Gender and sexuality: the perception of physical education teacher

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Edilene Araújo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Xerez, Antônia Solange Pinheiro, Nascimento, Karla Angelica Silva do, Souza, Paulo Ivany de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5033
Resumo: The present study analyzes the knowledge of physical education teachers working in basic education in public and private high schools in the city of Iguatu-CE, in relation to gender and sexuality issues. We carried out a field research, through the analysis of a semi-structured interview with seven open questions, answered by six physical education teachers from public and private schools in the city. The results show that the teachers do not have in-depth knowledge on issues related to gender and sexuality, both in the general and school contexts. All teachers exposed a lack of information, as well as confusion in terminologies about the subject. The study also revealed that even those who had partial knowledge on the subject showed a lack of theoretical foundation and sometimes did not know how to deal with situations related to sexuality that occurred in the classroom.
id UECE-6_a5b74fead74b562bd31908c1a36cdaa8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/5033
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Gender and sexuality: the perception of physical education teacherGênero e sexualidade: a percepção dos professores de educação físicaGêneroSexualidadeProfessoresEducação Física EscolarEducaçãoGenderSexualityTeachersSchool Physical EducationEducationEducaciónThe present study analyzes the knowledge of physical education teachers working in basic education in public and private high schools in the city of Iguatu-CE, in relation to gender and sexuality issues. We carried out a field research, through the analysis of a semi-structured interview with seven open questions, answered by six physical education teachers from public and private schools in the city. The results show that the teachers do not have in-depth knowledge on issues related to gender and sexuality, both in the general and school contexts. All teachers exposed a lack of information, as well as confusion in terminologies about the subject. The study also revealed that even those who had partial knowledge on the subject showed a lack of theoretical foundation and sometimes did not know how to deal with situations related to sexuality that occurred in the classroom.O presente estudo analisa o conhecimento dos professores de educação física atuantes na educação básica em escolas públicas e privadas de ensino médio da cidade de Iguatu-CE, em relação as questões de gênero e sexualidade. Realizamos uma pesquisa de campo, por meio da análise de uma entrevista semiestruturada com sete questões abertas, respondidas pelos seis professores/as de Educação Física de escolas públicas e privadas do referido município. Os resultados mostram que os professores não têm conhecimento aprofundado em questões relacionadas ao gênero e à sexualidade, tanto no contexto geral quanto escolar. Todos os professores expuseram deficiência de informação, bem como confusão nas terminologias sobre o assunto. O estudo revelou também que, mesmo aqueles que detiveram conhecimento parcial sobre o tema, mostraram-se carentes de embasamento teórico e em alguns momentos não sabiam lhe dar com situações relacionadas a sexualidade ocorridas em sala de aula.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/503310.47149/pemo.v3i2.5033Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e325033Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e325033Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3250332675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5033/3993Copyright (c) 2021 Maria Edilene Araújo Silva, Antônia Solange Pinheiro Xerez, Karla Angelica Silva do Nascimento, Paulo Ivany de Souza (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Edilene AraújoXerez, Antônia Solange PinheiroNascimento, Karla Angelica Silva doSouza, Paulo Ivany de2021-06-04T18:46:21Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5033Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T18:46:21Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender and sexuality: the perception of physical education teacher
Gênero e sexualidade: a percepção dos professores de educação física
title Gender and sexuality: the perception of physical education teacher
spellingShingle Gender and sexuality: the perception of physical education teacher
Silva, Maria Edilene Araújo
Gênero
Sexualidade
Professores
Educação Física Escolar
Educação
Gender
Sexuality
Teachers
School Physical Education
Education
Educación
title_short Gender and sexuality: the perception of physical education teacher
title_full Gender and sexuality: the perception of physical education teacher
title_fullStr Gender and sexuality: the perception of physical education teacher
title_full_unstemmed Gender and sexuality: the perception of physical education teacher
title_sort Gender and sexuality: the perception of physical education teacher
author Silva, Maria Edilene Araújo
author_facet Silva, Maria Edilene Araújo
Xerez, Antônia Solange Pinheiro
Nascimento, Karla Angelica Silva do
Souza, Paulo Ivany de
author_role author
author2 Xerez, Antônia Solange Pinheiro
Nascimento, Karla Angelica Silva do
Souza, Paulo Ivany de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Edilene Araújo
Xerez, Antônia Solange Pinheiro
Nascimento, Karla Angelica Silva do
Souza, Paulo Ivany de
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Sexualidade
Professores
Educação Física Escolar
Educação
Gender
Sexuality
Teachers
School Physical Education
Education
Educación
topic Gênero
Sexualidade
Professores
Educação Física Escolar
Educação
Gender
Sexuality
Teachers
School Physical Education
Education
Educación
description The present study analyzes the knowledge of physical education teachers working in basic education in public and private high schools in the city of Iguatu-CE, in relation to gender and sexuality issues. We carried out a field research, through the analysis of a semi-structured interview with seven open questions, answered by six physical education teachers from public and private schools in the city. The results show that the teachers do not have in-depth knowledge on issues related to gender and sexuality, both in the general and school contexts. All teachers exposed a lack of information, as well as confusion in terminologies about the subject. The study also revealed that even those who had partial knowledge on the subject showed a lack of theoretical foundation and sometimes did not know how to deal with situations related to sexuality that occurred in the classroom.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5033
10.47149/pemo.v3i2.5033
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5033
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v3i2.5033
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5033/3993
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e325033
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e325033
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e325033
2675-519X
10.47149/pemo.v3i2
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153412907008