Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vitorino, Milene Araújo
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Silva, Veronice Camargo da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: A Cor das Letras
Texto Completo: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10095
Resumo: This article presents an excerpt from the ongoing dissertation titled "Academic Literacies in a Technical Course in Baking Subsequent to High School," which aims to analyze the constitution of academic literacies in the Pedagogical Project of the Technical Course in Baking at the Federal Institute of Science and Technology of Rio Grande do Sul - IFRS Campus Osório. In this perspective, the article offers a reflection on academic literacies and their alignment with institutional policy, as well as how this theme contributes to the holistic human formation of students. The Federal Institutes play a fundamental role in providing basic, professional, and technological education and have been committed to ensuring access to quality education that fosters comprehensive and multidisciplinary training, valuing both technical and scientific knowledge, as well as citizenship education. In this context, the development of academic literacies holds significant importance as reading, writing, and interpreting situated and contextualized texts are foundational for students' academic, professional, and personal growth. Consequently, this article seeks to shed light on how academic literacies are embedded within the institution's pedagogical proposals. Ultimately, the goal is to present a reflection on academic literacies and their alignment with the institutional approach, potentially contributing to a more inclusive and meaningful education.
id UEFS-1_3fa643cb47c1035cdbe0a22321cf7b20
oai_identifier_str oai:ojs3.uefs.br:article/10095
network_acronym_str UEFS-1
network_name_str A Cor das Letras
repository_id_str
spelling Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológicaEducaçãoletramentosLetramentos AcadêmicosInstitutos FederaisThis article presents an excerpt from the ongoing dissertation titled "Academic Literacies in a Technical Course in Baking Subsequent to High School," which aims to analyze the constitution of academic literacies in the Pedagogical Project of the Technical Course in Baking at the Federal Institute of Science and Technology of Rio Grande do Sul - IFRS Campus Osório. In this perspective, the article offers a reflection on academic literacies and their alignment with institutional policy, as well as how this theme contributes to the holistic human formation of students. The Federal Institutes play a fundamental role in providing basic, professional, and technological education and have been committed to ensuring access to quality education that fosters comprehensive and multidisciplinary training, valuing both technical and scientific knowledge, as well as citizenship education. In this context, the development of academic literacies holds significant importance as reading, writing, and interpreting situated and contextualized texts are foundational for students' academic, professional, and personal growth. Consequently, this article seeks to shed light on how academic literacies are embedded within the institution's pedagogical proposals. Ultimately, the goal is to present a reflection on academic literacies and their alignment with the institutional approach, potentially contributing to a more inclusive and meaningful education.Este artigo traz um recorte da dissertação, em andamento, intitulada “Os letramentos acadêmicos em um Curso Técnico em Panificação Subsequente ao Ensino Médio” que tem como objetivo principal analisar a constituição dos letramentos acadêmicos no Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Panificação Subsequente do Instituto federal de Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS Campus Osório. Nesta perspectiva, propõe-se uma reflexão sobre os letramentos acadêmicos e sua consonância com a política institucional, bem como de forma essa temática se alinha com a possibilidade de contribuir na formação humana integral dos estudantes. Os IFs desempenham um papel fundamental na oferta da educação básica, profissional e tecnológica e, desde a sua criação, têm promovido o acesso à educação de qualidade, garantindo uma formação ampla e multidisciplinar, que valoriza o conhecimento técnico e científico, bem como a formação cidadã. Nesse contexto, o desenvolvimento de letramentos acadêmicos ocupa uma posição significativa visto que a leitura, a escrita, a interpretação de textos de situada e contextualizada, apresentam-se como fundantes para o desenvolvimento acadêmico, profissional e pessoal dos estudantes. Dessa forma, entende-se que a relevância de se refletir de que maneira os letramentos acadêmicos são constituídos nas propostas pedagógicas dessa instituição. Ao final deste trabalho, espera-se apresentar uma reflexão sobre os letramentos acadêmicos e como estes se aproximam da proposta institucional, podendo contribuir para uma educação mais inclusiva e significativa.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/1009510.13102/cl.v24i3.10095A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 105-1202594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10095/8680Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVitorino, Milene AraújoSilva, Veronice Camargo da2024-04-04T03:21:11Zoai:ojs3.uefs.br:article/10095Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:21:11A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica
title Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica
spellingShingle Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica
Vitorino, Milene Araújo
Educação
letramentos
Letramentos Acadêmicos
Institutos Federais
title_short Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica
title_full Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica
title_fullStr Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica
title_full_unstemmed Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica
title_sort Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica
author Vitorino, Milene Araújo
author_facet Vitorino, Milene Araújo
Silva, Veronice Camargo da
author_role author
author2 Silva, Veronice Camargo da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vitorino, Milene Araújo
Silva, Veronice Camargo da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
letramentos
Letramentos Acadêmicos
Institutos Federais
topic Educação
letramentos
Letramentos Acadêmicos
Institutos Federais
description This article presents an excerpt from the ongoing dissertation titled "Academic Literacies in a Technical Course in Baking Subsequent to High School," which aims to analyze the constitution of academic literacies in the Pedagogical Project of the Technical Course in Baking at the Federal Institute of Science and Technology of Rio Grande do Sul - IFRS Campus Osório. In this perspective, the article offers a reflection on academic literacies and their alignment with institutional policy, as well as how this theme contributes to the holistic human formation of students. The Federal Institutes play a fundamental role in providing basic, professional, and technological education and have been committed to ensuring access to quality education that fosters comprehensive and multidisciplinary training, valuing both technical and scientific knowledge, as well as citizenship education. In this context, the development of academic literacies holds significant importance as reading, writing, and interpreting situated and contextualized texts are foundational for students' academic, professional, and personal growth. Consequently, this article seeks to shed light on how academic literacies are embedded within the institution's pedagogical proposals. Ultimately, the goal is to present a reflection on academic literacies and their alignment with the institutional approach, potentially contributing to a more inclusive and meaningful education.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10095
10.13102/cl.v24i3.10095
url http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10095
identifier_str_mv 10.13102/cl.v24i3.10095
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10095/8680
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
dc.source.none.fl_str_mv A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 105-120
2594-9675
1415-8973
reponame:A Cor das Letras
instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron:UEFS
instname_str Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron_str UEFS
institution UEFS
reponame_str A Cor das Letras
collection A Cor das Letras
repository.name.fl_str_mv A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
repository.mail.fl_str_mv revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br
_version_ 1798321159352090624