Child education: history, training and challenges
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
DOI: | 10.25053/redufor.v4i12.1270 |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270 |
Resumo: | Whereas the historically analytical exercise is essential to understand and overcome the obstacles that hinder the development of public policies focussed on the improvement of early childhood education in Brazil, in this article we intend to present some historical elements about the different origins of nurseries and preschools, and to discuss the roles assumed by the early childhood education teachers throughout the centuries. Finally, we aim to identify what are the challenges to be faced in teacher qualification nowadays. We argue that the improvement in the educational services provided to young children relies on committing to a qualified training of the teachers, along with raising awareness about the importance of the Brazilian government prioritizing education in its fiscal policy, specially children’s education. |
id |
UECE-1_c41e3c777fe251eadcecd62f7de288a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/1270 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
spelling |
Child education: history, training and challengesEducación infantil: historia, formación y desafíosEducação infantil: história, formação e desafiosDocênciaformaçãoeducação infantilEducaçãoWhereas the historically analytical exercise is essential to understand and overcome the obstacles that hinder the development of public policies focussed on the improvement of early childhood education in Brazil, in this article we intend to present some historical elements about the different origins of nurseries and preschools, and to discuss the roles assumed by the early childhood education teachers throughout the centuries. Finally, we aim to identify what are the challenges to be faced in teacher qualification nowadays. We argue that the improvement in the educational services provided to young children relies on committing to a qualified training of the teachers, along with raising awareness about the importance of the Brazilian government prioritizing education in its fiscal policy, specially children’s education.Considerando que el ejercicio analítico histórico es esencial en la comprensión y superación de las barreras que frenan el desarrollo de las políticas públicas orientadas a la mejora de la Educación Infantil en nuestro país, nos proponemos, en este artículo, presentar algunos elementos históricos sobre los orígenes distintos de las guarderías y de las unidad preescolares, discutir los papeles asumidos por los profesores de Educación Infantil a lo largo de los siglos y, por último, identificar cuáles son los desafíos a ser enfrentados en la formación docente en los días actuales. Defendemos que la mejora en la calidad de los servicios de educación ofrecidos a los niños pequeños depende del compromiso con una formación de calidad de sus profesores, pero también de una amplia concientización de la sociedad sobre la importancia de que el Estado brasileño priorice la educación, especialmente la infantil, su política presupuestaria.Considerando que o exercício analítico histórico é essencial na compreensão e superação das barreiras que travam o desenvolvimento das políticas públicas voltadas à melhoria da Educação Infantil em nosso país, propomo-nos, neste artigo, apresentar alguns elementos históricos sobre as origens distintas das creches e pré-escolas, discutir os papéis assumidos pelos professores de Educação Infantil ao longo dos séculos e, por fim, identificar quais são os desafios a serem enfrentados na formação docente nos dias atuais. Defendemos que a melhoria na qualidade dos serviços de educação oferecidos às crianças pequenas depende do comprometimento com uma formação de qualidade de seus professores, mas também de uma ampla conscientização da sociedade sobre a importância de o Estado brasileiro priorizar a educação, especialmente a infantil, em sua política orçamentária.EdUECE2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/127010.25053/redufor.v4i12.1270Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 82-103Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 82-103Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 82-103Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 82-1032448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1305https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1306https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1942Copyright (c) 2019 André Dioney Fonseca, Anselmo Alencar Colares, Sinara Almeida da Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, André DioneyColares, Anselmo AlencarCosta, Sinara Almeida da2023-06-29T12:36:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/1270Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:36:49Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Child education: history, training and challenges Educación infantil: historia, formación y desafíos Educação infantil: história, formação e desafios |
title |
Child education: history, training and challenges |
spellingShingle |
Child education: history, training and challenges Child education: history, training and challenges Fonseca, André Dioney Docência formação educação infantil Educação Fonseca, André Dioney Docência formação educação infantil Educação |
title_short |
Child education: history, training and challenges |
title_full |
Child education: history, training and challenges |
title_fullStr |
Child education: history, training and challenges Child education: history, training and challenges |
title_full_unstemmed |
Child education: history, training and challenges Child education: history, training and challenges |
title_sort |
Child education: history, training and challenges |
author |
Fonseca, André Dioney |
author_facet |
Fonseca, André Dioney Fonseca, André Dioney Colares, Anselmo Alencar Costa, Sinara Almeida da Colares, Anselmo Alencar Costa, Sinara Almeida da |
author_role |
author |
author2 |
Colares, Anselmo Alencar Costa, Sinara Almeida da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, André Dioney Colares, Anselmo Alencar Costa, Sinara Almeida da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência formação educação infantil Educação |
topic |
Docência formação educação infantil Educação |
description |
Whereas the historically analytical exercise is essential to understand and overcome the obstacles that hinder the development of public policies focussed on the improvement of early childhood education in Brazil, in this article we intend to present some historical elements about the different origins of nurseries and preschools, and to discuss the roles assumed by the early childhood education teachers throughout the centuries. Finally, we aim to identify what are the challenges to be faced in teacher qualification nowadays. We argue that the improvement in the educational services provided to young children relies on committing to a qualified training of the teachers, along with raising awareness about the importance of the Brazilian government prioritizing education in its fiscal policy, specially children’s education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270 10.25053/redufor.v4i12.1270 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v4i12.1270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1305 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1306 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1942 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 André Dioney Fonseca, Anselmo Alencar Colares, Sinara Almeida da Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 André Dioney Fonseca, Anselmo Alencar Colares, Sinara Almeida da Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 82-103 Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 82-103 Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 82-103 Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 82-103 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1822181124112121856 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.25053/redufor.v4i12.1270 |