Quota policy in higher education: a social necessary innovation
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44582 |
Resumo: | Objective: Interrelate the quota policy to the conception and development of social intelligence as a tool in this context. Methodology: Theoretical research of a qualitative nature, descriptive and exploratory, presenting an interrelation analysis between social intelligence and public higher education, considering the sociocultural complexity of society, analyzing Law No. available on the Brazilian Federal Government website.Results: The quota policy was identified as a social innovation, as it characterizes social demands and reflects on the social intelligence constructed by individuals in the context of relationships supported by sociocultural diversity, and whose interaction process enhances actions and reactions corresponding to the demands that may arise at an organizational level.Conclusions: By providing equitable access to higher education, the quota policy managed through social intelligence provides the formation of a cadre of professionals with a diverse sociocultural profile. It is evident that there is a constant need to strengthen diversity in all areas of society. |
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Quota policy in higher education: a social necessary innovationLa política de cuotas en la enseñanza superior: una innovación social y necesariaPolítica de cotas no ensino superior: uma inovação social necessáriaSocial intelligenceQuota policyPublic Higher EducationProfessional qualificationDiversityInteligencia socialpolítica de cuotasenseñanza superior públicaformación profesionaldiversidad.Inteligência socialPolítica de cotasEnsino superior públicoFormação profissionalDiversidadeObjective: Interrelate the quota policy to the conception and development of social intelligence as a tool in this context. Methodology: Theoretical research of a qualitative nature, descriptive and exploratory, presenting an interrelation analysis between social intelligence and public higher education, considering the sociocultural complexity of society, analyzing Law No. available on the Brazilian Federal Government website.Results: The quota policy was identified as a social innovation, as it characterizes social demands and reflects on the social intelligence constructed by individuals in the context of relationships supported by sociocultural diversity, and whose interaction process enhances actions and reactions corresponding to the demands that may arise at an organizational level.Conclusions: By providing equitable access to higher education, the quota policy managed through social intelligence provides the formation of a cadre of professionals with a diverse sociocultural profile. It is evident that there is a constant need to strengthen diversity in all areas of society.Objetivo: Interrelacionar la política de cuotas con la concepción y el desarrollo de la inteligencia social como herramienta en este contexto.Metodología: Investigación teórica de carácter cualitativo, de tipo descriptivo y exploratorio, presentando un análisis interrelacional entre la inteligencia social y la enseñanza superior pública, considerando la complejidad sociocultural de la sociedad, analizando la Ley nº 12.711/2012 que posibilita la igualdad de acceso a la enseñanza superior y disponible en el sitio del Gobierno Federal brasileño.Resultados: Se identificó la política de cuotas como una innovación social, por caracterizar las demandas sociales y reflejar sobre la inteligencia social construida por los individuos en el contexto de las relaciones respaldadas en la diversidad sociocultural, y cuyo proceso de interacción potencializa acciones y reacciones correspondientes a las demandas que pueden surgir en el ámbito organizacional.Conclusiones: Al proporcionar el acceso a la educación superior de manera equitativa, la política de cuotas gerenciadas por medio de la inteligencia social, propicia la formación de un cuadro de profesionales con perfil sociocultural diversificado. Es evidente que hay una necesidad constante de fortalecer la diversidad en todos los espacios de la sociedad.Objetivo: Inter-relacionar a política de cotas à concepção e desenvolvimento da inteligência social como ferramenta nesse contexto. Metodologia: Pesquisa teórica de natureza qualitativa, do tipo descritiva e exploratória, apresentando uma análise interrelacional entre a inteligência social e o ensino superior público, considerando a complexidade sociocultural da sociedade, analisando a Lei nº 12.711/2012 que possibilita a equidade do acesso ao ensino superior e disponível no site do Governo Federal brasileiro. Resultados: Identificou-se a política de cotas como uma inovação social, por caracterizar as demandas sociais e refletir sobre a inteligência social construída pelos indivíduos no contexto das relações respaldadas na diversidade sociocultural, e cujo processo de interação potencializa ações e reações correspondentes às demandas que possam surgir em âmbito organizacional.Conclusões: Ao proporcionar o acesso ao ensino superior de modo equitativo, a política de cotas gerenciada por meio da inteligência social, propicia a formação de um quadro de profissionais com perfil sociocultural diversificado. Evidencia-se que há a necessidade constante de fortalecer a diversidade em todos os espaços da sociedade.Universidade Estadual de Londrina2022-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4458210.5433/1981-8920.2022v27n1p207Informação & Informação; v. 27 n. 1 (2022); 207-2281981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44582/pdfCopyright (c) 2022 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Marcela ArantesJorge, Carlos Francisco BitencourtValentim, Marta Lígia Pomim2022-06-03T18:47:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44582Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-06-03T18:47:51Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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