Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Díaz, Damián
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Quevedo-Camargo, Gladys
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44666
Resumo: This article analyzes the results of the application of epilinguistic and metalinguistic activities (GERALDI, 1991; 1996) in a Didactic Sequence about the genre opinion article within the framework of a preparation course for the Celpe-Bras Exam focusing on group and individual metalinguistic activity developed by the students. The theoretical basis is the conception of language as a social activity organized in genres from Sociodiscursive Interactionism and a socio-cultural and inter-individual definition of metalinguistic activity. The data were analyzed in a qualitative way (metalinguistic concepts and terms) and are derived from the record of interactions in the classroom around the mentioned activities, as well as retrospective written interviews carried out at the beginning and at the end of the didactic sequence. The analyzes allow us to state that carrying out the activities stimulated the group construction of knowledge about gender and metalanguage, as well as the individual mobilization of these means in writing.
id UEL-5_50d8c1a659801279480c5b5a79e82282
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44666
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activityPropuestas para la enseñanza de conocimientos lingüístico-discursivos en portugués (segunda lengua) y desarrollo de la actividad metalingüísticaPropostas de ensino de conhecimentos linguístico-discursivos em português (segunda língua) e desenvolvimento da atividade metalinguísticaPL2 teachingLinguistic-discursive knowledgeMetalinguistic activityEnseñanza de PL2Conocimiento lingüístico-discursivoActividad metalingüísticaEnsino de PL2Conhecimento linguístico-discursivoAtividade metalinguísticaThis article analyzes the results of the application of epilinguistic and metalinguistic activities (GERALDI, 1991; 1996) in a Didactic Sequence about the genre opinion article within the framework of a preparation course for the Celpe-Bras Exam focusing on group and individual metalinguistic activity developed by the students. The theoretical basis is the conception of language as a social activity organized in genres from Sociodiscursive Interactionism and a socio-cultural and inter-individual definition of metalinguistic activity. The data were analyzed in a qualitative way (metalinguistic concepts and terms) and are derived from the record of interactions in the classroom around the mentioned activities, as well as retrospective written interviews carried out at the beginning and at the end of the didactic sequence. The analyzes allow us to state that carrying out the activities stimulated the group construction of knowledge about gender and metalanguage, as well as the individual mobilization of these means in writing.Este artículo analiza los resultados de la aplicación de actividades epilingüísticas y metalingüísticas (GERALDI, 1991; 1996) en una Secuencia Didáctica sobre el género artículo de opinión en el marco de un curso de preparación del Examen Celpe-Bras centrando el análisis en la actividad metalingüística grupal e individual desarrollada por los estudiantes. Nuestro marco teórico es la concepción de lenguaje como actividad social organizada en géneros del Interaccionismo Sociodiscursivo y una definición sociocultural e interindividual de la actividad metalingüística. Los datos fueron analizados de forma cualitativa (conceptos y términos metalingüísticos) y se derivan del registro de interacciones en el aula en torno a las actividades mencionadas, así como de entrevistas retrospectivas a la escritura realizadas al inicio y al final de la secuencia didáctica. Los análisis permiten afirmar que la realización de las actividades estimuló la construcción grupal de conocimientos sobre el género y de metalenguaje, así como la movilización individual de estos medios en la escritura.Esse artigo analisa os resultados da aplicação de atividades epilinguísticas e metalinguísticas (GERALDI, 1991; 1996) em uma Sequência Didática sobre o gênero artigo de opinião no marco de um curso de preparação do Exame Celpe-Bras, tendo como foco a atividade metalinguística grupal e individual desenvolvida pelos alunos. O embasamento teórico é a concepção de linguagem como atividade social organizada em gêneros do Interacionismo Sociodiscursivo e uma definição sócio cultural e interindividual da atividade metalinguística. Os dados foram analisados em forma qualitativa (conceitos e termos metalinguísticos) e derivam do registro de interações em sala de aula em torno das atividades mencionadas, assim como de entrevistas retrospectivas à escrita realizadas no início e no final da sequência didática. As análises permitem afirmar que a realização das atividades estimulou a construção grupal de conhecimento sobre o gênero e de metalinguagem, assim como a mobilização individual desses meios na escrita.Universidade Estadual de Londrina2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4466610.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p163Entretextos; v. 21 n. 3Esp. (2021): Dossiê: Ensino, Pesquisa e Formação de Professores de Português como língua estrangeira (PLE): um panorama atual; 163-1822764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44666/30927Copyright (c) 2021 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessDíaz, DamiánQuevedo-Camargo, Gladys2022-01-28T16:34:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44666Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2022-01-28T16:34:24Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity
Propuestas para la enseñanza de conocimientos lingüístico-discursivos en portugués (segunda lengua) y desarrollo de la actividad metalingüística
Propostas de ensino de conhecimentos linguístico-discursivos em português (segunda língua) e desenvolvimento da atividade metalinguística
title Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity
spellingShingle Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity
Díaz, Damián
PL2 teaching
Linguistic-discursive knowledge
Metalinguistic activity
Enseñanza de PL2
Conocimiento lingüístico-discursivo
Actividad metalingüística
Ensino de PL2
Conhecimento linguístico-discursivo
Atividade metalinguística
title_short Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity
title_full Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity
title_fullStr Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity
title_full_unstemmed Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity
title_sort Proposals for teaching linguistic-discursive knowledge in Portuguese (second language) and development of metalinguistic activity
author Díaz, Damián
author_facet Díaz, Damián
Quevedo-Camargo, Gladys
author_role author
author2 Quevedo-Camargo, Gladys
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Díaz, Damián
Quevedo-Camargo, Gladys
dc.subject.por.fl_str_mv PL2 teaching
Linguistic-discursive knowledge
Metalinguistic activity
Enseñanza de PL2
Conocimiento lingüístico-discursivo
Actividad metalingüística
Ensino de PL2
Conhecimento linguístico-discursivo
Atividade metalinguística
topic PL2 teaching
Linguistic-discursive knowledge
Metalinguistic activity
Enseñanza de PL2
Conocimiento lingüístico-discursivo
Actividad metalingüística
Ensino de PL2
Conhecimento linguístico-discursivo
Atividade metalinguística
description This article analyzes the results of the application of epilinguistic and metalinguistic activities (GERALDI, 1991; 1996) in a Didactic Sequence about the genre opinion article within the framework of a preparation course for the Celpe-Bras Exam focusing on group and individual metalinguistic activity developed by the students. The theoretical basis is the conception of language as a social activity organized in genres from Sociodiscursive Interactionism and a socio-cultural and inter-individual definition of metalinguistic activity. The data were analyzed in a qualitative way (metalinguistic concepts and terms) and are derived from the record of interactions in the classroom around the mentioned activities, as well as retrospective written interviews carried out at the beginning and at the end of the didactic sequence. The analyzes allow us to state that carrying out the activities stimulated the group construction of knowledge about gender and metalanguage, as well as the individual mobilization of these means in writing.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44666
10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p163
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44666
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44666/30927
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Entretextos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Entretextos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 21 n. 3Esp. (2021): Dossiê: Ensino, Pesquisa e Formação de Professores de Português como língua estrangeira (PLE): um panorama atual; 163-182
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315389648207872