A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Ismênia Gurgel
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Leite, Raquel Crosara Maia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096
Resumo: The aim of this research was to carry out a Systematic Literature Review on Supervised Curricular Internships in Undergraduate Biological Sciences in order to reveal how the subject has been approached in the area of Science Teaching. For this purpose, we present the results of a qualitative study of 102 articles published on the CAPES Journal Portal over the last ten years. Among them, the journal Investigación y Experiencias Didácticas stands out with the highest number of publications, whose most emphasized themes were "teacher training", "pedagogical intervention" and "conceptions", focusing on undergraduate students, educators and documents. No studies were found in the states of Acre, Sergipe, Mato Grosso or Espírito Santo. UFPR, in Paraná, was the institution with the most publications. The conclusion is that there is a need to expand research into the training role of higher education teachers since the internship has been investigated from different educational perspectives.
id UECE-1_867156a8a67937c0a0ae28069fb799aa
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/11096
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panoramaUn mapeo acerca de la Pasantía Supervisada en Ciencias Biológicas: panorama científico-brasileñoUm mapeamento sobre Estágio Supervisionado em Ciências Biológicas: panorama científico-brasileiroDocênciaEducação básicaMetodologiasEnsino de Ciências e BiologiaaTeachingElementary schoolMethodologiesDocenciaEducación primariaMetodologíasThe aim of this research was to carry out a Systematic Literature Review on Supervised Curricular Internships in Undergraduate Biological Sciences in order to reveal how the subject has been approached in the area of Science Teaching. For this purpose, we present the results of a qualitative study of 102 articles published on the CAPES Journal Portal over the last ten years. Among them, the journal Investigación y Experiencias Didácticas stands out with the highest number of publications, whose most emphasized themes were "teacher training", "pedagogical intervention" and "conceptions", focusing on undergraduate students, educators and documents. No studies were found in the states of Acre, Sergipe, Mato Grosso or Espírito Santo. UFPR, in Paraná, was the institution with the most publications. The conclusion is that there is a need to expand research into the training role of higher education teachers since the internship has been investigated from different educational perspectives.Esta investigación tuvo como objetivo realizar un estudio de Revisión Sistemática de Literatura sobre la Pasantía Curricular Supervisada en Licenciatura en Ciencias Biológicas de modo que revele como la temática fue tratada en el área de la Enseñanza de Ciencias. Para eso, presentamos los resultados de una investigación cualitativa que abarcó 102 artículos publicados en el Portal de Periódicos da CAPES en los últimos diez años. De ellos, la Revista Investigación y Experiencias Didácticas se destaca con mayor número de publicaciones, cuyas temáticas más enfatizadas fueron “formación docente”, “intervención pedagógica” y “concepciones”, que tuvieron como enfoque de investigación estudiantes de licenciatura, educadores y documentos. No fueron hallados trabajos realizados en los estados de Acre, Sergipe, Mato Grosso y Espírito Santo. La UFPR, en Paraná, fue la institución con más publicaciones. Con eso, concluimos que hay la necesidad de ampliar las investigaciones relacionadas al papel formativo de los profesores de la enseñanza superior ya que la pasantía fue investigada en diferentes perspectivas educacionales.Esta pesquisa teve como objetivo realizar um estudo de Revisão Sistemática de Literatura sobre Estágio Curricular Supervisionado em Licenciatura em Ciências Biológicas de modo a revelar como a temática vem sendo abordada na área de Ensino de Ciências. Para tanto, apresentamos os resultados de uma pesquisa qualitativa que contemplou 102 artigos publicados no Portal de Periódicos da CAPES nos últimos dez anos. Dentre eles, a Revista Investigación y Experiencias Didácticas se destaca com maior número de publicações, cujas temáticas mais enfatizadas foram “formação docente”, “intervenção pedagógica” e “concepções”, tendo como foco de investigação licenciandos, educadores e documentos. Não foram encontrados trabalhos realizados nos estados do Acre, Sergipe, Mato Grosso e Espírito Santo. A UFPR, no Paraná, foi a instituição com mais publicações. Com isso, concluímos que há necessidade de ampliar as pesquisas envolvendo o papel formativo dos professores do ensino superior já que o estágio foi investigado em diferentes perspectivas educacionais.EdUECE2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1109610.25053/redufor.v8.e11096Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e110962448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10498https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10767https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10996Copyright (c) 2023 Ismênia Gurgel Martins, Raquel Crosara Maia Leitehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Ismênia GurgelLeite, Raquel Crosara Maia2024-04-17T10:03:47Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11096Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-04-17T10:03:47Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama
Un mapeo acerca de la Pasantía Supervisada en Ciencias Biológicas: panorama científico-brasileño
Um mapeamento sobre Estágio Supervisionado em Ciências Biológicas: panorama científico-brasileiro
title A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama
spellingShingle A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama
Martins, Ismênia Gurgel
Docência
Educação básica
Metodologias
Ensino de Ciências e Biologiaa
Teaching
Elementary school
Methodologies
Docencia
Educación primaria
Metodologías
title_short A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama
title_full A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama
title_fullStr A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama
title_full_unstemmed A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama
title_sort A mapping of Supervised Practicum in Biological Science: brazilian scientific panorama
author Martins, Ismênia Gurgel
author_facet Martins, Ismênia Gurgel
Leite, Raquel Crosara Maia
author_role author
author2 Leite, Raquel Crosara Maia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Ismênia Gurgel
Leite, Raquel Crosara Maia
dc.subject.por.fl_str_mv Docência
Educação básica
Metodologias
Ensino de Ciências e Biologiaa
Teaching
Elementary school
Methodologies
Docencia
Educación primaria
Metodologías
topic Docência
Educação básica
Metodologias
Ensino de Ciências e Biologiaa
Teaching
Elementary school
Methodologies
Docencia
Educación primaria
Metodologías
description The aim of this research was to carry out a Systematic Literature Review on Supervised Curricular Internships in Undergraduate Biological Sciences in order to reveal how the subject has been approached in the area of Science Teaching. For this purpose, we present the results of a qualitative study of 102 articles published on the CAPES Journal Portal over the last ten years. Among them, the journal Investigación y Experiencias Didácticas stands out with the highest number of publications, whose most emphasized themes were "teacher training", "pedagogical intervention" and "conceptions", focusing on undergraduate students, educators and documents. No studies were found in the states of Acre, Sergipe, Mato Grosso or Espírito Santo. UFPR, in Paraná, was the institution with the most publications. The conclusion is that there is a need to expand research into the training role of higher education teachers since the internship has been investigated from different educational perspectives.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096
10.25053/redufor.v8.e11096
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e11096
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10498
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10767
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096/10996
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ismênia Gurgel Martins, Raquel Crosara Maia Leite
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ismênia Gurgel Martins, Raquel Crosara Maia Leite
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11096
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e11096
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444605100032