A critical look at BNC-Formation: between paths and detours
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669 |
Resumo: | The present research aims to analyze the proposals addressed to teacher training in recent years with a focus on promoting a discussion about the BNC-Formation instituted in 2019. For this, we resort to qualitative research of a bibliographic and documentary nature due to the necessary procedures of to be carried out for the composition of the study. Thus, we mobilized authors such as Ball (2012), Gatti (2010) and Pereira (2021) to help us carry out reflections and discussions. As a result, we emphasize the close relationship of BNC-Formação with the previous curricular documents placed in education, as well as the constant attempt to make the teaching practice accountable and control. |
id |
UECE-6_97b28166183736206ba4736b9090f0a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8669 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
A critical look at BNC-Formation: between paths and detoursUm olhar crítico sobre a BNC-Formação: entre caminhos e descaminhosFormação de ProfessoresBNC-FormaçãoResponsabilização docenteTeacher TrainingBNC-TrainingTeacher accountabilityThe present research aims to analyze the proposals addressed to teacher training in recent years with a focus on promoting a discussion about the BNC-Formation instituted in 2019. For this, we resort to qualitative research of a bibliographic and documentary nature due to the necessary procedures of to be carried out for the composition of the study. Thus, we mobilized authors such as Ball (2012), Gatti (2010) and Pereira (2021) to help us carry out reflections and discussions. As a result, we emphasize the close relationship of BNC-Formação with the previous curricular documents placed in education, as well as the constant attempt to make the teaching practice accountable and control.A presente pesquisa possui como objetivo analisar as proposições endereçadas para a formação de professores nos últimos anos com foco em promover uma discussão sobre a BNC-Formação instituída em 2019. Para isso, recorremos a pesquisa qualitativa de cunho bibliográfico e documental devido aos procedimentos realizados para composição do estudo. Assim, mobilizamos autores como Ball (2012), Gatti (2010) e Pereira (2021) para nos auxiliar na efetivação das discussões. Como resultados, ressaltamos a estreita relação da BNC-Formação com os documentos curriculares anteriores postos na educação, assim como a constante tentativa de responsabilização e controle da prática docente.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/866910.47149/pemo.v4.e48669Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e48669Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e48669Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e486692675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/7468https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/8272https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/8879Copyright (c) 2022 Jociene Araújo Lima , Cleidileny Ingrid Oliveira da Silva, Brena Kécia Andrade de Oliveira, Meyre Ester Barbosa de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima , Jociene AraújoSilva, Cleidileny Ingrid Oliveira daOliveira, Brena Kécia Andrade deOliveira, Meyre Ester Barbosa de2023-10-10T20:32:24Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8669Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-10T20:32:24Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A critical look at BNC-Formation: between paths and detours Um olhar crítico sobre a BNC-Formação: entre caminhos e descaminhos |
title |
A critical look at BNC-Formation: between paths and detours |
spellingShingle |
A critical look at BNC-Formation: between paths and detours Lima , Jociene Araújo Formação de Professores BNC-Formação Responsabilização docente Teacher Training BNC-Training Teacher accountability |
title_short |
A critical look at BNC-Formation: between paths and detours |
title_full |
A critical look at BNC-Formation: between paths and detours |
title_fullStr |
A critical look at BNC-Formation: between paths and detours |
title_full_unstemmed |
A critical look at BNC-Formation: between paths and detours |
title_sort |
A critical look at BNC-Formation: between paths and detours |
author |
Lima , Jociene Araújo |
author_facet |
Lima , Jociene Araújo Silva, Cleidileny Ingrid Oliveira da Oliveira, Brena Kécia Andrade de Oliveira, Meyre Ester Barbosa de |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Cleidileny Ingrid Oliveira da Oliveira, Brena Kécia Andrade de Oliveira, Meyre Ester Barbosa de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima , Jociene Araújo Silva, Cleidileny Ingrid Oliveira da Oliveira, Brena Kécia Andrade de Oliveira, Meyre Ester Barbosa de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores BNC-Formação Responsabilização docente Teacher Training BNC-Training Teacher accountability |
topic |
Formação de Professores BNC-Formação Responsabilização docente Teacher Training BNC-Training Teacher accountability |
description |
The present research aims to analyze the proposals addressed to teacher training in recent years with a focus on promoting a discussion about the BNC-Formation instituted in 2019. For this, we resort to qualitative research of a bibliographic and documentary nature due to the necessary procedures of to be carried out for the composition of the study. Thus, we mobilized authors such as Ball (2012), Gatti (2010) and Pereira (2021) to help us carry out reflections and discussions. As a result, we emphasize the close relationship of BNC-Formação with the previous curricular documents placed in education, as well as the constant attempt to make the teaching practice accountable and control. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669 10.47149/pemo.v4.e48669 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v4.e48669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/7468 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/8272 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669/8879 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e48669 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e48669 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e48669 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153971798016 |