Visual literacy in graphic design teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869 |
Resumo: | This article aims to discern about the didactic experience in teaching visual syntax content delimited in compositional practice. The research is qualitative, whose data and information collection strategies used were bibliographic and systematic research in a scientific work bank. Next, some examples of historical landmarks that support the discussion about the programmatic content of academic activity are described. At the end, a discernment about this content in the academic formation of this future professional is presented, verifying tensions in the teaching-learning of the syntactic foundations of visual language in Graphic Design. |
id |
UDESC-4_1b3f632e12cf058d8b01943e2732f869 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/21869 |
network_acronym_str |
UDESC-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository_id_str |
|
spelling |
Visual literacy in graphic design teaching Alfabetización visual en la enseñanza del diseño gráficoAlfabetismo visual no ensino de design gráficoVisual LiteracyTeaching in Graphic DesignDesign TheoryLiteratura visual Enseñanza del Diseño GráficoTeoría en DiseñoAlfabetismo VisualEnsino em Design GráficoTeoria do DesignThis article aims to discern about the didactic experience in teaching visual syntax content delimited in compositional practice. The research is qualitative, whose data and information collection strategies used were bibliographic and systematic research in a scientific work bank. Next, some examples of historical landmarks that support the discussion about the programmatic content of academic activity are described. At the end, a discernment about this content in the academic formation of this future professional is presented, verifying tensions in the teaching-learning of the syntactic foundations of visual language in Graphic Design. Este artículo tiene como objetivo discernir sobre la experiencia didáctica en la enseñanza de contenidos de sintaxis visual de limitados en la práctica compositiva. La investigación es cualitativa, cuyas estrategias de recolección de datos e información utilizadas fueron la investigación bibliográfica y la investigación sistemática en un banco de trabajo científico. A continuación, se describen algunos ejemplos de hitos históricos que sustentan la discusión sobre el contenido programático de la actividad académica. Al final, se presenta un discernimiento sobre este contenido en la formación académica de este futuro profesional, verificando tensiones en la enseñanza-aprendizaje de los fundamentos sintácticos del lenguaje visual en Diseño Gráfico.Este artigo visa discernir a respeito da experiência didática no ensino do conteúdo de sintaxe visual delimitada na prática compositiva. A pesquisa é qualitativa cujas estratégias de levantamento de dados e informações utilizadas foram a pesquisa bibliográfica e a sistemática em banco de trabalho científico. Em seguida, descreve-se alguns exemplos de marcos históricos que fundamentam a discussão sobre o conteúdo programático da atividade acadêmica. Ao final, apresenta-se um discernimento a respeito deste conteúdo na formação acadêmica deste futuro profissional, verificando-se tensões no ensino-aprendizagem dos fundamentos sintáticos da linguagem visual no Design Gráfico. Universidade do Estado de Santa Catarina2022-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2186910.5965/25944630622022e1869Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 6 n. 2 (2022): Dossiê 11: A construção do pensamento projetual: estratégias metodológicas transversais; 1 - 172594-463010.5965/25944630622022001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporenghttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869/14462https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869/14468Copyright (c) 2022 Ana Luisa Boavista Lustosa Cavalcantehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa2024-02-29T12:49:37Zoai::article/21869Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2024-02-29T12:49:37Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visual literacy in graphic design teaching Alfabetización visual en la enseñanza del diseño gráfico Alfabetismo visual no ensino de design gráfico |
title |
Visual literacy in graphic design teaching |
spellingShingle |
Visual literacy in graphic design teaching Cavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa Visual Literacy Teaching in Graphic Design Design Theory Literatura visual Enseñanza del Diseño Gráfico Teoría en Diseño Alfabetismo Visual Ensino em Design Gráfico Teoria do Design |
title_short |
Visual literacy in graphic design teaching |
title_full |
Visual literacy in graphic design teaching |
title_fullStr |
Visual literacy in graphic design teaching |
title_full_unstemmed |
Visual literacy in graphic design teaching |
title_sort |
Visual literacy in graphic design teaching |
author |
Cavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa |
author_facet |
Cavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visual Literacy Teaching in Graphic Design Design Theory Literatura visual Enseñanza del Diseño Gráfico Teoría en Diseño Alfabetismo Visual Ensino em Design Gráfico Teoria do Design |
topic |
Visual Literacy Teaching in Graphic Design Design Theory Literatura visual Enseñanza del Diseño Gráfico Teoría en Diseño Alfabetismo Visual Ensino em Design Gráfico Teoria do Design |
description |
This article aims to discern about the didactic experience in teaching visual syntax content delimited in compositional practice. The research is qualitative, whose data and information collection strategies used were bibliographic and systematic research in a scientific work bank. Next, some examples of historical landmarks that support the discussion about the programmatic content of academic activity are described. At the end, a discernment about this content in the academic formation of this future professional is presented, verifying tensions in the teaching-learning of the syntactic foundations of visual language in Graphic Design. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869 10.5965/25944630622022e1869 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869 |
identifier_str_mv |
10.5965/25944630622022e1869 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869/14462 https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869/14468 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ana Luisa Boavista Lustosa Cavalcante https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ana Luisa Boavista Lustosa Cavalcante https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 6 n. 2 (2022): Dossiê 11: A construção do pensamento projetual: estratégias metodológicas transversais; 1 - 17 2594-4630 10.5965/25944630622022001 reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
collection |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br |
_version_ |
1797049142329999360 |