Child education: history, training and challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, André Dioney
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Colares, Anselmo Alencar, Costa, Sinara Almeida da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
DOI: 10.25053/redufor.v4i12.1270
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270
Resumo: Whereas the historically analytical exercise is essential to understand and overcome the obstacles that hinder the development of public policies focussed on the improvement of early childhood education in Brazil, in this article we intend to present some historical elements about the different origins of nurseries and preschools, and to discuss the roles assumed by the early childhood education teachers throughout the centuries. Finally, we aim to identify what are the challenges to be faced in teacher qualification nowadays. We argue that the improvement in the educational services provided to young children relies on committing to a qualified training of the teachers, along with raising awareness about the importance of the Brazilian government prioritizing education in its fiscal policy, specially children’s education.
id UECE-1_c41e3c777fe251eadcecd62f7de288a5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/1270
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
spelling Child education: history, training and challengesEducación infantil: historia, formación y desafíosEducação infantil: história, formação e desafiosDocênciaformaçãoeducação infantilEducaçãoWhereas the historically analytical exercise is essential to understand and overcome the obstacles that hinder the development of public policies focussed on the improvement of early childhood education in Brazil, in this article we intend to present some historical elements about the different origins of nurseries and preschools, and to discuss the roles assumed by the early childhood education teachers throughout the centuries. Finally, we aim to identify what are the challenges to be faced in teacher qualification nowadays. We argue that the improvement in the educational services provided to young children relies on committing to a qualified training of the teachers, along with raising awareness about the importance of the Brazilian government prioritizing education in its fiscal policy, specially children’s education.Considerando que el ejercicio analítico histórico es esencial en la comprensión y superación de las barreras que frenan el desarrollo de las políticas públicas orientadas a la mejora de la Educación Infantil en nuestro país, nos proponemos, en este artículo, presentar algunos elementos históricos sobre los orígenes distintos de las guarderías y de las unidad preescolares, discutir los papeles asumidos por los profesores de Educación Infantil a lo largo de los siglos y, por último, identificar cuáles son los desafíos a ser enfrentados en la formación docente en los días actuales. Defendemos que la mejora en la calidad de los servicios de educación ofrecidos a los niños pequeños depende del compromiso con una formación de calidad de sus profesores, pero también de una amplia concientización de la sociedad sobre la importancia de que el Estado brasileño priorice la educación, especialmente la infantil, su política presupuestaria.Considerando que o exercício analítico histórico é essencial na compreensão e superação das barreiras que travam o desenvolvimento das políticas públicas voltadas à melhoria da Educação Infantil em nosso país, propomo-nos, neste artigo, apresentar alguns elementos históricos sobre as origens distintas das creches e pré-escolas, discutir os papéis assumidos pelos professores de Educação Infantil ao longo dos séculos e, por fim, identificar quais são os desafios a serem enfrentados na formação docente nos dias atuais. Defendemos que a melhoria na qualidade dos serviços de educação oferecidos às crianças pequenas depende do comprometimento com uma formação de qualidade de seus professores, mas também de uma ampla conscientização da sociedade sobre a importância de o Estado brasileiro priorizar a educação, especialmente a infantil, em sua política orçamentária.EdUECE2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/127010.25053/redufor.v4i12.1270Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 82-103Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 82-103Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 82-103Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 82-1032448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1305https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1306https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1942Copyright (c) 2019 André Dioney Fonseca, Anselmo Alencar Colares, Sinara Almeida da Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, André DioneyColares, Anselmo AlencarCosta, Sinara Almeida da2023-06-29T12:36:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/1270Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:36:49Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Child education: history, training and challenges
Educación infantil: historia, formación y desafíos
Educação infantil: história, formação e desafios
title Child education: history, training and challenges
spellingShingle Child education: history, training and challenges
Child education: history, training and challenges
Fonseca, André Dioney
Docência
formação
educação infantil
Educação
Fonseca, André Dioney
Docência
formação
educação infantil
Educação
title_short Child education: history, training and challenges
title_full Child education: history, training and challenges
title_fullStr Child education: history, training and challenges
Child education: history, training and challenges
title_full_unstemmed Child education: history, training and challenges
Child education: history, training and challenges
title_sort Child education: history, training and challenges
author Fonseca, André Dioney
author_facet Fonseca, André Dioney
Fonseca, André Dioney
Colares, Anselmo Alencar
Costa, Sinara Almeida da
Colares, Anselmo Alencar
Costa, Sinara Almeida da
author_role author
author2 Colares, Anselmo Alencar
Costa, Sinara Almeida da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, André Dioney
Colares, Anselmo Alencar
Costa, Sinara Almeida da
dc.subject.por.fl_str_mv Docência
formação
educação infantil
Educação
topic Docência
formação
educação infantil
Educação
description Whereas the historically analytical exercise is essential to understand and overcome the obstacles that hinder the development of public policies focussed on the improvement of early childhood education in Brazil, in this article we intend to present some historical elements about the different origins of nurseries and preschools, and to discuss the roles assumed by the early childhood education teachers throughout the centuries. Finally, we aim to identify what are the challenges to be faced in teacher qualification nowadays. We argue that the improvement in the educational services provided to young children relies on committing to a qualified training of the teachers, along with raising awareness about the importance of the Brazilian government prioritizing education in its fiscal policy, specially children’s education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270
10.25053/redufor.v4i12.1270
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v4i12.1270
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1305
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1306
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1942
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 André Dioney Fonseca, Anselmo Alencar Colares, Sinara Almeida da Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 André Dioney Fonseca, Anselmo Alencar Colares, Sinara Almeida da Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 82-103
Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 82-103
Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 82-103
Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 82-103
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1822181124112121856
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.25053/redufor.v4i12.1270