Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | A Cor das Letras |
Texto Completo: | http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10095 |
Resumo: | This article presents an excerpt from the ongoing dissertation titled "Academic Literacies in a Technical Course in Baking Subsequent to High School," which aims to analyze the constitution of academic literacies in the Pedagogical Project of the Technical Course in Baking at the Federal Institute of Science and Technology of Rio Grande do Sul - IFRS Campus Osório. In this perspective, the article offers a reflection on academic literacies and their alignment with institutional policy, as well as how this theme contributes to the holistic human formation of students. The Federal Institutes play a fundamental role in providing basic, professional, and technological education and have been committed to ensuring access to quality education that fosters comprehensive and multidisciplinary training, valuing both technical and scientific knowledge, as well as citizenship education. In this context, the development of academic literacies holds significant importance as reading, writing, and interpreting situated and contextualized texts are foundational for students' academic, professional, and personal growth. Consequently, this article seeks to shed light on how academic literacies are embedded within the institution's pedagogical proposals. Ultimately, the goal is to present a reflection on academic literacies and their alignment with the institutional approach, potentially contributing to a more inclusive and meaningful education. |
id |
UEFS-1_3fa643cb47c1035cdbe0a22321cf7b20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.uefs.br:article/10095 |
network_acronym_str |
UEFS-1 |
network_name_str |
A Cor das Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológicaEducaçãoletramentosLetramentos AcadêmicosInstitutos FederaisThis article presents an excerpt from the ongoing dissertation titled "Academic Literacies in a Technical Course in Baking Subsequent to High School," which aims to analyze the constitution of academic literacies in the Pedagogical Project of the Technical Course in Baking at the Federal Institute of Science and Technology of Rio Grande do Sul - IFRS Campus Osório. In this perspective, the article offers a reflection on academic literacies and their alignment with institutional policy, as well as how this theme contributes to the holistic human formation of students. The Federal Institutes play a fundamental role in providing basic, professional, and technological education and have been committed to ensuring access to quality education that fosters comprehensive and multidisciplinary training, valuing both technical and scientific knowledge, as well as citizenship education. In this context, the development of academic literacies holds significant importance as reading, writing, and interpreting situated and contextualized texts are foundational for students' academic, professional, and personal growth. Consequently, this article seeks to shed light on how academic literacies are embedded within the institution's pedagogical proposals. Ultimately, the goal is to present a reflection on academic literacies and their alignment with the institutional approach, potentially contributing to a more inclusive and meaningful education.Este artigo traz um recorte da dissertação, em andamento, intitulada “Os letramentos acadêmicos em um Curso Técnico em Panificação Subsequente ao Ensino Médio” que tem como objetivo principal analisar a constituição dos letramentos acadêmicos no Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Panificação Subsequente do Instituto federal de Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS Campus Osório. Nesta perspectiva, propõe-se uma reflexão sobre os letramentos acadêmicos e sua consonância com a política institucional, bem como de forma essa temática se alinha com a possibilidade de contribuir na formação humana integral dos estudantes. Os IFs desempenham um papel fundamental na oferta da educação básica, profissional e tecnológica e, desde a sua criação, têm promovido o acesso à educação de qualidade, garantindo uma formação ampla e multidisciplinar, que valoriza o conhecimento técnico e científico, bem como a formação cidadã. Nesse contexto, o desenvolvimento de letramentos acadêmicos ocupa uma posição significativa visto que a leitura, a escrita, a interpretação de textos de situada e contextualizada, apresentam-se como fundantes para o desenvolvimento acadêmico, profissional e pessoal dos estudantes. Dessa forma, entende-se que a relevância de se refletir de que maneira os letramentos acadêmicos são constituídos nas propostas pedagógicas dessa instituição. Ao final deste trabalho, espera-se apresentar uma reflexão sobre os letramentos acadêmicos e como estes se aproximam da proposta institucional, podendo contribuir para uma educação mais inclusiva e significativa.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/1009510.13102/cl.v24i3.10095A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 105-1202594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10095/8680Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVitorino, Milene AraújoSilva, Veronice Camargo da2024-04-04T03:21:11Zoai:ojs3.uefs.br:article/10095Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:21:11A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica |
title |
Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica |
spellingShingle |
Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica Vitorino, Milene Araújo Educação letramentos Letramentos Acadêmicos Institutos Federais |
title_short |
Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica |
title_full |
Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica |
title_fullStr |
Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica |
title_full_unstemmed |
Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica |
title_sort |
Reflexões sobre os letramentos acadêmicos na educação básica profissional e tecnológica |
author |
Vitorino, Milene Araújo |
author_facet |
Vitorino, Milene Araújo Silva, Veronice Camargo da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Veronice Camargo da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vitorino, Milene Araújo Silva, Veronice Camargo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação letramentos Letramentos Acadêmicos Institutos Federais |
topic |
Educação letramentos Letramentos Acadêmicos Institutos Federais |
description |
This article presents an excerpt from the ongoing dissertation titled "Academic Literacies in a Technical Course in Baking Subsequent to High School," which aims to analyze the constitution of academic literacies in the Pedagogical Project of the Technical Course in Baking at the Federal Institute of Science and Technology of Rio Grande do Sul - IFRS Campus Osório. In this perspective, the article offers a reflection on academic literacies and their alignment with institutional policy, as well as how this theme contributes to the holistic human formation of students. The Federal Institutes play a fundamental role in providing basic, professional, and technological education and have been committed to ensuring access to quality education that fosters comprehensive and multidisciplinary training, valuing both technical and scientific knowledge, as well as citizenship education. In this context, the development of academic literacies holds significant importance as reading, writing, and interpreting situated and contextualized texts are foundational for students' academic, professional, and personal growth. Consequently, this article seeks to shed light on how academic literacies are embedded within the institution's pedagogical proposals. Ultimately, the goal is to present a reflection on academic literacies and their alignment with the institutional approach, potentially contributing to a more inclusive and meaningful education. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10095 10.13102/cl.v24i3.10095 |
url |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10095 |
identifier_str_mv |
10.13102/cl.v24i3.10095 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10095/8680 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
dc.source.none.fl_str_mv |
A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 105-120 2594-9675 1415-8973 reponame:A Cor das Letras instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) instacron:UEFS |
instname_str |
Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
instacron_str |
UEFS |
institution |
UEFS |
reponame_str |
A Cor das Letras |
collection |
A Cor das Letras |
repository.name.fl_str_mv |
A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br |
_version_ |
1798321159352090624 |