In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647 |
Resumo: | The body is materiality, a living, pulsating substance that mediates human relations and, in this work, occupies the center of the discussion. When searching for the woven bodily relationships between preschool teachers and babies, in an ongoing doctorate research, the data were generated through observations in a public nursery in the country side of Minas Gerais. Observations produced photographic sequences, focusing on moments of body contact between adults and babies, throughout the educational routine. Subsequently, some sequences were appreciated and discussed in meetings with the teachers participating in the research. Some of the results showed typologies of approximate relational movements identified in gestures drawn between infants and adults. The images collected also reveal the need for more time and outdoor spaces to enhance experiences of expanded bodies that look at themselves and the other, in dialogue, producing meanings with nature. |
id |
UECE-1_d1b1d9089d480770d6c2e6cba96b58c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/1647 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationshipsEn la gestualidad de maestras y bebés, el cuerpo habla de relacionesNa gestualidade de professoras e bebês, o corpo fala de relaçõesCorpoEducação InfantilCrecheRelação adulto-bebêA relação corporal adulto-bebês na crecheBodyChild educationNurseryAdult-baby relationshipThe body is materiality, a living, pulsating substance that mediates human relations and, in this work, occupies the center of the discussion. When searching for the woven bodily relationships between preschool teachers and babies, in an ongoing doctorate research, the data were generated through observations in a public nursery in the country side of Minas Gerais. Observations produced photographic sequences, focusing on moments of body contact between adults and babies, throughout the educational routine. Subsequently, some sequences were appreciated and discussed in meetings with the teachers participating in the research. Some of the results showed typologies of approximate relational movements identified in gestures drawn between infants and adults. The images collected also reveal the need for more time and outdoor spaces to enhance experiences of expanded bodies that look at themselves and the other, in dialogue, producing meanings with nature. El cuerpo es la materialidad, una sustancia viva y pulsante que media las relaciones humanas y, en este trabajo, ocupa el centro de la discusión. Al buscar las relaciones corporales entre los maestros de preescolar y los bebés, en una investigación doctoral en curso, los datos se generaron a través de observaciones en una guardería pública en Minas Gerais. En las observaciones, se produjeron secuencias fotográficas, centrándose en los momentos de contacto corporal entre adultos y bebés, a lo largo de la vida educativa diaria. Posteriormente, algunas secuencias fueron apreciadas y discutidas en reuniones con los maestros que participaron en la investigación. Algunos de los resultados mostraron tipologías de movimientos relacionales aproximados identificados en gestos dibujados entre bebés y adultos. Las imágenes recopiladas también revelan la necesidad de más tiempo y espacios al aire libre para mejorar las experiencias de cuerpos expandidos que se miran a sí mismos y al otro, en diálogo, produciendo significados con la naturaleza. O corpo é materialidade, substância viva, pulsante, mediadora das relações humanas e, neste trabalho, ocupa o centro da discussão. Ao buscar pelas relações corporais tecidas entre professoras de Educação Infantil e bebês, em uma pesquisa de doutorado em andamento, os dados foram gerados por meio de observações em uma creche pública do interior mineiro. Nas observações, produziram-se sequências fotográficas, focando momentos de contato corporal entre adultos e bebês, ao longo do cotidiano educativo. Posteriormente, algumas sequências foram apreciadas e discutidas em encontros com as professoras participantes da pesquisa. Alguns dos resultados evidenciaram tipologias de movimentos relacionais aproximados, identificados nos gestos desenhados entre bebês e adultos. As imagens recolhidas revelam também a necessidade de mais tempos e de espaços ao ar livre para potencializar experiências de corpos expandidos, que olham para Si e para o Outro, dialogando, produzindo sentidos com a/na natureza.EdUECE2020-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/164710.25053/redufor.v5i14mai/ago.1647Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 115-132Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 115-132Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 115-132Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 115-1322448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2475https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2477https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2599Copyright (c) 2020 Patrícia Vieira Bonfim, Luciana Esmeralda Ostettohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBonfim, Patrícia VieiraOstetto, Luciana Esmeralda2023-06-29T13:26:20Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/1647Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:26:20Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships En la gestualidad de maestras y bebés, el cuerpo habla de relaciones Na gestualidade de professoras e bebês, o corpo fala de relações |
title |
In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships |
spellingShingle |
In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships Bonfim, Patrícia Vieira Corpo Educação Infantil Creche Relação adulto-bebê A relação corporal adulto-bebês na creche Body Child education Nursery Adult-baby relationship |
title_short |
In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships |
title_full |
In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships |
title_fullStr |
In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships |
title_full_unstemmed |
In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships |
title_sort |
In the gesturality of teachers and babies, the body speaks of relationships |
author |
Bonfim, Patrícia Vieira |
author_facet |
Bonfim, Patrícia Vieira Ostetto, Luciana Esmeralda |
author_role |
author |
author2 |
Ostetto, Luciana Esmeralda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bonfim, Patrícia Vieira Ostetto, Luciana Esmeralda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpo Educação Infantil Creche Relação adulto-bebê A relação corporal adulto-bebês na creche Body Child education Nursery Adult-baby relationship |
topic |
Corpo Educação Infantil Creche Relação adulto-bebê A relação corporal adulto-bebês na creche Body Child education Nursery Adult-baby relationship |
description |
The body is materiality, a living, pulsating substance that mediates human relations and, in this work, occupies the center of the discussion. When searching for the woven bodily relationships between preschool teachers and babies, in an ongoing doctorate research, the data were generated through observations in a public nursery in the country side of Minas Gerais. Observations produced photographic sequences, focusing on moments of body contact between adults and babies, throughout the educational routine. Subsequently, some sequences were appreciated and discussed in meetings with the teachers participating in the research. Some of the results showed typologies of approximate relational movements identified in gestures drawn between infants and adults. The images collected also reveal the need for more time and outdoor spaces to enhance experiences of expanded bodies that look at themselves and the other, in dialogue, producing meanings with nature. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.1647 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v5i14mai/ago.1647 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2475 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2477 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1647/2599 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Patrícia Vieira Bonfim, Luciana Esmeralda Ostetto http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Patrícia Vieira Bonfim, Luciana Esmeralda Ostetto http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 115-132 Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 115-132 Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 115-132 Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 115-132 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443708567552 |