Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Erickaline Bezerra de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lima, Erickarla Bezerra de, Lima, Erickinson Bezerra de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20197
Resumo: This article aims to problematize the teaching-learning process in view of the limitations and possibilities that remote teaching offers us. We present the didactic-pedagogical choices developed for the disciplines of History of the Brazilian Theater I and III, of the Theater Degree at a public Brazilian university. From a questionnaire applied to both classes, it was possible to understand the dimension and effectiveness of the practices developed in line with the needs and profile of the classes. It is hoped that the discussions fostered can contribute to reflections on the quality of education at the present time, especially with regard to training in Higher Education.
id UDESC-1_cfb155acbb64aa976307a6c8ab23646b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20197
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in TheaterPrácticas didáctico-pedagógicas en la enseñanza a distancia: retos y posibilidades en la Licenciatura en TeatroPráticas didático-pedagógicas no ensino remoto: Desafios e possibilidades na Licenciatura em TeatroEnsino remotoPandemiaTeatroPráticas didático-pedagógicasEnsino SuperiorEducación a distanciaPandemiaTeatroPrácticas didáctico-pedagógicasEducacíon superiorRemote educationPandemicTheaterDidactic-pedagogical practicesUniversity educationThis article aims to problematize the teaching-learning process in view of the limitations and possibilities that remote teaching offers us. We present the didactic-pedagogical choices developed for the disciplines of History of the Brazilian Theater I and III, of the Theater Degree at a public Brazilian university. From a questionnaire applied to both classes, it was possible to understand the dimension and effectiveness of the practices developed in line with the needs and profile of the classes. It is hoped that the discussions fostered can contribute to reflections on the quality of education at the present time, especially with regard to training in Higher Education.Este artículo tiene como objetivo problematizar el proceso de enseñanza-aprendizaje ante las limitaciones y posibilidades que nos ofrece la enseñanza a distancia. Presentamos las opciones didáctico-pedagógicas desarrolladas para los cursos de Historia del Teatro Brasileño I y III de la Licenciatura en Teatro en una universidad pública brasileña. A partir de un cuestionario aplicado a ambas clases, fue posible comprender la dimensión y efectividad de las prácticas desarrolladas de acuerdo con las necesidades y perfil de las clases. Se espera que los debates propiciados contribuyan a reflexionar sobre la calidad de la educación en la actualidad, especialmente en lo que respecta a la formación la Educación Superior.Este artigo objetiva problematizar o processo de ensino-aprendizagem frente às limitações e possibilidades que o ensino remoto nos oferece. Apresentamos as escolhas didático-pedagógicas desenvolvidas para as disciplinas de História do Teatro Brasileiro I e III do curso de Licenciatura em Teatro de uma universidade pública brasileira. A partir de um Questionário aplicado nas duas turmas foi possível compreender a dimensão e efetividade das práticas desenvolvidas em consonância com as necessidades e perfil das turmas. Espera-se que as discussões fomentadas possam contribuir com as reflexões sobre a qualidade do ensino no atual momento, principalmente, no que se refere à formação no Ensino Superior.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2019710.5965/1414573103422021e0111Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-292358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20197/13708Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Erickaline Bezerra de Lima, Erickarla Bezerra deLima, Erickinson Bezerra de2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20197Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater
Prácticas didáctico-pedagógicas en la enseñanza a distancia: retos y posibilidades en la Licenciatura en Teatro
Práticas didático-pedagógicas no ensino remoto: Desafios e possibilidades na Licenciatura em Teatro
title Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater
spellingShingle Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater
Lima, Erickaline Bezerra de
Ensino remoto
Pandemia
Teatro
Práticas didático-pedagógicas
Ensino Superior
Educación a distancia
Pandemia
Teatro
Prácticas didáctico-pedagógicas
Educacíon superior
Remote education
Pandemic
Theater
Didactic-pedagogical practices
University education
title_short Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater
title_full Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater
title_fullStr Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater
title_full_unstemmed Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater
title_sort Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater
author Lima, Erickaline Bezerra de
author_facet Lima, Erickaline Bezerra de
Lima, Erickarla Bezerra de
Lima, Erickinson Bezerra de
author_role author
author2 Lima, Erickarla Bezerra de
Lima, Erickinson Bezerra de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Erickaline Bezerra de
Lima, Erickarla Bezerra de
Lima, Erickinson Bezerra de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino remoto
Pandemia
Teatro
Práticas didático-pedagógicas
Ensino Superior
Educación a distancia
Pandemia
Teatro
Prácticas didáctico-pedagógicas
Educacíon superior
Remote education
Pandemic
Theater
Didactic-pedagogical practices
University education
topic Ensino remoto
Pandemia
Teatro
Práticas didático-pedagógicas
Ensino Superior
Educación a distancia
Pandemia
Teatro
Prácticas didáctico-pedagógicas
Educacíon superior
Remote education
Pandemic
Theater
Didactic-pedagogical practices
University education
description This article aims to problematize the teaching-learning process in view of the limitations and possibilities that remote teaching offers us. We present the didactic-pedagogical choices developed for the disciplines of History of the Brazilian Theater I and III, of the Theater Degree at a public Brazilian university. From a questionnaire applied to both classes, it was possible to understand the dimension and effectiveness of the practices developed in line with the needs and profile of the classes. It is hoped that the discussions fostered can contribute to reflections on the quality of education at the present time, especially with regard to training in Higher Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20197
10.5965/1414573103422021e0111
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20197
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20197/13708
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-29
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-29
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-29
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507407261696