Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723 |
Resumo: | The research sought to understand the level of learning of Physics content by high school students at CETI-Moderna, located in the municipality of São Raimundo Nonato – PI, investigating to what extent experimental practices in Physics teaching constitute fundamental tools for the process of learning. The qualitative-quantitative case study involved students from the 1st, 2nd and 3rd year of High School. The instrument used for data collection was the questionnaire. The results highlighted the difficulties faced by students in the Physics subject, mainly regarding the students' lack of understanding of the terms and formulas presented by teachers and the lack of diversity in the application of Physics in the daily context. Therefore, the statistical data highlights aspects to be improved so that Physics is not taught as a calculus-based subject, but as one that presents a philosophical line of nature that is entirely related to the students' daily lives. |
id |
UECE-6_095b093d780c1549f9b90cc2058baee6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/11723 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de casoEnsino de FísicaEnsino e AprendizagemEstudo de casoPhysics TeachingExperimental practicesCase studyThe research sought to understand the level of learning of Physics content by high school students at CETI-Moderna, located in the municipality of São Raimundo Nonato – PI, investigating to what extent experimental practices in Physics teaching constitute fundamental tools for the process of learning. The qualitative-quantitative case study involved students from the 1st, 2nd and 3rd year of High School. The instrument used for data collection was the questionnaire. The results highlighted the difficulties faced by students in the Physics subject, mainly regarding the students' lack of understanding of the terms and formulas presented by teachers and the lack of diversity in the application of Physics in the daily context. Therefore, the statistical data highlights aspects to be improved so that Physics is not taught as a calculus-based subject, but as one that presents a philosophical line of nature that is entirely related to the students' daily lives.A pesquisa buscou compreender o nível de aprendizagem dos conteúdos de Física pelos alunos do Ensino Médio do CETI-Moderna, localizado no município de São Raimundo Nonato – PI, investigando em que medida as práticas experimentais no ensino de Física constituem ferramentas fundamentais para o processo de aprendizagem. A pesquisa de abordagem qualiquantitativa, do tipo estudo de caso, teve como sujeitos os alunos das turmas de 1º, 2º e 3º ano do Ensino Médio. O instrumento utilizado para coleta de dados foi o questionário. Os resultados apontaram as dificuldades enfrentadas pelos alunos na disciplina de Física, principalmente no que concerne a falta de compreensão de termos e fórmulas apresentados pelos professores e a pouca diversidade de aplicação da Física no contexto diário. Portanto, os dados estatísticos evidenciam aspectos a serem melhorados de modo que a Física seja trabalhada não como uma disciplina de cálculos, mas que apresenta uma linha filosófica da natureza que está inteiramente relacionada com o cotidiano dos alunos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1172310.47149/pemo.v6.e11723Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11723Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11723Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e117232675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723/11021https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723/11022Copyright (c) 2024 Nilson Lopes Santos, José Moreira de Sousa, Ana Paula Monteiro de Moura (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Nilson LopesSousa, José Moreira deMoura, Ana Paula Monteiro de2024-04-19T12:54:10Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11723Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-04-19T12:54:10Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso |
title |
Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso |
spellingShingle |
Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso Santos, Nilson Lopes Ensino de Física Ensino e Aprendizagem Estudo de caso Physics Teaching Experimental practices Case study |
title_short |
Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso |
title_full |
Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso |
title_fullStr |
Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso |
title_sort |
Ensino de fı́sica na percepção dos alunos do ensino médio: um estudo de caso |
author |
Santos, Nilson Lopes |
author_facet |
Santos, Nilson Lopes Sousa, José Moreira de Moura, Ana Paula Monteiro de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, José Moreira de Moura, Ana Paula Monteiro de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Nilson Lopes Sousa, José Moreira de Moura, Ana Paula Monteiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Ensino e Aprendizagem Estudo de caso Physics Teaching Experimental practices Case study |
topic |
Ensino de Física Ensino e Aprendizagem Estudo de caso Physics Teaching Experimental practices Case study |
description |
The research sought to understand the level of learning of Physics content by high school students at CETI-Moderna, located in the municipality of São Raimundo Nonato – PI, investigating to what extent experimental practices in Physics teaching constitute fundamental tools for the process of learning. The qualitative-quantitative case study involved students from the 1st, 2nd and 3rd year of High School. The instrument used for data collection was the questionnaire. The results highlighted the difficulties faced by students in the Physics subject, mainly regarding the students' lack of understanding of the terms and formulas presented by teachers and the lack of diversity in the application of Physics in the daily context. Therefore, the statistical data highlights aspects to be improved so that Physics is not taught as a calculus-based subject, but as one that presents a philosophical line of nature that is entirely related to the students' daily lives. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723 10.47149/pemo.v6.e11723 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v6.e11723 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723/11021 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11723/11022 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Nilson Lopes Santos, José Moreira de Sousa, Ana Paula Monteiro de Moura (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Nilson Lopes Santos, José Moreira de Sousa, Ana Paula Monteiro de Moura (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11723 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11723 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11723 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213154492940288 |