Quota policy in higher education: a social necessary innovation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Marcela Arantes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Jorge, Carlos Francisco Bitencourt, Valentim, Marta Lígia Pomim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44582
Resumo: Objective: Interrelate the quota policy to the conception and development of social intelligence as a tool in this context. Methodology: Theoretical research of a qualitative nature, descriptive and exploratory, presenting an interrelation analysis between social intelligence and public higher education, considering the sociocultural complexity of society, analyzing Law No. available on the Brazilian Federal Government website.Results: The quota policy was identified as a social innovation, as it characterizes social demands and reflects on the social intelligence constructed by individuals in the context of relationships supported by sociocultural diversity, and whose interaction process enhances actions and reactions corresponding to the demands that may arise at an organizational level.Conclusions: By providing equitable access to higher education, the quota policy managed through social intelligence provides the formation of a cadre of professionals with a diverse sociocultural profile. It is evident that there is a constant need to strengthen diversity in all areas of society.
id UEL-8_25b7b2a05a23dde45bd9e8467b3ba382
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44582
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling Quota policy in higher education: a social necessary innovationLa política de cuotas en la enseñanza superior: una innovación social y necesariaPolítica de cotas no ensino superior: uma inovação social necessáriaSocial intelligenceQuota policyPublic Higher EducationProfessional qualificationDiversityInteligencia socialpolítica de cuotasenseñanza superior públicaformación profesionaldiversidad.Inteligência socialPolítica de cotasEnsino superior públicoFormação profissionalDiversidadeObjective: Interrelate the quota policy to the conception and development of social intelligence as a tool in this context. Methodology: Theoretical research of a qualitative nature, descriptive and exploratory, presenting an interrelation analysis between social intelligence and public higher education, considering the sociocultural complexity of society, analyzing Law No. available on the Brazilian Federal Government website.Results: The quota policy was identified as a social innovation, as it characterizes social demands and reflects on the social intelligence constructed by individuals in the context of relationships supported by sociocultural diversity, and whose interaction process enhances actions and reactions corresponding to the demands that may arise at an organizational level.Conclusions: By providing equitable access to higher education, the quota policy managed through social intelligence provides the formation of a cadre of professionals with a diverse sociocultural profile. It is evident that there is a constant need to strengthen diversity in all areas of society.Objetivo: Interrelacionar la política de cuotas con la concepción y el desarrollo de la inteligencia social como herramienta en este contexto.Metodología: Investigación teórica de carácter cualitativo, de tipo descriptivo y exploratorio, presentando un análisis interrelacional entre la inteligencia social y la enseñanza superior pública, considerando la complejidad sociocultural de la sociedad, analizando la Ley nº 12.711/2012 que posibilita la igualdad de acceso a la enseñanza superior y disponible en el sitio del Gobierno Federal brasileño.Resultados: Se identificó la política de cuotas como una innovación social, por caracterizar las demandas sociales y reflejar sobre la inteligencia social construida por los individuos en el contexto de las relaciones respaldadas en la diversidad sociocultural, y cuyo proceso de interacción potencializa acciones y reacciones correspondientes a las demandas que pueden surgir en el ámbito organizacional.Conclusiones: Al proporcionar el acceso a la educación superior de manera equitativa, la política de cuotas gerenciadas por medio de la inteligencia social, propicia la formación de un cuadro de profesionales con perfil sociocultural diversificado. Es evidente que hay una necesidad constante de fortalecer la diversidad en todos los espacios de la sociedad.Objetivo: Inter-relacionar a política de cotas à concepção e desenvolvimento da inteligência social como ferramenta nesse contexto. Metodologia: Pesquisa teórica de natureza qualitativa, do tipo descritiva e exploratória, apresentando uma análise interrelacional entre a inteligência social e o ensino superior público, considerando a complexidade sociocultural da sociedade, analisando a Lei nº 12.711/2012 que possibilita a equidade do acesso ao ensino superior e disponível no site do Governo Federal brasileiro. Resultados: Identificou-se a política de cotas como uma inovação social, por caracterizar as demandas sociais e refletir sobre a inteligência social construída pelos indivíduos no contexto das relações respaldadas na diversidade sociocultural, e cujo processo de interação potencializa ações e reações correspondentes às demandas que possam surgir em âmbito organizacional.Conclusões: Ao proporcionar o acesso ao ensino superior de modo equitativo, a política de cotas gerenciada por meio da inteligência social, propicia a formação de um quadro de profissionais com perfil sociocultural diversificado. Evidencia-se que há a necessidade constante de fortalecer a diversidade em todos os espaços da sociedade.Universidade Estadual de Londrina2022-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4458210.5433/1981-8920.2022v27n1p207Informação & Informação; v. 27 n. 1 (2022); 207-2281981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44582/pdfCopyright (c) 2022 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Marcela ArantesJorge, Carlos Francisco BitencourtValentim, Marta Lígia Pomim2022-06-03T18:47:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44582Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-06-03T18:47:51Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Quota policy in higher education: a social necessary innovation
La política de cuotas en la enseñanza superior: una innovación social y necesaria
Política de cotas no ensino superior: uma inovação social necessária
title Quota policy in higher education: a social necessary innovation
spellingShingle Quota policy in higher education: a social necessary innovation
Ribeiro, Marcela Arantes
Social intelligence
Quota policy
Public Higher Education
Professional qualification
Diversity
Inteligencia social
política de cuotas
enseñanza superior pública
formación profesional
diversidad.
Inteligência social
Política de cotas
Ensino superior público
Formação profissional
Diversidade
title_short Quota policy in higher education: a social necessary innovation
title_full Quota policy in higher education: a social necessary innovation
title_fullStr Quota policy in higher education: a social necessary innovation
title_full_unstemmed Quota policy in higher education: a social necessary innovation
title_sort Quota policy in higher education: a social necessary innovation
author Ribeiro, Marcela Arantes
author_facet Ribeiro, Marcela Arantes
Jorge, Carlos Francisco Bitencourt
Valentim, Marta Lígia Pomim
author_role author
author2 Jorge, Carlos Francisco Bitencourt
Valentim, Marta Lígia Pomim
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Marcela Arantes
Jorge, Carlos Francisco Bitencourt
Valentim, Marta Lígia Pomim
dc.subject.por.fl_str_mv Social intelligence
Quota policy
Public Higher Education
Professional qualification
Diversity
Inteligencia social
política de cuotas
enseñanza superior pública
formación profesional
diversidad.
Inteligência social
Política de cotas
Ensino superior público
Formação profissional
Diversidade
topic Social intelligence
Quota policy
Public Higher Education
Professional qualification
Diversity
Inteligencia social
política de cuotas
enseñanza superior pública
formación profesional
diversidad.
Inteligência social
Política de cotas
Ensino superior público
Formação profissional
Diversidade
description Objective: Interrelate the quota policy to the conception and development of social intelligence as a tool in this context. Methodology: Theoretical research of a qualitative nature, descriptive and exploratory, presenting an interrelation analysis between social intelligence and public higher education, considering the sociocultural complexity of society, analyzing Law No. available on the Brazilian Federal Government website.Results: The quota policy was identified as a social innovation, as it characterizes social demands and reflects on the social intelligence constructed by individuals in the context of relationships supported by sociocultural diversity, and whose interaction process enhances actions and reactions corresponding to the demands that may arise at an organizational level.Conclusions: By providing equitable access to higher education, the quota policy managed through social intelligence provides the formation of a cadre of professionals with a diverse sociocultural profile. It is evident that there is a constant need to strengthen diversity in all areas of society.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44582
10.5433/1981-8920.2022v27n1p207
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44582
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2022v27n1p207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44582/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Informação & Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Informação & Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 27 n. 1 (2022); 207-228
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305987659661312