Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Nilson Lopes
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Sousa, José Moreira de, Moura, Ana Paula Monteiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723
Resumo: The research sought to understand the level of learning of Physics content by high school students at CETI-Moderna, located in the municipality of São Raimundo Nonato – PI, investigating to what extent experimental practices in Physics teaching constitute fundamental tools for the process of learning. The qualitative-quantitative case study involved students from the 1st, 2nd and 3rd year of High School. The instrument used for data collection was the questionnaire. The results highlighted the difficulties faced by students in the Physics subject, mainly regarding the students' lack of understanding of the terms and formulas presented by teachers and the lack of diversity in the application of Physics in the daily context. Therefore, the statistical data highlights aspects to be improved so that Physics is not taught as a calculus-based subject, but as one that presents a philosophical line of nature that is entirely related to the students' daily lives.
id UECE-6_095b093d780c1549f9b90cc2058baee6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/11723
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de casoEnsino de FísicaEnsino e AprendizagemEstudo de casoPhysics TeachingExperimental practicesCase studyThe research sought to understand the level of learning of Physics content by high school students at CETI-Moderna, located in the municipality of São Raimundo Nonato – PI, investigating to what extent experimental practices in Physics teaching constitute fundamental tools for the process of learning. The qualitative-quantitative case study involved students from the 1st, 2nd and 3rd year of High School. The instrument used for data collection was the questionnaire. The results highlighted the difficulties faced by students in the Physics subject, mainly regarding the students' lack of understanding of the terms and formulas presented by teachers and the lack of diversity in the application of Physics in the daily context. Therefore, the statistical data highlights aspects to be improved so that Physics is not taught as a calculus-based subject, but as one that presents a philosophical line of nature that is entirely related to the students' daily lives.A pesquisa buscou compreender o nível de aprendizagem dos conteúdos de Física pelos alunos do Ensino Médio do CETI-Moderna, localizado no município de São Raimundo Nonato – PI, investigando em que medida as práticas experimentais no ensino de Física constituem ferramentas fundamentais para o processo de aprendizagem. A pesquisa de abordagem qualiquantitativa, do tipo estudo de caso, teve como sujeitos os alunos das turmas de 1º, 2º e 3º ano do Ensino Médio. O instrumento utilizado para coleta de dados foi o questionário. Os resultados apontaram as dificuldades enfrentadas pelos alunos na disciplina de Física, principalmente no que concerne a falta de compreensão de termos e fórmulas apresentados pelos professores e a pouca diversidade de aplicação da Física no contexto diário. Portanto, os dados estatísticos evidenciam aspectos a serem melhorados de modo que a Física seja trabalhada não como uma disciplina de cálculos, mas que apresenta uma linha filosófica da natureza que está inteiramente relacionada com o cotidiano dos alunos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1172310.47149/pemo.v6.e11723Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11723Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11723Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e117232675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723/11021https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723/11022Copyright (c) 2024 Nilson Lopes Santos, José Moreira de Sousa, Ana Paula Monteiro de Moura (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Nilson LopesSousa, José Moreira deMoura, Ana Paula Monteiro de2024-04-19T12:54:10Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11723Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-04-19T12:54:10Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso
title Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso
spellingShingle Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso
Santos, Nilson Lopes
Ensino de Física
Ensino e Aprendizagem
Estudo de caso
Physics Teaching
Experimental practices
Case study
title_short Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso
title_full Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso
title_fullStr Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso
title_full_unstemmed Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso
title_sort Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso
author Santos, Nilson Lopes
author_facet Santos, Nilson Lopes
Sousa, José Moreira de
Moura, Ana Paula Monteiro de
author_role author
author2 Sousa, José Moreira de
Moura, Ana Paula Monteiro de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Nilson Lopes
Sousa, José Moreira de
Moura, Ana Paula Monteiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Ensino e Aprendizagem
Estudo de caso
Physics Teaching
Experimental practices
Case study
topic Ensino de Física
Ensino e Aprendizagem
Estudo de caso
Physics Teaching
Experimental practices
Case study
description The research sought to understand the level of learning of Physics content by high school students at CETI-Moderna, located in the municipality of São Raimundo Nonato – PI, investigating to what extent experimental practices in Physics teaching constitute fundamental tools for the process of learning. The qualitative-quantitative case study involved students from the 1st, 2nd and 3rd year of High School. The instrument used for data collection was the questionnaire. The results highlighted the difficulties faced by students in the Physics subject, mainly regarding the students' lack of understanding of the terms and formulas presented by teachers and the lack of diversity in the application of Physics in the daily context. Therefore, the statistical data highlights aspects to be improved so that Physics is not taught as a calculus-based subject, but as one that presents a philosophical line of nature that is entirely related to the students' daily lives.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723
10.47149/pemo.v6.e11723
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v6.e11723
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723/11021
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723/11022
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Nilson Lopes Santos, José Moreira de Sousa, Ana Paula Monteiro de Moura (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Nilson Lopes Santos, José Moreira de Sousa, Ana Paula Monteiro de Moura (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11723
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11723
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11723
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154492940288