Regarding letters, cells, them and teachers-in-process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881 |
Resumo: | These letters, written by two authors, commemorate and reflect on the work developed by the authors with incarcerated women at the Presidio Regional de Joinville (PRJ). The texts document the initial research project and mounting of the play celas in 2010, created from narratives of women in prison and those released from PRJ, as well as the theater workshops held with these women years later. This is interspersed with scenes from the play in its first version and later production. This text weaves together the threads of acting and analysis. Through performative writing, it seeks to mix memories and feelings of artist-teachers with narratives and reflections on the pedagogical process developed in the second half of 2019 at PRJ, from a gendered perspective. The paper divulges the hopes, uncertainties, discoveries, frustrations and achievements that this path has brought, focusing on the perception of teaching as a constant and dialogical creative process, of teachers-in-process. |
id |
UDESC-1_c6d2a32c0acbd59f53c11cb72e6b9474 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18881 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Regarding letters, cells, them and teachers-in-processSobre cartas, celdas, ellas y maestras-en-procesoSobre cartas, celas, elas e professoras-em-processoPedagogia do teatroTeatro com mulheres em privação de liberdadeProfessoras-em-processoTeoria crítica feministaTheatre pedagogyTheatre with women in deprivation of libertyTeachers-in-processFeminist critical theoryPedagogía teatralTeatro con mujeres privadas de libertadMaestras-en-procesoTeoría crítica feministaThese letters, written by two authors, commemorate and reflect on the work developed by the authors with incarcerated women at the Presidio Regional de Joinville (PRJ). The texts document the initial research project and mounting of the play celas in 2010, created from narratives of women in prison and those released from PRJ, as well as the theater workshops held with these women years later. This is interspersed with scenes from the play in its first version and later production. This text weaves together the threads of acting and analysis. Through performative writing, it seeks to mix memories and feelings of artist-teachers with narratives and reflections on the pedagogical process developed in the second half of 2019 at PRJ, from a gendered perspective. The paper divulges the hopes, uncertainties, discoveries, frustrations and achievements that this path has brought, focusing on the perception of teaching as a constant and dialogical creative process, of teachers-in-process.Estas cartas, escritas a cuatro manos, tratan de recordar y reflexionar sobre el trabajo que desarrollan las autoras con mujeres en privación de libertad en el Presidio Regional de Joinville (PRJ). Desde el proyecto de investigación inicial y montaje de la obra teatral celas en 2010, desde las narrativas de mujeres en prisión y egresadas del PRJ, hasta los talleres de teatro realizados con estas mujeres años después - intercalados con presentaciones de la obra en su primera versión y posterior desmontaje -, intentamos tejer los hilos que nos llevaron a este lugar de actuación y análisis. A través de una escritura performativa, buscamos fusionar los recuerdos y afectos de las artistas-maestras con narrativas y reflexiones sobre el proceso pedagógico desarrollado en el segundo semestre de 2019 en el PRJ, desde una perspectiva de género. Compartimos deseos, incertidumbres, descubrimientos, frustraciones y logros que nos ha traído este camino, enfocándonos en la percepción de la docencia como un proceso creativo constante y dialógico, de maestras-en-proceso.Nestas cartas escritas a quatro mãos busca-se rememorar e refletir sobre o trabalho desenvolvido pelas autoras com mulheres em privação de liberdade no Presídio Regional de Joinville (PRJ). Do projeto inicial de pesquisa e montagem da peça celas em 2010, a partir de narrativas de mulheres em situação de cárcere e egressas do PRJ, às oficinas de teatro realizadas com estas mulheres anos depois - intercaladas pelas apresentações da peça em sua primeira versão e sua posterior desmontagem -, procura-se tecer os fios que trouxeram a este lugar de atuação e análise. Através de uma escrita performativa, mesclam-se memórias e afetos das artistas-professoras com narrativas e reflexões sobre o processo pedagógico desenvolvido no segundo semestre de 2019 no PRJ, a partir de uma perspectiva de gênero. Confidenciam-se desejos, incertezas, descobertas, frustrações e conquistas que este percurso trouxe, tendo como foco a percepção da docência como um processo criativo constante e dialógico, de professoras-em-processo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1888110.5965/14145731033920200108Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-212358-695810.5965/1414573103392020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881/12416Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJacobs, Daiane Dordete SteckertSouza, Samira Sinara2020-12-30T23:13:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18881Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-12-30T23:13:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Regarding letters, cells, them and teachers-in-process Sobre cartas, celdas, ellas y maestras-en-proceso Sobre cartas, celas, elas e professoras-em-processo |
title |
Regarding letters, cells, them and teachers-in-process |
spellingShingle |
Regarding letters, cells, them and teachers-in-process Jacobs, Daiane Dordete Steckert Pedagogia do teatro Teatro com mulheres em privação de liberdade Professoras-em-processo Teoria crítica feminista Theatre pedagogy Theatre with women in deprivation of liberty Teachers-in-process Feminist critical theory Pedagogía teatral Teatro con mujeres privadas de libertad Maestras-en-proceso Teoría crítica feminista |
title_short |
Regarding letters, cells, them and teachers-in-process |
title_full |
Regarding letters, cells, them and teachers-in-process |
title_fullStr |
Regarding letters, cells, them and teachers-in-process |
title_full_unstemmed |
Regarding letters, cells, them and teachers-in-process |
title_sort |
Regarding letters, cells, them and teachers-in-process |
author |
Jacobs, Daiane Dordete Steckert |
author_facet |
Jacobs, Daiane Dordete Steckert Souza, Samira Sinara |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Samira Sinara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jacobs, Daiane Dordete Steckert Souza, Samira Sinara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia do teatro Teatro com mulheres em privação de liberdade Professoras-em-processo Teoria crítica feminista Theatre pedagogy Theatre with women in deprivation of liberty Teachers-in-process Feminist critical theory Pedagogía teatral Teatro con mujeres privadas de libertad Maestras-en-proceso Teoría crítica feminista |
topic |
Pedagogia do teatro Teatro com mulheres em privação de liberdade Professoras-em-processo Teoria crítica feminista Theatre pedagogy Theatre with women in deprivation of liberty Teachers-in-process Feminist critical theory Pedagogía teatral Teatro con mujeres privadas de libertad Maestras-en-proceso Teoría crítica feminista |
description |
These letters, written by two authors, commemorate and reflect on the work developed by the authors with incarcerated women at the Presidio Regional de Joinville (PRJ). The texts document the initial research project and mounting of the play celas in 2010, created from narratives of women in prison and those released from PRJ, as well as the theater workshops held with these women years later. This is interspersed with scenes from the play in its first version and later production. This text weaves together the threads of acting and analysis. Through performative writing, it seeks to mix memories and feelings of artist-teachers with narratives and reflections on the pedagogical process developed in the second half of 2019 at PRJ, from a gendered perspective. The paper divulges the hopes, uncertainties, discoveries, frustrations and achievements that this path has brought, focusing on the perception of teaching as a constant and dialogical creative process, of teachers-in-process. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881 10.5965/14145731033920200108 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881 |
identifier_str_mv |
10.5965/14145731033920200108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881/12416 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-21 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-21 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-21 2358-6958 10.5965/1414573103392020 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042506950082560 |