Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20197 |
Resumo: | This article aims to problematize the teaching-learning process in view of the limitations and possibilities that remote teaching offers us. We present the didactic-pedagogical choices developed for the disciplines of History of the Brazilian Theater I and III, of the Theater Degree at a public Brazilian university. From a questionnaire applied to both classes, it was possible to understand the dimension and effectiveness of the practices developed in line with the needs and profile of the classes. It is hoped that the discussions fostered can contribute to reflections on the quality of education at the present time, especially with regard to training in Higher Education. |
id |
UDESC-1_a09326a83a6b37eafc0c8240462dadbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20197 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in TheaterPrácticas didáctico-pedagógicas en la enseñanza a distancia: retos y posibilidades en la Licenciatura en TeatroPráticas didático-pedagógicas no ensino remoto: Desafios e possibilidades na Licenciatura em TeatroEnsino remotoPandemiaTeatroPráticas didático-pedagógicasEnsino SuperiorEducación a distanciaPandemiaTeatroPrácticas didáctico-pedagógicasEducacíon superiorRemote educationPandemicTheaterDidactic-pedagogical practicesUniversity educationThis article aims to problematize the teaching-learning process in view of the limitations and possibilities that remote teaching offers us. We present the didactic-pedagogical choices developed for the disciplines of History of the Brazilian Theater I and III, of the Theater Degree at a public Brazilian university. From a questionnaire applied to both classes, it was possible to understand the dimension and effectiveness of the practices developed in line with the needs and profile of the classes. It is hoped that the discussions fostered can contribute to reflections on the quality of education at the present time, especially with regard to training in Higher Education.Este artículo tiene como objetivo problematizar el proceso de enseñanza-aprendizaje ante las limitaciones y posibilidades que nos ofrece la enseñanza a distancia. Presentamos las opciones didáctico-pedagógicas desarrolladas para los cursos de Historia del Teatro Brasileño I y III de la Licenciatura en Teatro en una universidad pública brasileña. A partir de un cuestionario aplicado a ambas clases, fue posible comprender la dimensión y efectividad de las prácticas desarrolladas de acuerdo con las necesidades y perfil de las clases. Se espera que los debates propiciados contribuyan a reflexionar sobre la calidad de la educación en la actualidad, especialmente en lo que respecta a la formación la Educación Superior.Este artigo objetiva problematizar o processo de ensino-aprendizagem frente às limitações e possibilidades que o ensino remoto nos oferece. Apresentamos as escolhas didático-pedagógicas desenvolvidas para as disciplinas de História do Teatro Brasileiro I e III do curso de Licenciatura em Teatro de uma universidade pública brasileira. A partir de um Questionário aplicado nas duas turmas foi possível compreender a dimensão e efetividade das práticas desenvolvidas em consonância com as necessidades e perfil das turmas. Espera-se que as discussões fomentadas possam contribuir com as reflexões sobre a qualidade do ensino no atual momento, principalmente, no que se refere à formação no Ensino Superior.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2019710.5965/1414573103422021e0111Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-29Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-292358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20197/13708Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Erickaline Bezerra de Lima, Erickarla Bezerra deLima, Erickinson Bezerra de2024-02-29T14:46:52Zoai::article/20197Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:46:52Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater Prácticas didáctico-pedagógicas en la enseñanza a distancia: retos y posibilidades en la Licenciatura en Teatro Práticas didático-pedagógicas no ensino remoto: Desafios e possibilidades na Licenciatura em Teatro |
title |
Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater |
spellingShingle |
Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater Lima, Erickaline Bezerra de Ensino remoto Pandemia Teatro Práticas didático-pedagógicas Ensino Superior Educación a distancia Pandemia Teatro Prácticas didáctico-pedagógicas Educacíon superior Remote education Pandemic Theater Didactic-pedagogical practices University education |
title_short |
Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater |
title_full |
Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater |
title_fullStr |
Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater |
title_full_unstemmed |
Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater |
title_sort |
Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater |
author |
Lima, Erickaline Bezerra de |
author_facet |
Lima, Erickaline Bezerra de Lima, Erickarla Bezerra de Lima, Erickinson Bezerra de |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Erickarla Bezerra de Lima, Erickinson Bezerra de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Erickaline Bezerra de Lima, Erickarla Bezerra de Lima, Erickinson Bezerra de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino remoto Pandemia Teatro Práticas didático-pedagógicas Ensino Superior Educación a distancia Pandemia Teatro Prácticas didáctico-pedagógicas Educacíon superior Remote education Pandemic Theater Didactic-pedagogical practices University education |
topic |
Ensino remoto Pandemia Teatro Práticas didático-pedagógicas Ensino Superior Educación a distancia Pandemia Teatro Prácticas didáctico-pedagógicas Educacíon superior Remote education Pandemic Theater Didactic-pedagogical practices University education |
description |
This article aims to problematize the teaching-learning process in view of the limitations and possibilities that remote teaching offers us. We present the didactic-pedagogical choices developed for the disciplines of History of the Brazilian Theater I and III, of the Theater Degree at a public Brazilian university. From a questionnaire applied to both classes, it was possible to understand the dimension and effectiveness of the practices developed in line with the needs and profile of the classes. It is hoped that the discussions fostered can contribute to reflections on the quality of education at the present time, especially with regard to training in Higher Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20197 10.5965/1414573103422021e0111 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20197 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103422021e0111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20197/13708 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-29 Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-29 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-29 2358-6958 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500417454080 |