudad y con los otros participantes. La experiencia que el audio tourpermite a eses participantes, en su dramaturgia, es una extrañeza sobre el comportamiento de las masas, sobre la relación hombre-máquina y sobre la teatralidad de la vida cotidiana. Sin embargo, hay una falta de crítica a las condiciones sociohistóricas de la producción del espacio de la ciudad. Al final del análisis, también señalamos una contradicción del grupo Rimini Protokoll en el modo de producción de la serie Remote X relacionada con la lógica turística del circuito internacional de festivales de teatro.A hipótese de análise crítica de Remote Buenos Aires do Rimini Protokoll apresentada neste artigo é que o áudio tour, na sua estrutura de deslocamento pela cidade, reproduz o controle do turismo de massas ao invés de produzir uma vivência específica do participante com a cidade e com os outros participantes. A experiência que o áudio tour possibilita aos participantes, na sua dramaturgia, é um estranhamento sobre o comportamento de massa, sobre a relação entre o humano e a máquina, e sobre a teatralidade da vida cotidiana. Falta, entretanto, uma crítica às condicionantes sócio-históricas da produção do espaço da cidade. Ao final da análise, apontamos também para uma contradição do grupo Rimini Protokoll no modo de produção da série Remote X relacionada com a lógica de turismo do circuito de festivais internacionais de teatro. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1814310.5965/14145731023820200013Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-282358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18143/11924Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGislon, Giorgio ZimannSchiocchet, Michele Louise2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18143Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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