A critical look at BNC-Formation: between paths and detours

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima , Jociene Araújo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Cleidileny Ingrid Oliveira da, Oliveira, Brena Kécia Andrade de, Oliveira, Meyre Ester Barbosa de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669
Resumo: The present research aims to analyze the proposals addressed to teacher training in recent years with a focus on promoting a discussion about the BNC-Formation instituted in 2019. For this, we resort to qualitative research of a bibliographic and documentary nature due to the necessary procedures of to be carried out for the composition of the study. Thus, we mobilized authors such as Ball (2012), Gatti (2010) and Pereira (2021) to help us carry out reflections and discussions. As a result, we emphasize the close relationship of BNC-Formação with the previous curricular documents placed in education, as well as the constant attempt to make the teaching practice accountable and control.
id UECE-6_97b28166183736206ba4736b9090f0a0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8669
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling A critical look at BNC-Formation: between paths and detoursUm olhar crítico sobre a BNC-Formação: entre caminhos e descaminhosFormação de ProfessoresBNC-FormaçãoResponsabilização docenteTeacher TrainingBNC-TrainingTeacher accountabilityThe present research aims to analyze the proposals addressed to teacher training in recent years with a focus on promoting a discussion about the BNC-Formation instituted in 2019. For this, we resort to qualitative research of a bibliographic and documentary nature due to the necessary procedures of to be carried out for the composition of the study. Thus, we mobilized authors such as Ball (2012), Gatti (2010) and Pereira (2021) to help us carry out reflections and discussions. As a result, we emphasize the close relationship of BNC-Formação with the previous curricular documents placed in education, as well as the constant attempt to make the teaching practice accountable and control.A presente pesquisa possui como objetivo analisar as proposições endereçadas para a formação de professores nos últimos anos com foco em promover uma discussão sobre a BNC-Formação instituída em 2019. Para isso, recorremos a pesquisa qualitativa de cunho bibliográfico e documental devido aos procedimentos realizados para composição do estudo. Assim, mobilizamos autores como Ball (2012), Gatti (2010) e Pereira (2021) para nos auxiliar na efetivação das discussões. Como resultados, ressaltamos a estreita relação da BNC-Formação com os documentos curriculares anteriores postos na educação, assim como a constante tentativa de responsabilização e controle da prática docente.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/866910.47149/pemo.v4.e48669Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e48669Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e48669Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e486692675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/7468https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/8272https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/8879Copyright (c) 2022 Jociene Araújo Lima , Cleidileny Ingrid Oliveira da Silva, Brena Kécia Andrade de Oliveira, Meyre Ester Barbosa de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima , Jociene AraújoSilva, Cleidileny Ingrid Oliveira daOliveira, Brena Kécia Andrade deOliveira, Meyre Ester Barbosa de2023-10-10T20:32:24Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8669Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-10T20:32:24Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv A critical look at BNC-Formation: between paths and detours
Um olhar crítico sobre a BNC-Formação: entre caminhos e descaminhos
title A critical look at BNC-Formation: between paths and detours
spellingShingle A critical look at BNC-Formation: between paths and detours
Lima , Jociene Araújo
Formação de Professores
BNC-Formação
Responsabilização docente
Teacher Training
BNC-Training
Teacher accountability
title_short A critical look at BNC-Formation: between paths and detours
title_full A critical look at BNC-Formation: between paths and detours
title_fullStr A critical look at BNC-Formation: between paths and detours
title_full_unstemmed A critical look at BNC-Formation: between paths and detours
title_sort A critical look at BNC-Formation: between paths and detours
author Lima , Jociene Araújo
author_facet Lima , Jociene Araújo
Silva, Cleidileny Ingrid Oliveira da
Oliveira, Brena Kécia Andrade de
Oliveira, Meyre Ester Barbosa de
author_role author
author2 Silva, Cleidileny Ingrid Oliveira da
Oliveira, Brena Kécia Andrade de
Oliveira, Meyre Ester Barbosa de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima , Jociene Araújo
Silva, Cleidileny Ingrid Oliveira da
Oliveira, Brena Kécia Andrade de
Oliveira, Meyre Ester Barbosa de
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
BNC-Formação
Responsabilização docente
Teacher Training
BNC-Training
Teacher accountability
topic Formação de Professores
BNC-Formação
Responsabilização docente
Teacher Training
BNC-Training
Teacher accountability
description The present research aims to analyze the proposals addressed to teacher training in recent years with a focus on promoting a discussion about the BNC-Formation instituted in 2019. For this, we resort to qualitative research of a bibliographic and documentary nature due to the necessary procedures of to be carried out for the composition of the study. Thus, we mobilized authors such as Ball (2012), Gatti (2010) and Pereira (2021) to help us carry out reflections and discussions. As a result, we emphasize the close relationship of BNC-Formação with the previous curricular documents placed in education, as well as the constant attempt to make the teaching practice accountable and control.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669
10.47149/pemo.v4.e48669
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v4.e48669
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/7468
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/8272
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/8879
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e48669
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e48669
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e48669
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153971798016