Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663 |
Resumo: | This article addresses the theme of the Common National Curricular Base, and aims to address how to relate competences and curricular skills with a focus on didactic planning. This approach has a qualitative nature and the methodology used is the bibliographic, taking BNCC (2018), Arroyo (2013), Sacristán (2017) as the theoretical framework, among others. Initially we seek to conceptualize competencies, then the curriculum in a critical historical context. And in a more didactic connection, we saw planning as a source of conducting the routines performed in the school, its challenges and perspectives in the face of the reflection action to teach and learn well. The teacher's responsibility is based on studying and planning actions that integrate children in school for literacy at the right age and for concrete social inclusion. It is concluded that the BNCC must be easily accessible to every educator, in order to assist them in the reconstruction of viable didactic paths. |
id |
UECE-6_2344e9d956da14af5e2e1d7e868c1598 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3663 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolarBase Nacional Comum Curricular: competências, habilidades e o planejamento escolarBase Nacional Comum CurricularCompetências e habilidadesPlanejamento escolarBase Nacional Comum Curricular Planejamento escolarThis article addresses the theme of the Common National Curricular Base, and aims to address how to relate competences and curricular skills with a focus on didactic planning. This approach has a qualitative nature and the methodology used is the bibliographic, taking BNCC (2018), Arroyo (2013), Sacristán (2017) as the theoretical framework, among others. Initially we seek to conceptualize competencies, then the curriculum in a critical historical context. And in a more didactic connection, we saw planning as a source of conducting the routines performed in the school, its challenges and perspectives in the face of the reflection action to teach and learn well. The teacher's responsibility is based on studying and planning actions that integrate children in school for literacy at the right age and for concrete social inclusion. It is concluded that the BNCC must be easily accessible to every educator, in order to assist them in the reconstruction of viable didactic paths.Este artigo aborda a temática da Base Nacional Comum Curricular, e tem como objetivo tratar sobre como relacionar competências e habilidades curriculares tendo como foco o planejamento didático. Esta abordagem tem cunho qualitativo e a metodologia empregada é a bibliográfica, tomando como referencial teórico a BNCC (2018), Arroyo (2013), Sacristán (2017), entre outros. Inicialmente buscamos conceituar competências em seguida o currículo em um contexto histórico crítico. E numa ligação mais didática, vimos o planejamento como fonte condutora das rotinas desempenhadas na escola, seus desafios e perspectivas diante da reflexão, ação para bem ensinar e aprender. A responsabilidade do docente fundamenta-se em estudar e planejar ações que integrem as crianças na escola para a alfabetização na idade certa e para a inclusão social concreta. Conclui-se que a BNCC deve ser de fácil acesso a todo educador, de modo a auxiliá-los na reconstrução de caminhos didáticos viáveis.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/366310.47149/pemo.v2i1.3663Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-132675-519X10.47149/pemo.v2i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663/4185Copyright (c) 2020 Valquiria Soares Mota Sabóia, Rozilda Pereira Barbosa (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSabóia, Valquiria Soares MotaBarbosa, Rozilda Pereira2021-06-03T14:43:40Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3663Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T14:43:40Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar Base Nacional Comum Curricular: competências, habilidades e o planejamento escolar |
title |
Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar |
spellingShingle |
Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar Sabóia, Valquiria Soares Mota Base Nacional Comum Curricular Competências e habilidades Planejamento escolar Base Nacional Comum Curricular Planejamento escolar |
title_short |
Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar |
title_full |
Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar |
title_fullStr |
Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar |
title_full_unstemmed |
Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar |
title_sort |
Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar |
author |
Sabóia, Valquiria Soares Mota |
author_facet |
Sabóia, Valquiria Soares Mota Barbosa, Rozilda Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Rozilda Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sabóia, Valquiria Soares Mota Barbosa, Rozilda Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Base Nacional Comum Curricular Competências e habilidades Planejamento escolar Base Nacional Comum Curricular Planejamento escolar |
topic |
Base Nacional Comum Curricular Competências e habilidades Planejamento escolar Base Nacional Comum Curricular Planejamento escolar |
description |
This article addresses the theme of the Common National Curricular Base, and aims to address how to relate competences and curricular skills with a focus on didactic planning. This approach has a qualitative nature and the methodology used is the bibliographic, taking BNCC (2018), Arroyo (2013), Sacristán (2017) as the theoretical framework, among others. Initially we seek to conceptualize competencies, then the curriculum in a critical historical context. And in a more didactic connection, we saw planning as a source of conducting the routines performed in the school, its challenges and perspectives in the face of the reflection action to teach and learn well. The teacher's responsibility is based on studying and planning actions that integrate children in school for literacy at the right age and for concrete social inclusion. It is concluded that the BNCC must be easily accessible to every educator, in order to assist them in the reconstruction of viable didactic paths. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663 10.47149/pemo.v2i1.3663 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v2i1.3663 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663/4185 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Valquiria Soares Mota Sabóia, Rozilda Pereira Barbosa (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Valquiria Soares Mota Sabóia, Rozilda Pereira Barbosa (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13 2675-519X 10.47149/pemo.v2i1 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213152922173440 |