Gender and sexuality: the perception of physical education teacher
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5033 |
Resumo: | The present study analyzes the knowledge of physical education teachers working in basic education in public and private high schools in the city of Iguatu-CE, in relation to gender and sexuality issues. We carried out a field research, through the analysis of a semi-structured interview with seven open questions, answered by six physical education teachers from public and private schools in the city. The results show that the teachers do not have in-depth knowledge on issues related to gender and sexuality, both in the general and school contexts. All teachers exposed a lack of information, as well as confusion in terminologies about the subject. The study also revealed that even those who had partial knowledge on the subject showed a lack of theoretical foundation and sometimes did not know how to deal with situations related to sexuality that occurred in the classroom. |
id |
UECE-6_a5b74fead74b562bd31908c1a36cdaa8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/5033 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender and sexuality: the perception of physical education teacherGênero e sexualidade: a percepção dos professores de educação físicaGêneroSexualidadeProfessoresEducação Física EscolarEducaçãoGenderSexualityTeachersSchool Physical EducationEducationEducaciónThe present study analyzes the knowledge of physical education teachers working in basic education in public and private high schools in the city of Iguatu-CE, in relation to gender and sexuality issues. We carried out a field research, through the analysis of a semi-structured interview with seven open questions, answered by six physical education teachers from public and private schools in the city. The results show that the teachers do not have in-depth knowledge on issues related to gender and sexuality, both in the general and school contexts. All teachers exposed a lack of information, as well as confusion in terminologies about the subject. The study also revealed that even those who had partial knowledge on the subject showed a lack of theoretical foundation and sometimes did not know how to deal with situations related to sexuality that occurred in the classroom.O presente estudo analisa o conhecimento dos professores de educação física atuantes na educação básica em escolas públicas e privadas de ensino médio da cidade de Iguatu-CE, em relação as questões de gênero e sexualidade. Realizamos uma pesquisa de campo, por meio da análise de uma entrevista semiestruturada com sete questões abertas, respondidas pelos seis professores/as de Educação Física de escolas públicas e privadas do referido município. Os resultados mostram que os professores não têm conhecimento aprofundado em questões relacionadas ao gênero e à sexualidade, tanto no contexto geral quanto escolar. Todos os professores expuseram deficiência de informação, bem como confusão nas terminologias sobre o assunto. O estudo revelou também que, mesmo aqueles que detiveram conhecimento parcial sobre o tema, mostraram-se carentes de embasamento teórico e em alguns momentos não sabiam lhe dar com situações relacionadas a sexualidade ocorridas em sala de aula.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/503310.47149/pemo.v3i2.5033Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e325033Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e325033Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3250332675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5033/3993Copyright (c) 2021 Maria Edilene Araújo Silva, Antônia Solange Pinheiro Xerez, Karla Angelica Silva do Nascimento, Paulo Ivany de Souza (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Edilene AraújoXerez, Antônia Solange PinheiroNascimento, Karla Angelica Silva doSouza, Paulo Ivany de2021-06-04T18:46:21Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5033Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T18:46:21Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender and sexuality: the perception of physical education teacher Gênero e sexualidade: a percepção dos professores de educação física |
title |
Gender and sexuality: the perception of physical education teacher |
spellingShingle |
Gender and sexuality: the perception of physical education teacher Silva, Maria Edilene Araújo Gênero Sexualidade Professores Educação Física Escolar Educação Gender Sexuality Teachers School Physical Education Education Educación |
title_short |
Gender and sexuality: the perception of physical education teacher |
title_full |
Gender and sexuality: the perception of physical education teacher |
title_fullStr |
Gender and sexuality: the perception of physical education teacher |
title_full_unstemmed |
Gender and sexuality: the perception of physical education teacher |
title_sort |
Gender and sexuality: the perception of physical education teacher |
author |
Silva, Maria Edilene Araújo |
author_facet |
Silva, Maria Edilene Araújo Xerez, Antônia Solange Pinheiro Nascimento, Karla Angelica Silva do Souza, Paulo Ivany de |
author_role |
author |
author2 |
Xerez, Antônia Solange Pinheiro Nascimento, Karla Angelica Silva do Souza, Paulo Ivany de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Edilene Araújo Xerez, Antônia Solange Pinheiro Nascimento, Karla Angelica Silva do Souza, Paulo Ivany de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero Sexualidade Professores Educação Física Escolar Educação Gender Sexuality Teachers School Physical Education Education Educación |
topic |
Gênero Sexualidade Professores Educação Física Escolar Educação Gender Sexuality Teachers School Physical Education Education Educación |
description |
The present study analyzes the knowledge of physical education teachers working in basic education in public and private high schools in the city of Iguatu-CE, in relation to gender and sexuality issues. We carried out a field research, through the analysis of a semi-structured interview with seven open questions, answered by six physical education teachers from public and private schools in the city. The results show that the teachers do not have in-depth knowledge on issues related to gender and sexuality, both in the general and school contexts. All teachers exposed a lack of information, as well as confusion in terminologies about the subject. The study also revealed that even those who had partial knowledge on the subject showed a lack of theoretical foundation and sometimes did not know how to deal with situations related to sexuality that occurred in the classroom. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5033 10.47149/pemo.v3i2.5033 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5033 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v3i2.5033 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5033/3993 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e325033 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e325033 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e325033 2675-519X 10.47149/pemo.v3i2 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153412907008 |