Regarding letters, cells, them and teachers-in-process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jacobs, Daiane Dordete Steckert
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Souza, Samira Sinara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881
Resumo: These letters, written by two authors, commemorate and reflect on the work developed by the authors with incarcerated women at the Presidio Regional de Joinville (PRJ). The texts document the initial research project and mounting of the play celas in 2010, created from narratives of women in prison and those released from PRJ, as well as the theater workshops held with these women years later. This is interspersed with scenes from the play in its first version and later production. This text weaves together the threads of acting and analysis. Through performative writing, it seeks to mix memories and feelings of artist-teachers with narratives and reflections on the pedagogical process developed in the second half of 2019 at PRJ, from a gendered perspective. The paper divulges the hopes, uncertainties, discoveries, frustrations and achievements that this path has brought, focusing on the perception of teaching as a constant and dialogical creative process, of teachers-in-process.
id UDESC-1_c6d2a32c0acbd59f53c11cb72e6b9474
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18881
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Regarding letters, cells, them and teachers-in-processSobre cartas, celdas, ellas y maestras-en-procesoSobre cartas, celas, elas e professoras-em-processoPedagogia do teatroTeatro com mulheres em privação de liberdadeProfessoras-em-processoTeoria crítica feministaTheatre pedagogyTheatre with women in deprivation of libertyTeachers-in-processFeminist critical theoryPedagogía teatralTeatro con mujeres privadas de libertadMaestras-en-procesoTeoría crítica feministaThese letters, written by two authors, commemorate and reflect on the work developed by the authors with incarcerated women at the Presidio Regional de Joinville (PRJ). The texts document the initial research project and mounting of the play celas in 2010, created from narratives of women in prison and those released from PRJ, as well as the theater workshops held with these women years later. This is interspersed with scenes from the play in its first version and later production. This text weaves together the threads of acting and analysis. Through performative writing, it seeks to mix memories and feelings of artist-teachers with narratives and reflections on the pedagogical process developed in the second half of 2019 at PRJ, from a gendered perspective. The paper divulges the hopes, uncertainties, discoveries, frustrations and achievements that this path has brought, focusing on the perception of teaching as a constant and dialogical creative process, of teachers-in-process.Estas cartas, escritas a cuatro manos, tratan de recordar y reflexionar sobre el trabajo que desarrollan las autoras con mujeres en privación de libertad en el Presidio Regional de Joinville (PRJ). Desde el proyecto de investigación inicial y montaje de la obra teatral celas en 2010, desde las narrativas de mujeres en prisión y egresadas del PRJ, hasta los talleres de teatro realizados con estas mujeres años después - intercalados con presentaciones de la obra en su primera versión y posterior desmontaje -, intentamos tejer los hilos que nos llevaron a este lugar de actuación y análisis. A través de una escritura performativa, buscamos fusionar los recuerdos y afectos de las artistas-maestras con narrativas y reflexiones sobre el proceso pedagógico desarrollado en el segundo semestre de 2019 en el PRJ, desde una perspectiva de género. Compartimos deseos, incertidumbres, descubrimientos, frustraciones y logros que nos ha traído este camino, enfocándonos en la percepción de la docencia como un proceso creativo constante y dialógico, de maestras-en-proceso.Nestas cartas escritas a quatro mãos busca-se rememorar e refletir sobre o trabalho desenvolvido pelas autoras com mulheres em privação de liberdade no Presídio Regional de Joinville (PRJ). Do projeto inicial de pesquisa e montagem da peça celas em 2010, a partir de narrativas de mulheres em situação de cárcere e egressas do PRJ, às oficinas de teatro realizadas com estas mulheres anos depois - intercaladas pelas apresentações da peça em sua primeira versão e sua posterior desmontagem -, procura-se tecer os fios que trouxeram a este lugar de atuação e análise. Através de uma escrita performativa, mesclam-se memórias e afetos das artistas-professoras com narrativas e reflexões sobre o processo pedagógico desenvolvido no segundo semestre de 2019 no PRJ, a partir de uma perspectiva de gênero. Confidenciam-se desejos, incertezas, descobertas, frustrações e conquistas que este percurso trouxe, tendo como foco a percepção da docência como um processo criativo constante e dialógico, de professoras-em-processo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1888110.5965/14145731033920200108Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-212358-695810.5965/1414573103392020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881/12416Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJacobs, Daiane Dordete SteckertSouza, Samira Sinara2020-12-30T23:13:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18881Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-12-30T23:13:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Regarding letters, cells, them and teachers-in-process
Sobre cartas, celdas, ellas y maestras-en-proceso
Sobre cartas, celas, elas e professoras-em-processo
title Regarding letters, cells, them and teachers-in-process
spellingShingle Regarding letters, cells, them and teachers-in-process
Jacobs, Daiane Dordete Steckert
Pedagogia do teatro
Teatro com mulheres em privação de liberdade
Professoras-em-processo
Teoria crítica feminista
Theatre pedagogy
Theatre with women in deprivation of liberty
Teachers-in-process
Feminist critical theory
Pedagogía teatral
Teatro con mujeres privadas de libertad
Maestras-en-proceso
Teoría crítica feminista
title_short Regarding letters, cells, them and teachers-in-process
title_full Regarding letters, cells, them and teachers-in-process
title_fullStr Regarding letters, cells, them and teachers-in-process
title_full_unstemmed Regarding letters, cells, them and teachers-in-process
title_sort Regarding letters, cells, them and teachers-in-process
author Jacobs, Daiane Dordete Steckert
author_facet Jacobs, Daiane Dordete Steckert
Souza, Samira Sinara
author_role author
author2 Souza, Samira Sinara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jacobs, Daiane Dordete Steckert
Souza, Samira Sinara
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia do teatro
Teatro com mulheres em privação de liberdade
Professoras-em-processo
Teoria crítica feminista
Theatre pedagogy
Theatre with women in deprivation of liberty
Teachers-in-process
Feminist critical theory
Pedagogía teatral
Teatro con mujeres privadas de libertad
Maestras-en-proceso
Teoría crítica feminista
topic Pedagogia do teatro
Teatro com mulheres em privação de liberdade
Professoras-em-processo
Teoria crítica feminista
Theatre pedagogy
Theatre with women in deprivation of liberty
Teachers-in-process
Feminist critical theory
Pedagogía teatral
Teatro con mujeres privadas de libertad
Maestras-en-proceso
Teoría crítica feminista
description These letters, written by two authors, commemorate and reflect on the work developed by the authors with incarcerated women at the Presidio Regional de Joinville (PRJ). The texts document the initial research project and mounting of the play celas in 2010, created from narratives of women in prison and those released from PRJ, as well as the theater workshops held with these women years later. This is interspersed with scenes from the play in its first version and later production. This text weaves together the threads of acting and analysis. Through performative writing, it seeks to mix memories and feelings of artist-teachers with narratives and reflections on the pedagogical process developed in the second half of 2019 at PRJ, from a gendered perspective. The paper divulges the hopes, uncertainties, discoveries, frustrations and achievements that this path has brought, focusing on the perception of teaching as a constant and dialogical creative process, of teachers-in-process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881
10.5965/14145731033920200108
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881
identifier_str_mv 10.5965/14145731033920200108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881/12416
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-21
2358-6958
10.5965/1414573103392020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506950082560