Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peretta, Eden Silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073
Resumo: The present methodological proposal of choreodramaturgical creation was based on a critical and negative use of the image, having as triggers the poetics and the procedures used by the creator of the Butô dance, Tatsumi Hijikata, and its potential intersections with the universe of the philosophy of the image, mainly with the contributions of thinkers such as Didi-Huberman, Aby Warburg and Georges Bataille. This research began in a post-doctoral period and has gradually gained different material layers as its creative procedures have been updated in different pedagogical and artistic contexts. Therefore, some principles of its conceptual bases are presented here and practical creation experiences are reported in which the Coreodramaturgical Atlas (CDA) has been applied and made more complex in recent years, both in undergraduate and graduate disciplines, and in the process of creating a university artistic research group.
id UDESC-1_a4d001e4c7dba4b6e4239c9d059a8e85
oai_identifier_str oai::article/24073
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in danceAtlas coreodramatúrgico: constelaciones de imágenes como método de creación en danzaAtlas Coreodramatúrgico: constelações de imagens como método de criação em dançaimagemdança Butô processo criativoestéticamontagemimageButh dancecreative processaestheticsmontageimagendanzaButohproceso creativoestéticamontajeThe present methodological proposal of choreodramaturgical creation was based on a critical and negative use of the image, having as triggers the poetics and the procedures used by the creator of the Butô dance, Tatsumi Hijikata, and its potential intersections with the universe of the philosophy of the image, mainly with the contributions of thinkers such as Didi-Huberman, Aby Warburg and Georges Bataille. This research began in a post-doctoral period and has gradually gained different material layers as its creative procedures have been updated in different pedagogical and artistic contexts. Therefore, some principles of its conceptual bases are presented here and practical creation experiences are reported in which the Coreodramaturgical Atlas (CDA) has been applied and made more complex in recent years, both in undergraduate and graduate disciplines, and in the process of creating a university artistic research group.La presente propuesta metodológica de creación coreodramatúrgica se basó en un uso crítico y negativo de la imagen, teniendo como detonantes la poética y los procedimientos utilizados por el creador de la danza Butoh, Tatsumi Hijikata, y sus potenciales intersecciones con el universo de la filosofía de la imagen, principalmente con las aportaciones de pensadores como Didi-Huberman, Aby Warburg y Georges Bataille. Esta investigación se inició en un período posdoctoral y ha ido ganando diferentes capas materiales a medida que sus procedimientos creativos se han ido actualizando en diferentes contextos pedagógicos y artísticos. Por ello, aquí se presentan algunos principios de sus bases conceptuales y se relatan experiencias prácticas de creación en las que se aplicó y complejizó el Atlas Coreodramatúrgico (ACD) en los últimos años, tanto en las disciplinas de grado y posgrado, como en el proceso de creación de un grupo universitario de investigación artística.A presente proposta metodológica de criação coreodramatúrgica fundamentou-se em um uso crítico e negativo da imagem, tendo como disparadores a poética e os procedimentos utilizados pelo criador da dança Butô, Tatsumi Hijikata, e suas potenciais intersecções com o universo da filosofia da imagem, principalmente com as contribuições de pensadores como Didi-Huberman, Aby Warburg e Georges Bataille. Esta pesquisa teve início em um período de pós-doutoramento e gradualmente vem ganhando diferentes camadas materiais na medida em que seus procedimentos criativos vêm sendo atualizados em diversos contextos pedagógicos e artísticos. São apresentados aqui, portanto, alguns princípios de suas bases conceituais e relatadas experiências práticas de criação nas quais o Atlas Coreodramatúrgico (ACD) foi aplicado e complexificado nos últimos anos, tanto em disciplinas de graduação e pós-graduação, como no processo de criação de um grupo universitário de pesquisa artística.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2407310.5965/1414573103482023e0108Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-282358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073/16016https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073/16017https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073/16018Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPeretta, Eden Silva2024-02-29T15:03:55Zoai::article/24073Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance
Atlas coreodramatúrgico: constelaciones de imágenes como método de creación en danza
Atlas Coreodramatúrgico: constelações de imagens como método de criação em dança
title Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance
spellingShingle Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance
Peretta, Eden Silva
imagem
dança Butô
processo criativo
estética
montagem
image
Buth dance
creative process
aesthetics
montage
imagen
danza
Butoh
proceso creativo
estética
montaje
title_short Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance
title_full Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance
title_fullStr Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance
title_full_unstemmed Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance
title_sort Choreodramaturgical Atlas: image constellations as a method of creation in dance
author Peretta, Eden Silva
author_facet Peretta, Eden Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peretta, Eden Silva
dc.subject.por.fl_str_mv imagem
dança Butô
processo criativo
estética
montagem
image
Buth dance
creative process
aesthetics
montage
imagen
danza
Butoh
proceso creativo
estética
montaje
topic imagem
dança Butô
processo criativo
estética
montagem
image
Buth dance
creative process
aesthetics
montage
imagen
danza
Butoh
proceso creativo
estética
montaje
description The present methodological proposal of choreodramaturgical creation was based on a critical and negative use of the image, having as triggers the poetics and the procedures used by the creator of the Butô dance, Tatsumi Hijikata, and its potential intersections with the universe of the philosophy of the image, mainly with the contributions of thinkers such as Didi-Huberman, Aby Warburg and Georges Bataille. This research began in a post-doctoral period and has gradually gained different material layers as its creative procedures have been updated in different pedagogical and artistic contexts. Therefore, some principles of its conceptual bases are presented here and practical creation experiences are reported in which the Coreodramaturgical Atlas (CDA) has been applied and made more complex in recent years, both in undergraduate and graduate disciplines, and in the process of creating a university artistic research group.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073
10.5965/1414573103482023e0108
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073
identifier_str_mv 10.5965/1414573103482023e0108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073/16016
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073/16017
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24073/16018
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28
Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103482023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502602686464