A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096 |
Resumo: | The aim of this research was to carry out a Systematic Literature Review on Supervised Curricular Internships in Undergraduate Biological Sciences in order to reveal how the subject has been approached in the area of Science Teaching. For this purpose, we present the results of a qualitative study of 102 articles published on the CAPES Journal Portal over the last ten years. Among them, the journal Investigación y Experiencias Didácticas stands out with the highest number of publications, whose most emphasized themes were "teacher training", "pedagogical intervention" and "conceptions", focusing on undergraduate students, educators and documents. No studies were found in the states of Acre, Sergipe, Mato Grosso or Espírito Santo. UFPR, in Paraná, was the institution with the most publications. The conclusion is that there is a need to expand research into the training role of higher education teachers since the internship has been investigated from different educational perspectives. |
id |
UECE-1_867156a8a67937c0a0ae28069fb799aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/11096 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panoramaUn mapeo acerca de la Pasantía Supervisada en Ciencias Biológicas: panorama científico-brasileñoUm mapeamento sobre Estágio Supervisionado em Ciências Biológicas: panorama científico-brasileiroDocênciaEducação básicaMetodologiasEnsino de Ciências e BiologiaaTeachingElementary schoolMethodologiesDocenciaEducación primariaMetodologíasThe aim of this research was to carry out a Systematic Literature Review on Supervised Curricular Internships in Undergraduate Biological Sciences in order to reveal how the subject has been approached in the area of Science Teaching. For this purpose, we present the results of a qualitative study of 102 articles published on the CAPES Journal Portal over the last ten years. Among them, the journal Investigación y Experiencias Didácticas stands out with the highest number of publications, whose most emphasized themes were "teacher training", "pedagogical intervention" and "conceptions", focusing on undergraduate students, educators and documents. No studies were found in the states of Acre, Sergipe, Mato Grosso or Espírito Santo. UFPR, in Paraná, was the institution with the most publications. The conclusion is that there is a need to expand research into the training role of higher education teachers since the internship has been investigated from different educational perspectives.Esta investigación tuvo como objetivo realizar un estudio de Revisión Sistemática de Literatura sobre la Pasantía Curricular Supervisada en Licenciatura en Ciencias Biológicas de modo que revele como la temática fue tratada en el área de la Enseñanza de Ciencias. Para eso, presentamos los resultados de una investigación cualitativa que abarcó 102 artículos publicados en el Portal de Periódicos da CAPES en los últimos diez años. De ellos, la Revista Investigación y Experiencias Didácticas se destaca con mayor número de publicaciones, cuyas temáticas más enfatizadas fueron “formación docente”, “intervención pedagógica” y “concepciones”, que tuvieron como enfoque de investigación estudiantes de licenciatura, educadores y documentos. No fueron hallados trabajos realizados en los estados de Acre, Sergipe, Mato Grosso y Espírito Santo. La UFPR, en Paraná, fue la institución con más publicaciones. Con eso, concluimos que hay la necesidad de ampliar las investigaciones relacionadas al papel formativo de los profesores de la enseñanza superior ya que la pasantía fue investigada en diferentes perspectivas educacionales.Esta pesquisa teve como objetivo realizar um estudo de Revisão Sistemática de Literatura sobre Estágio Curricular Supervisionado em Licenciatura em Ciências Biológicas de modo a revelar como a temática vem sendo abordada na área de Ensino de Ciências. Para tanto, apresentamos os resultados de uma pesquisa qualitativa que contemplou 102 artigos publicados no Portal de Periódicos da CAPES nos últimos dez anos. Dentre eles, a Revista Investigación y Experiencias Didácticas se destaca com maior número de publicações, cujas temáticas mais enfatizadas foram “formação docente”, “intervenção pedagógica” e “concepções”, tendo como foco de investigação licenciandos, educadores e documentos. Não foram encontrados trabalhos realizados nos estados do Acre, Sergipe, Mato Grosso e Espírito Santo. A UFPR, no Paraná, foi a instituição com mais publicações. Com isso, concluímos que há necessidade de ampliar as pesquisas envolvendo o papel formativo dos professores do ensino superior já que o estágio foi investigado em diferentes perspectivas educacionais.EdUECE2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1109610.25053/redufor.v8.e11096Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e110962448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10498https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10767https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10996Copyright (c) 2023 Ismênia Gurgel Martins, Raquel Crosara Maia Leitehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Ismênia GurgelLeite, Raquel Crosara Maia2024-04-17T10:03:47Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11096Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-04-17T10:03:47Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama Un mapeo acerca de la Pasantía Supervisada en Ciencias Biológicas: panorama científico-brasileño Um mapeamento sobre Estágio Supervisionado em Ciências Biológicas: panorama científico-brasileiro |
title |
A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama |
spellingShingle |
A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama Martins, Ismênia Gurgel Docência Educação básica Metodologias Ensino de Ciências e Biologiaa Teaching Elementary school Methodologies Docencia Educación primaria Metodologías |
title_short |
A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama |
title_full |
A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama |
title_fullStr |
A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama |
title_full_unstemmed |
A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama |
title_sort |
A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama |
author |
Martins, Ismênia Gurgel |
author_facet |
Martins, Ismênia Gurgel Leite, Raquel Crosara Maia |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Raquel Crosara Maia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Ismênia Gurgel Leite, Raquel Crosara Maia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência Educação básica Metodologias Ensino de Ciências e Biologiaa Teaching Elementary school Methodologies Docencia Educación primaria Metodologías |
topic |
Docência Educação básica Metodologias Ensino de Ciências e Biologiaa Teaching Elementary school Methodologies Docencia Educación primaria Metodologías |
description |
The aim of this research was to carry out a Systematic Literature Review on Supervised Curricular Internships in Undergraduate Biological Sciences in order to reveal how the subject has been approached in the area of Science Teaching. For this purpose, we present the results of a qualitative study of 102 articles published on the CAPES Journal Portal over the last ten years. Among them, the journal Investigación y Experiencias Didácticas stands out with the highest number of publications, whose most emphasized themes were "teacher training", "pedagogical intervention" and "conceptions", focusing on undergraduate students, educators and documents. No studies were found in the states of Acre, Sergipe, Mato Grosso or Espírito Santo. UFPR, in Paraná, was the institution with the most publications. The conclusion is that there is a need to expand research into the training role of higher education teachers since the internship has been investigated from different educational perspectives. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096 10.25053/redufor.v8.e11096 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e11096 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10498 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10767 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10996 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ismênia Gurgel Martins, Raquel Crosara Maia Leite http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ismênia Gurgel Martins, Raquel Crosara Maia Leite http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e11096 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444605100032 |