Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Glória, Isabela Acássia de Souza
Data de Publicação: 2019
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729
Resumo: Zoology is one of the areas of biology that requires the use of differentiated strategies and methodologies such as the use of ludic activities, experimental practical classes, field practical classes and informative videos. Whereas, these diversified tools contribute in the process of constructing concepts, from the previous knowledge of the students. The aim of this research was to evaluate the significant learning of the contents of Zoology through the use of practical classes with 7th grade students. The methodology used was a didactic sequence that occurred in three moments: field class for insects collection; practical classroom classroom to assemble the entomological box with representatives of the class Insecta; production of text about what they learned during the field lesson and in the production of the entomological box. The results showed that bringing students closer to reality, giving them an opportunity to observe closely the species of our fauna, is a motivating way to teach zoology. The practical classes are methodological strategies that make this change perceptible, making the construction of knowledge, from the preexisting knowledge, promoting meaningful learning.
id UEA_a57c1bca548e7554f09b27424661d9ce
oai_identifier_str oai:repositorioinstitucional:riuea/1729
network_acronym_str UEA
network_name_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
spelling Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.Practical class as a pedagogical tool for meaningful learning in zoology teaching.Ensino de ZoologiaAprendizagem SignificativaAulas PráticasZoology is one of the areas of biology that requires the use of differentiated strategies and methodologies such as the use of ludic activities, experimental practical classes, field practical classes and informative videos. Whereas, these diversified tools contribute in the process of constructing concepts, from the previous knowledge of the students. The aim of this research was to evaluate the significant learning of the contents of Zoology through the use of practical classes with 7th grade students. The methodology used was a didactic sequence that occurred in three moments: field class for insects collection; practical classroom classroom to assemble the entomological box with representatives of the class Insecta; production of text about what they learned during the field lesson and in the production of the entomological box. The results showed that bringing students closer to reality, giving them an opportunity to observe closely the species of our fauna, is a motivating way to teach zoology. The practical classes are methodological strategies that make this change perceptible, making the construction of knowledge, from the preexisting knowledge, promoting meaningful learning.A Zoologia é uma das áreas da Biologia que requer a utilização de estratégias e metodologias diferenciadas tais como o uso de atividades lúdicas, aulas práticas experimentais, aulas práticas de campo e vídeos informativos. Visto que, essas ferramentas diversificadas contribuem no processo de construção de conceitos, a partir do conhecimento prévio dos estudantes. Esta pesquisa teve como objetivo avaliar a aprendizagem significativa do conteúdo de Zoologia por meio da utilização de aulas práticas com alunos do 7º ano do Ensino Fundamental. A metodologia utilizada foi uma sequência didática que ocorreu em três momentos: aula de campo para coleta dos insetos; aula prática em sala de aula para montagem da caixa entomológica com representantes da classe Insecta; produção de texto sobre o que aprenderam durante a aula de campo e na produção da caixa entomológica. Os resultados mostraram que aproximar os alunos da realidade, dando-lhes oportunidade de observar de perto as espécies da nossa fauna, é uma maneira motivadora de ensinar zoologia. As aulas práticas são estratégias metodológicas que tornam perceptível esta mudança, fazendo com que haja a construção do conhecimento, a partir dos saberes preexistentes, promovendo a aprendizagem significativa.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEAAraújo, Joeliza Nuneshttp://lattes.cnpq.br/3983892958051440Araújo, Joeliza Nuneshttp://lattes.cnpq.br/3983892958051440Silva, Adailton Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/9899572378161625Castro, Naimy Farias dehttp://lattes.cnpq.br/5988655555615359Glória, Isabela Acássia de Souza2019-10-072019-10-10T17:48:22Z2019-06-042019-10-10T17:48:22Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729porAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2019-10-11T17:21:27ZRepositório de Publicaçõeshttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br/
dc.title.none.fl_str_mv Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.
Practical class as a pedagogical tool for meaningful learning in zoology teaching.
title Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.
spellingShingle Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.
Glória, Isabela Acássia de Souza
Ensino de Zoologia
Aprendizagem Significativa
Aulas Práticas
title_short Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.
title_full Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.
title_fullStr Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.
title_full_unstemmed Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.
title_sort Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.
author Glória, Isabela Acássia de Souza
author_facet Glória, Isabela Acássia de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Araújo, Joeliza Nunes
http://lattes.cnpq.br/3983892958051440
Araújo, Joeliza Nunes
http://lattes.cnpq.br/3983892958051440
Silva, Adailton Moreira da
http://lattes.cnpq.br/9899572378161625
Castro, Naimy Farias de
http://lattes.cnpq.br/5988655555615359
dc.contributor.author.fl_str_mv Glória, Isabela Acássia de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Zoologia
Aprendizagem Significativa
Aulas Práticas
topic Ensino de Zoologia
Aprendizagem Significativa
Aulas Práticas
dc.description.none.fl_txt_mv Zoology is one of the areas of biology that requires the use of differentiated strategies and methodologies such as the use of ludic activities, experimental practical classes, field practical classes and informative videos. Whereas, these diversified tools contribute in the process of constructing concepts, from the previous knowledge of the students. The aim of this research was to evaluate the significant learning of the contents of Zoology through the use of practical classes with 7th grade students. The methodology used was a didactic sequence that occurred in three moments: field class for insects collection; practical classroom classroom to assemble the entomological box with representatives of the class Insecta; production of text about what they learned during the field lesson and in the production of the entomological box. The results showed that bringing students closer to reality, giving them an opportunity to observe closely the species of our fauna, is a motivating way to teach zoology. The practical classes are methodological strategies that make this change perceptible, making the construction of knowledge, from the preexisting knowledge, promoting meaningful learning.
A Zoologia é uma das áreas da Biologia que requer a utilização de estratégias e metodologias diferenciadas tais como o uso de atividades lúdicas, aulas práticas experimentais, aulas práticas de campo e vídeos informativos. Visto que, essas ferramentas diversificadas contribuem no processo de construção de conceitos, a partir do conhecimento prévio dos estudantes. Esta pesquisa teve como objetivo avaliar a aprendizagem significativa do conteúdo de Zoologia por meio da utilização de aulas práticas com alunos do 7º ano do Ensino Fundamental. A metodologia utilizada foi uma sequência didática que ocorreu em três momentos: aula de campo para coleta dos insetos; aula prática em sala de aula para montagem da caixa entomológica com representantes da classe Insecta; produção de texto sobre o que aprenderam durante a aula de campo e na produção da caixa entomológica. Os resultados mostraram que aproximar os alunos da realidade, dando-lhes oportunidade de observar de perto as espécies da nossa fauna, é uma maneira motivadora de ensinar zoologia. As aulas práticas são estratégias metodológicas que tornam perceptível esta mudança, fazendo com que haja a construção do conhecimento, a partir dos saberes preexistentes, promovendo a aprendizagem significativa.
description Zoology is one of the areas of biology that requires the use of differentiated strategies and methodologies such as the use of ludic activities, experimental practical classes, field practical classes and informative videos. Whereas, these diversified tools contribute in the process of constructing concepts, from the previous knowledge of the students. The aim of this research was to evaluate the significant learning of the contents of Zoology through the use of practical classes with 7th grade students. The methodology used was a didactic sequence that occurred in three moments: field class for insects collection; practical classroom classroom to assemble the entomological box with representatives of the class Insecta; production of text about what they learned during the field lesson and in the production of the entomological box. The results showed that bringing students closer to reality, giving them an opportunity to observe closely the species of our fauna, is a motivating way to teach zoology. The practical classes are methodological strategies that make this change perceptible, making the construction of knowledge, from the preexisting knowledge, promoting meaningful learning.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-07
2019-10-10T17:48:22Z
2019-06-04
2019-10-10T17:48:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729
url http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron:UEA
instname_str Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron_str UEA
institution UEA
reponame_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
collection Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1724829748405731328