School rationality in question: memory work in education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9308 |
Resumo: | Starting from a critical analysis of the rationality that characterizes school activities and knowledge, the text aims to demonstrate the positivity of the insertion of memory works in the teaching practices of elementary school. To this end, it presents a discussion on the relationship between memory and education, forming a basis on which to base the report of an effective experience that transformed the methodological resources of historical and sociological research into a teaching methodology. |
id |
UEL-16_e2fd89e9fbca54ca5250f5026f6d7f77 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9308 |
network_acronym_str |
UEL-16 |
network_name_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
School rationality in question: memory work in educationA racionalidade escolar em questão: os trabalhos de memória em educaçãoEducationTeaching practicesEducaçãoPráticas de ensinoStarting from a critical analysis of the rationality that characterizes school activities and knowledge, the text aims to demonstrate the positivity of the insertion of memory works in the teaching practices of elementary school. To this end, it presents a discussion on the relationship between memory and education, forming a basis on which to base the report of an effective experience that transformed the methodological resources of historical and sociological research into a teaching methodology.Partindo de uma análise crítica sobre a racionalidade que caracteriza os fazeres e saberes escolares, o texto tem o objetivo de demonstrar a positividade da inserção dos trabalhos de memória nas práticas de ensino da escola fundamental. Para tanto, apresenta uma discussão sobre a relação entre memória e educação compondo uma base sobre a qual se fundamenta o relato de uma experiência efetiva que transformou os recursos metodológicos da pesquisa histórica e sociológica em uma metodologia de ensino.Universidade Estadual de Londrina1998-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/930810.5433/2176-6665.1998v3n2p55Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 3 No. 2 (1998); 55-65Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 3 Núm. 2 (1998); 55-65Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 3 n. 2 (1998); 55-652176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9308/7998Copyright (c) 1998 Maria Regina Clivati Capeloinfo:eu-repo/semantics/openAccessCapelo, Maria Regina Clivati2022-06-20T15:19:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9308Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:49.148038Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School rationality in question: memory work in education A racionalidade escolar em questão: os trabalhos de memória em educação |
title |
School rationality in question: memory work in education |
spellingShingle |
School rationality in question: memory work in education Capelo, Maria Regina Clivati Education Teaching practices Educação Práticas de ensino |
title_short |
School rationality in question: memory work in education |
title_full |
School rationality in question: memory work in education |
title_fullStr |
School rationality in question: memory work in education |
title_full_unstemmed |
School rationality in question: memory work in education |
title_sort |
School rationality in question: memory work in education |
author |
Capelo, Maria Regina Clivati |
author_facet |
Capelo, Maria Regina Clivati |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Capelo, Maria Regina Clivati |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Teaching practices Educação Práticas de ensino |
topic |
Education Teaching practices Educação Práticas de ensino |
description |
Starting from a critical analysis of the rationality that characterizes school activities and knowledge, the text aims to demonstrate the positivity of the insertion of memory works in the teaching practices of elementary school. To this end, it presents a discussion on the relationship between memory and education, forming a basis on which to base the report of an effective experience that transformed the methodological resources of historical and sociological research into a teaching methodology. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998-11-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9308 10.5433/2176-6665.1998v3n2p55 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9308 |
identifier_str_mv |
10.5433/2176-6665.1998v3n2p55 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9308/7998 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1998 Maria Regina Clivati Capelo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1998 Maria Regina Clivati Capelo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 3 No. 2 (1998); 55-65 Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 3 Núm. 2 (1998); 55-65 Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 3 n. 2 (1998); 55-65 2176-6665 1414-0543 reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
collection |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
mediacoes@uel.br |
_version_ |
1797047382588784640 |