Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44666 |
Resumo: | This article analyzes the results of the application of epilinguistic and metalinguistic activities (GERALDI, 1991; 1996) in a Didactic Sequence about the genre opinion article within the framework of a preparation course for the Celpe-Bras Exam focusing on group and individual metalinguistic activity developed by the students. The theoretical basis is the conception of language as a social activity organized in genres from Sociodiscursive Interactionism and a socio-cultural and inter-individual definition of metalinguistic activity. The data were analyzed in a qualitative way (metalinguistic concepts and terms) and are derived from the record of interactions in the classroom around the mentioned activities, as well as retrospective written interviews carried out at the beginning and at the end of the didactic sequence. The analyzes allow us to state that carrying out the activities stimulated the group construction of knowledge about gender and metalanguage, as well as the individual mobilization of these means in writing. |
id |
UEL-5_50d8c1a659801279480c5b5a79e82282 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44666 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activityPropuestas para la enseñanza de conocimientos lingüístico-discursivos en portugués (segunda lengua) y desarrollo de la actividad metalingüísticaPropostas de ensino de conhecimentos linguístico-discursivos em português (segunda língua) e desenvolvimento da atividade metalinguísticaPL2 teachingLinguistic-discursive knowledgeMetalinguistic activityEnseñanza de PL2Conocimiento lingüístico-discursivoActividad metalingüísticaEnsino de PL2Conhecimento linguístico-discursivoAtividade metalinguísticaThis article analyzes the results of the application of epilinguistic and metalinguistic activities (GERALDI, 1991; 1996) in a Didactic Sequence about the genre opinion article within the framework of a preparation course for the Celpe-Bras Exam focusing on group and individual metalinguistic activity developed by the students. The theoretical basis is the conception of language as a social activity organized in genres from Sociodiscursive Interactionism and a socio-cultural and inter-individual definition of metalinguistic activity. The data were analyzed in a qualitative way (metalinguistic concepts and terms) and are derived from the record of interactions in the classroom around the mentioned activities, as well as retrospective written interviews carried out at the beginning and at the end of the didactic sequence. The analyzes allow us to state that carrying out the activities stimulated the group construction of knowledge about gender and metalanguage, as well as the individual mobilization of these means in writing.Este artículo analiza los resultados de la aplicación de actividades epilingüísticas y metalingüísticas (GERALDI, 1991; 1996) en una Secuencia Didáctica sobre el género artículo de opinión en el marco de un curso de preparación del Examen Celpe-Bras centrando el análisis en la actividad metalingüística grupal e individual desarrollada por los estudiantes. Nuestro marco teórico es la concepción de lenguaje como actividad social organizada en géneros del Interaccionismo Sociodiscursivo y una definición sociocultural e interindividual de la actividad metalingüística. Los datos fueron analizados de forma cualitativa (conceptos y términos metalingüísticos) y se derivan del registro de interacciones en el aula en torno a las actividades mencionadas, así como de entrevistas retrospectivas a la escritura realizadas al inicio y al final de la secuencia didáctica. Los análisis permiten afirmar que la realización de las actividades estimuló la construcción grupal de conocimientos sobre el género y de metalenguaje, así como la movilización individual de estos medios en la escritura.Esse artigo analisa os resultados da aplicação de atividades epilinguísticas e metalinguísticas (GERALDI, 1991; 1996) em uma Sequência Didática sobre o gênero artigo de opinião no marco de um curso de preparação do Exame Celpe-Bras, tendo como foco a atividade metalinguística grupal e individual desenvolvida pelos alunos. O embasamento teórico é a concepção de linguagem como atividade social organizada em gêneros do Interacionismo Sociodiscursivo e uma definição sócio cultural e interindividual da atividade metalinguística. Os dados foram analisados em forma qualitativa (conceitos e termos metalinguísticos) e derivam do registro de interações em sala de aula em torno das atividades mencionadas, assim como de entrevistas retrospectivas à escrita realizadas no início e no final da sequência didática. As análises permitem afirmar que a realização das atividades estimulou a construção grupal de conhecimento sobre o gênero e de metalinguagem, assim como a mobilização individual desses meios na escrita.Universidade Estadual de Londrina2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4466610.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p163Entretextos; v. 21 n. 3Esp. (2021): Dossiê: Ensino, Pesquisa e Formação de Professores de Português como língua estrangeira (PLE): um panorama atual; 163-1822764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44666/30927Copyright (c) 2021 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessDíaz, DamiánQuevedo-Camargo, Gladys2022-01-28T16:34:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44666Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2022-01-28T16:34:24Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity Propuestas para la enseñanza de conocimientos lingüístico-discursivos en portugués (segunda lengua) y desarrollo de la actividad metalingüística Propostas de ensino de conhecimentos linguístico-discursivos em português (segunda língua) e desenvolvimento da atividade metalinguística |
title |
Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity |
spellingShingle |
Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity Díaz, Damián PL2 teaching Linguistic-discursive knowledge Metalinguistic activity Enseñanza de PL2 Conocimiento lingüístico-discursivo Actividad metalingüística Ensino de PL2 Conhecimento linguístico-discursivo Atividade metalinguística |
title_short |
Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity |
title_full |
Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity |
title_fullStr |
Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity |
title_full_unstemmed |
Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity |
title_sort |
Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity |
author |
Díaz, Damián |
author_facet |
Díaz, Damián Quevedo-Camargo, Gladys |
author_role |
author |
author2 |
Quevedo-Camargo, Gladys |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Díaz, Damián Quevedo-Camargo, Gladys |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PL2 teaching Linguistic-discursive knowledge Metalinguistic activity Enseñanza de PL2 Conocimiento lingüístico-discursivo Actividad metalingüística Ensino de PL2 Conhecimento linguístico-discursivo Atividade metalinguística |
topic |
PL2 teaching Linguistic-discursive knowledge Metalinguistic activity Enseñanza de PL2 Conocimiento lingüístico-discursivo Actividad metalingüística Ensino de PL2 Conhecimento linguístico-discursivo Atividade metalinguística |
description |
This article analyzes the results of the application of epilinguistic and metalinguistic activities (GERALDI, 1991; 1996) in a Didactic Sequence about the genre opinion article within the framework of a preparation course for the Celpe-Bras Exam focusing on group and individual metalinguistic activity developed by the students. The theoretical basis is the conception of language as a social activity organized in genres from Sociodiscursive Interactionism and a socio-cultural and inter-individual definition of metalinguistic activity. The data were analyzed in a qualitative way (metalinguistic concepts and terms) and are derived from the record of interactions in the classroom around the mentioned activities, as well as retrospective written interviews carried out at the beginning and at the end of the didactic sequence. The analyzes allow us to state that carrying out the activities stimulated the group construction of knowledge about gender and metalanguage, as well as the individual mobilization of these means in writing. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa Empírica de Campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44666 10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p163 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44666 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44666/30927 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Entretextos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Entretextos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 21 n. 3Esp. (2021): Dossiê: Ensino, Pesquisa e Formação de Professores de Português como língua estrangeira (PLE): um panorama atual; 163-182 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315389648207872 |