In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonfim, Patrícia Vieira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ostetto, Luciana Esmeralda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647
Resumo: The body is materiality, a living, pulsating substance that mediates human relations and, in this work, occupies the center of the discussion. When searching for the woven bodily relationships between preschool teachers and babies, in an ongoing doctorate research, the data were generated through observations in a public nursery in the country side of Minas Gerais. Observations produced photographic sequences, focusing on moments of body contact between adults and babies, throughout the educational routine. Subsequently, some sequences were appreciated and discussed in meetings with the teachers participating in the research. Some of the results showed typologies of approximate relational movements identified in gestures drawn between infants and adults. The images collected also reveal the need for more time and outdoor spaces to enhance experiences of expanded bodies that look at themselves and the other, in dialogue, producing meanings with nature.
id UECE-1_d1b1d9089d480770d6c2e6cba96b58c5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/1647
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationshipsEn la gestualidad de maestras y bebés, el cuerpo habla de relacionesNa gestualidade de professoras e bebês, o corpo fala de relaçõesCorpoEducação InfantilCrecheRelação adulto-bebêA relação corporal adulto-bebês na crecheBodyChild educationNurseryAdult-baby relationshipThe body is materiality, a living, pulsating substance that mediates human relations and, in this work, occupies the center of the discussion. When searching for the woven bodily relationships between preschool teachers and babies, in an ongoing doctorate research, the data were generated through observations in a public nursery in the country side of Minas Gerais. Observations produced photographic sequences, focusing on moments of body contact between adults and babies, throughout the educational routine. Subsequently, some sequences were appreciated and discussed in meetings with the teachers participating in the research. Some of the results showed typologies of approximate relational movements identified in gestures drawn between infants and adults. The images collected also reveal the need for more time and outdoor spaces to enhance experiences of expanded bodies that look at themselves and the other, in dialogue, producing meanings with nature. El cuerpo es la materialidad, una sustancia viva y pulsante que media las relaciones humanas y, en este trabajo, ocupa el centro de la discusión. Al buscar las relaciones corporales entre los maestros de preescolar y los bebés, en una investigación doctoral en curso, los datos se generaron a través de observaciones en una guardería pública en Minas Gerais. En las observaciones, se produjeron secuencias fotográficas, centrándose en los momentos de contacto corporal entre adultos y bebés, a lo largo de la vida educativa diaria. Posteriormente, algunas secuencias fueron apreciadas y discutidas en reuniones con los maestros que participaron en la investigación. Algunos de los resultados mostraron tipologías de movimientos relacionales aproximados identificados en gestos dibujados entre bebés y adultos. Las imágenes recopiladas también revelan la necesidad de más tiempo y espacios al aire libre para mejorar las experiencias de cuerpos expandidos que se miran a sí mismos y al otro, en diálogo, produciendo significados con la naturaleza. O corpo é materialidade, substância viva, pulsante, mediadora das relações humanas e, neste trabalho, ocupa o centro da discussão. Ao buscar pelas relações corporais tecidas entre professoras de Educação Infantil e bebês, em uma pesquisa de doutorado em andamento, os dados foram gerados por meio de observações em uma creche pública do interior mineiro. Nas observações, produziram-se sequências fotográficas, focando momentos de contato corporal entre adultos e bebês, ao longo do cotidiano educativo. Posteriormente, algumas sequências foram apreciadas e discutidas em encontros com as professoras participantes da pesquisa. Alguns dos resultados evidenciaram tipologias de movimentos relacionais aproximados, identificados nos gestos desenhados entre bebês e adultos. As imagens recolhidas revelam também a necessidade de mais tempos e de espaços ao ar livre para potencializar experiências de corpos expandidos, que olham para Si e para o Outro, dialogando, produzindo sentidos com a/na natureza.EdUECE2020-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/164710.25053/redufor.v5i14mai/ago.1647Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 115-132Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 115-132Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 115-132Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 115-1322448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2475https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2477https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2599Copyright (c) 2020 Patrícia Vieira Bonfim, Luciana Esmeralda Ostettohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBonfim, Patrícia VieiraOstetto, Luciana Esmeralda2023-06-29T13:26:20Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/1647Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:26:20Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships
En la gestualidad de maestras y bebés, el cuerpo habla de relaciones
Na gestualidade de professoras e bebês, o corpo fala de relações
title In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships
spellingShingle In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships
Bonfim, Patrícia Vieira
Corpo
Educação Infantil
Creche
Relação adulto-bebê
A relação corporal adulto-bebês na creche
Body
Child education
Nursery
Adult-baby relationship
title_short In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships
title_full In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships
title_fullStr In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships
title_full_unstemmed In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships
title_sort In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships
author Bonfim, Patrícia Vieira
author_facet Bonfim, Patrícia Vieira
Ostetto, Luciana Esmeralda
author_role author
author2 Ostetto, Luciana Esmeralda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonfim, Patrícia Vieira
Ostetto, Luciana Esmeralda
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo
Educação Infantil
Creche
Relação adulto-bebê
A relação corporal adulto-bebês na creche
Body
Child education
Nursery
Adult-baby relationship
topic Corpo
Educação Infantil
Creche
Relação adulto-bebê
A relação corporal adulto-bebês na creche
Body
Child education
Nursery
Adult-baby relationship
description The body is materiality, a living, pulsating substance that mediates human relations and, in this work, occupies the center of the discussion. When searching for the woven bodily relationships between preschool teachers and babies, in an ongoing doctorate research, the data were generated through observations in a public nursery in the country side of Minas Gerais. Observations produced photographic sequences, focusing on moments of body contact between adults and babies, throughout the educational routine. Subsequently, some sequences were appreciated and discussed in meetings with the teachers participating in the research. Some of the results showed typologies of approximate relational movements identified in gestures drawn between infants and adults. The images collected also reveal the need for more time and outdoor spaces to enhance experiences of expanded bodies that look at themselves and the other, in dialogue, producing meanings with nature.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647
10.25053/redufor.v5i14mai/ago.1647
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.1647
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2475
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2477
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2599
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Patrícia Vieira Bonfim, Luciana Esmeralda Ostetto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Patrícia Vieira Bonfim, Luciana Esmeralda Ostetto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 115-132
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 115-132
Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 115-132
Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 115-132
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443708567552