Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
Texto Completo: | http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729 |
Resumo: | Zoology is one of the areas of biology that requires the use of differentiated strategies and methodologies such as the use of ludic activities, experimental practical classes, field practical classes and informative videos. Whereas, these diversified tools contribute in the process of constructing concepts, from the previous knowledge of the students. The aim of this research was to evaluate the significant learning of the contents of Zoology through the use of practical classes with 7th grade students. The methodology used was a didactic sequence that occurred in three moments: field class for insects collection; practical classroom classroom to assemble the entomological box with representatives of the class Insecta; production of text about what they learned during the field lesson and in the production of the entomological box. The results showed that bringing students closer to reality, giving them an opportunity to observe closely the species of our fauna, is a motivating way to teach zoology. The practical classes are methodological strategies that make this change perceptible, making the construction of knowledge, from the preexisting knowledge, promoting meaningful learning. |
id |
UEA_3820489309851417062139c1271b1dd5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorioinstitucional:riuea/1729 |
network_acronym_str |
UEA |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.Practical class as a pedagogical tool for meaningful learning in zoology teaching.Ensino de ZoologiaAprendizagem SignificativaAulas PráticasZoology is one of the areas of biology that requires the use of differentiated strategies and methodologies such as the use of ludic activities, experimental practical classes, field practical classes and informative videos. Whereas, these diversified tools contribute in the process of constructing concepts, from the previous knowledge of the students. The aim of this research was to evaluate the significant learning of the contents of Zoology through the use of practical classes with 7th grade students. The methodology used was a didactic sequence that occurred in three moments: field class for insects collection; practical classroom classroom to assemble the entomological box with representatives of the class Insecta; production of text about what they learned during the field lesson and in the production of the entomological box. The results showed that bringing students closer to reality, giving them an opportunity to observe closely the species of our fauna, is a motivating way to teach zoology. The practical classes are methodological strategies that make this change perceptible, making the construction of knowledge, from the preexisting knowledge, promoting meaningful learning.A Zoologia é uma das áreas da Biologia que requer a utilização de estratégias e metodologias diferenciadas tais como o uso de atividades lúdicas, aulas práticas experimentais, aulas práticas de campo e vídeos informativos. Visto que, essas ferramentas diversificadas contribuem no processo de construção de conceitos, a partir do conhecimento prévio dos estudantes. Esta pesquisa teve como objetivo avaliar a aprendizagem significativa do conteúdo de Zoologia por meio da utilização de aulas práticas com alunos do 7º ano do Ensino Fundamental. A metodologia utilizada foi uma sequência didática que ocorreu em três momentos: aula de campo para coleta dos insetos; aula prática em sala de aula para montagem da caixa entomológica com representantes da classe Insecta; produção de texto sobre o que aprenderam durante a aula de campo e na produção da caixa entomológica. Os resultados mostraram que aproximar os alunos da realidade, dando-lhes oportunidade de observar de perto as espécies da nossa fauna, é uma maneira motivadora de ensinar zoologia. As aulas práticas são estratégias metodológicas que tornam perceptível esta mudança, fazendo com que haja a construção do conhecimento, a partir dos saberes preexistentes, promovendo a aprendizagem significativa.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEAAraújo, Joeliza Nuneshttp://lattes.cnpq.br/3983892958051440Araújo, Joeliza Nuneshttp://lattes.cnpq.br/3983892958051440Silva, Adailton Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/9899572378161625Castro, Naimy Farias dehttp://lattes.cnpq.br/5988655555615359Glória, Isabela Acássia de Souza2019-10-072019-10-10T17:48:22Z2019-06-042019-10-10T17:48:22Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729porAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2019-10-11T17:21:27Zoai:repositorioinstitucional:riuea/1729Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br/oai/resquestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2023-12-11T16:50:25.744564Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. Practical class as a pedagogical tool for meaningful learning in zoology teaching. |
title |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
spellingShingle |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. Glória, Isabela Acássia de Souza Ensino de Zoologia Aprendizagem Significativa Aulas Práticas |
title_short |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
title_full |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
title_fullStr |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
title_full_unstemmed |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
title_sort |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
author |
Glória, Isabela Acássia de Souza |
author_facet |
Glória, Isabela Acássia de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Araújo, Joeliza Nunes http://lattes.cnpq.br/3983892958051440 Araújo, Joeliza Nunes http://lattes.cnpq.br/3983892958051440 Silva, Adailton Moreira da http://lattes.cnpq.br/9899572378161625 Castro, Naimy Farias de http://lattes.cnpq.br/5988655555615359 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Glória, Isabela Acássia de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Zoologia Aprendizagem Significativa Aulas Práticas |
topic |
Ensino de Zoologia Aprendizagem Significativa Aulas Práticas |
description |
Zoology is one of the areas of biology that requires the use of differentiated strategies and methodologies such as the use of ludic activities, experimental practical classes, field practical classes and informative videos. Whereas, these diversified tools contribute in the process of constructing concepts, from the previous knowledge of the students. The aim of this research was to evaluate the significant learning of the contents of Zoology through the use of practical classes with 7th grade students. The methodology used was a didactic sequence that occurred in three moments: field class for insects collection; practical classroom classroom to assemble the entomological box with representatives of the class Insecta; production of text about what they learned during the field lesson and in the production of the entomological box. The results showed that bringing students closer to reality, giving them an opportunity to observe closely the species of our fauna, is a motivating way to teach zoology. The practical classes are methodological strategies that make this change perceptible, making the construction of knowledge, from the preexisting knowledge, promoting meaningful learning. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-07 2019-10-10T17:48:22Z 2019-06-04 2019-10-10T17:48:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729 |
url |
http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA) instacron:UEA |
instname_str |
Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
instacron_str |
UEA |
institution |
UEA |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@uea.edu.br |
_version_ |
1792203843626336256 |