Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ozório, Francisca Janaina Dantas Galvão
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cavalcante, Petrônio, Muniz, Querem Hapuque Monteiro, Gomes, Robéria Vieira Barreto, Paim, Igor de Moraes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3864
Resumo: Currently, the world population is experiencing a unique moment in human history, due to the impacts caused by the COVID-19 pandemic. In this context, the objective of this article is to analyze, in a reflexive way, the guidelines developed by SME for the offer of ESA in time of social distance, due to the pandemic. It is a bibliographic study, of a descriptive nature, which included research, articles of the current literature about the public policies that guide the ESA and a documentary analysis, being part of this theoretical overview some laws, ordinances, guidelines and regulations. The results showed that the recent guidelines provided by SME / Fortaleza and the CNE, elaborated due to the pandemic, do not fully address the needs of Special Education students, that is, they are not sufficient to improve the conditions of the ESA students' learning process regarding the offering of inclusive education.
id UECE-6_839940a0ab22aa5430b4bfb167f69e0f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3864
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemicPolíticas públicas para o atendimento educacional especializado em Fortaleza durante a pandemiaPolíticas PúblicasAtendimento Educacional EspecializadoCOVID-19Public policiesSpecialized Educational ServiceCOVID-19Currently, the world population is experiencing a unique moment in human history, due to the impacts caused by the COVID-19 pandemic. In this context, the objective of this article is to analyze, in a reflexive way, the guidelines developed by SME for the offer of ESA in time of social distance, due to the pandemic. It is a bibliographic study, of a descriptive nature, which included research, articles of the current literature about the public policies that guide the ESA and a documentary analysis, being part of this theoretical overview some laws, ordinances, guidelines and regulations. The results showed that the recent guidelines provided by SME / Fortaleza and the CNE, elaborated due to the pandemic, do not fully address the needs of Special Education students, that is, they are not sufficient to improve the conditions of the ESA students' learning process regarding the offering of inclusive education.Atualmente, a população mundial vivencia um momento ímpar na história da humanidade, em virtude dos impactos causados pela pandemia da COVID-19. Nesse contexto, o objetivo deste artigo é analisar, de forma reflexiva, as orientações elaboradas pela SME para a oferta do AEE em tempo de distanciamento social, em virtude da pandemia. Trata-se de um estudo bibliográfico, de natureza descritiva, que contemplou pesquisas, artigos da literatura vigente acerca das políticas públicas que norteiam o AEE e uma análise documental, fazendo parte desse apanhado teórico algumas leis, portarias, orientações e regulamentos. Os resultados evidenciaram que as recentes orientações disponibilizadas pela SME/Fortaleza e pelo CNE, elaboradas em virtude da pandemia, não contemplam na totalidade as necessidades dos alunos da Educação Especial, ou seja, não são suficientes para melhorar as condições do processo de aprendizagem dos alunos do AEE no que se refere à oferta de uma educação inclusiva.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/386410.47149/pemo.v3i1.3864Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313864Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313864Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3138642675-519X10.47149/pemo.v3i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3864/3491Copyright (c) 2020 Francisca Janaina Dantas Galvão Ozório, Petrônio Cavalcante, Querem Hapuque Monteiro Muniz, Robéria Vieira Barreto Gomes, Igor de Moraes Paim (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOzório, Francisca Janaina Dantas GalvãoCavalcante, PetrônioMuniz, Querem Hapuque MonteiroGomes, Robéria Vieira BarretoPaim, Igor de Moraes2021-05-19T22:57:19Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3864Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-05-19T22:57:19Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic
Políticas públicas para o atendimento educacional especializado em Fortaleza durante a pandemia
title Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic
spellingShingle Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic
Ozório, Francisca Janaina Dantas Galvão
Políticas Públicas
Atendimento Educacional Especializado
COVID-19
Public policies
Specialized Educational Service
COVID-19
title_short Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic
title_full Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic
title_fullStr Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic
title_full_unstemmed Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic
title_sort Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic
author Ozório, Francisca Janaina Dantas Galvão
author_facet Ozório, Francisca Janaina Dantas Galvão
Cavalcante, Petrônio
Muniz, Querem Hapuque Monteiro
Gomes, Robéria Vieira Barreto
Paim, Igor de Moraes
author_role author
author2 Cavalcante, Petrônio
Muniz, Querem Hapuque Monteiro
Gomes, Robéria Vieira Barreto
Paim, Igor de Moraes
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ozório, Francisca Janaina Dantas Galvão
Cavalcante, Petrônio
Muniz, Querem Hapuque Monteiro
Gomes, Robéria Vieira Barreto
Paim, Igor de Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Públicas
Atendimento Educacional Especializado
COVID-19
Public policies
Specialized Educational Service
COVID-19
topic Políticas Públicas
Atendimento Educacional Especializado
COVID-19
Public policies
Specialized Educational Service
COVID-19
description Currently, the world population is experiencing a unique moment in human history, due to the impacts caused by the COVID-19 pandemic. In this context, the objective of this article is to analyze, in a reflexive way, the guidelines developed by SME for the offer of ESA in time of social distance, due to the pandemic. It is a bibliographic study, of a descriptive nature, which included research, articles of the current literature about the public policies that guide the ESA and a documentary analysis, being part of this theoretical overview some laws, ordinances, guidelines and regulations. The results showed that the recent guidelines provided by SME / Fortaleza and the CNE, elaborated due to the pandemic, do not fully address the needs of Special Education students, that is, they are not sufficient to improve the conditions of the ESA students' learning process regarding the offering of inclusive education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3864
10.47149/pemo.v3i1.3864
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3864
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v3i1.3864
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3864/3491
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313864
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313864
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e313864
2675-519X
10.47149/pemo.v3i1
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152984039424